RECENZE: Miroslav Pech, Mainstream

Článek od: Martin Stručovský - 31.10.2018

Jméno Miroslava Pecha bude pravděpodobně mnohým našim čtenářům neznámé. Ostatně až donedávna měl na kontě především mainstreamově laděné věci, které mu vydalo nakladatelství Argo. Románem Mainstream se ale autor vydává do vod hororu, žánru, který se u nás začíná pomalu probouzet k životu. A co víc, Pech se může touhle první knihou zařadit mezi naší malou elitu. Do arény totiž nevchází neopeřené kuře, co se teprve rozkoukává, ale skutečný dravec. A když si nedáte pozor, sežere vás.

Z anotace působí Mainstream prakticky úplně tuctově. Jako něco mezi romány od Kinga a Antikristem od Larse Von Triera. Navíc ta obálka je jak z nějakého laciného brakového hororu. A vás napadne, že tahle knížka vás nemůže naprosto ničím překvapit.
Omyl. Může.
Protože otevřete knihu. Začnete číst. A před očima vám vyvstanou první věty. První krátké věty, které Pech seká jak Baťa cvičky. Naprosto vás pohltí a vy se do knihy vnoříte. Ze začátku je to fajn. Jako malý roztomilý pejsek. Jenže když se pejska dotknete na špatném místě, tak vám taky může ukousnout ruku. Jako Mainstream. A po prvních dvaceti stránkách, když vám autor dostatečně namaže med kolem pusy, si uvědomíte, že je něco v nepořádku. Cítíte, jak jsou věty postupně víc a víc agresivní a vy si najednou připadáte, jako když vás někdo zavřel do mlýnku na maso. Nebo do místnosti, kde se k vám postupně přibližují stěny, co vás rozmáčknou. A vy nemůžete utéct. Absolutně nikam.
Ještě horší ale je, že se do vás Mainstream obtiskne. Navodí ve vás takový dvojí pocit. První – budete mít neustálou depresi. Jenže zároveň ucítíte nutkání tu knihu otevřít a pokračovat.
První část knížky tak vlastně není hororová obsahem, ten je nehororový. Poznáváme hlavního hrdinu Matěje, jeho nitro. A nenaplněné touhy. Byla by to tak trochu Hemingwayova Fiesta, hodně se tu mluví o knížkách a psaní, je to takový román o literatuře. Jenže v Mainstreamu má hrdina rodinu, denní starosti a navíc narazí na věc, která mu totálně rozhodí vztah s partnerkou. Což pak všechno zašmodrchá.
Horor přichází až ve druhé půlce. To už autorův styl není tolik agresivní, ale spíš se hází do klidového režimu. Což možná souvisí se změnou vypravěče, kterou po Matějovi přebírá jeho partnerka Klára. Pech sází na atmosféru lesní samoty, konflikt dvou hrdinů a místo k lekačkám se uchyluje k násilí a brutalitě, což místy působí až moc nuceně. Na druhou stranu už se to alespoň dá číst a nemáte chuť být v úplně jiné místnosti než kniha.
Mainstream je kniha, která se nevidí příliš často. Je určitě dobře napsaná, ale zároveň vyžaduje od čtenáře velkou dávku odvahy. Ve výsledku tak záleží hlavně na vás, jestli se vám bude chtít vstoupit za jeho brány. Pokud ale nakladatelství Carcosa bude mít u českých autorů i dál stejně šťastnou ruku jako v tomhle případě, tak to s českým hororem u nás nebude zase tak zlé.
A abych nezapomněl - kniha obsahuje ještě několik Pechovým povídek. Autor recenze ale bude v tomhle případě tak trochu za sraba a nechá jejich zhodnocení čistě na čtenářích.

Mainstream
Miroslav Pech