RECENZE: James Kakalios, Fyzika superhrdinů

Článek od: Ivet Křenková - 21.02.2019

Určitě vás při čtení komiksů nebo při sledování superhrdinských filmů někdy napadlo, jestli je možné alespoň část příběhů přenést do reality. James Kakalios využil své znalosti fyziky a rozhodl se některé z těchto záhad odkrýt v knize Fyzika superhrdinů.

Nejoblíbenějším a nejdiskutovanějším komiksovým případem je bezesporu smrt Spider-Manovy slečny Gwen Stacy. Když ve 121. čísle Amazing Spider-Man dívka zemře, nikomu není jasné, zda za to mohl samotný pád z několikakilometrové výšky, nebo její smrt zavinila Peterova pavučina, která ji v takové rychlosti zachytila a zlomila jí vaz. Padouch Green Goblin má sice jasno, ale později se ukáže, že se šeredně pletl. Po rozuzlení tohoto případu přicházejí další a další otázky – dokázal byl Angel ze série X-Men létat i přesto, že mu křídla vyrůstají ze zad? Lze se zhoupnout na pavoučím vlákně? Jak je na tom Superman s gravitací? A jak by se daly vyrobit všemožné superhrdinské kostýmy, které svým nositelům často pomáhají k dalšímu vylepšení schopností?

Na všechny tyto (a další) otázky James Kakalios dokáže odpovědět. Učí fyziku na University of Minnesota, mnohem známější je ale pro své zásluhy v oblasti popularizace vědy. I díky nim už dvakrát zavítal na Academia Film Olomouc, kde o své práci přednášel. Když totiž přemýšlel, co by univerzitní studenty donutilo chodit na mnohdy nudné přednášky z fyziky, vzpomněl si na svůj dětský koníček, tedy komiksy. Rozhodl se otevřít seminář, na kterém bude fyzikální jevy vysvětlovat právě na událostech z kreslených příběhů. Učebny se rázem naplnily zvídavými studenty, kteří najednou neměli problém ani s oblastmi fyziky, které jim podle jejich slov v dalším životě k ničemu nebudou. Nejen, že je obor začal více bavit, ale byli schopni lépe porozumět probírané látce.

V anotaci se dozvíme, že kniha není určena pro fyziky, ale pro laickou veřejnost, což je pravda. Už na začátku Kakalios slibuje, že nebude v dalším textu používat sofistikovanější matematiku, než že 1 = 1 a fakt, že strany rovnice musí zůstat zachovány. Na začátku jsem se trošku bála, že to nedodrží, ale opravdu se mu to povedlo. Pokud vám fyzika nikdy moc nešla, občas si některou pasáž budete pravděpodobně muset přečíst vícekrát, abyste jí porozuměli, vždy ale nějak pochopíte, co vám autor chce sdělit. Kniha je psána s neuvěřitelnou lehkostí a citem pro věc, určitě se tedy nebudete cítit jako při čtení disertační práce nebo vědecké publikace. Kakalios vše vysvětluje poutavě a nebojí se občas použít nějaký ten žertík. Fyzika superhrdinů je navíc přehledně členěna do kapitol a doplněna o obrázky a pasáže z komiksů, kterými se autor zabývá.

Ve Fyzice superhrdinů se nikdy nedočtete, že něco není možné, právě naopak – dozvíte se, na základě jakých zákonů by hrdinové své schopnosti používat mohli, což knihu činí výjimečnou. Autor ukazuje hlavně případy, ve kterých byla fyzika v komiksech použita správně, ale samozřejmě lze najít i příběhy, při jejichž psaní se tvůrci nad fyzikálními zákony moc nezamysleli. I takových příkladů v knize pár najdete.

Fyzika superhrdinů sedne každému fanouškovi komiksů, který chce své vědomosti posunout na další úroveň. Dokáže také pomoci nadějným fyzikům a zábavnou formou jim předat užitečné informace z oboru. Tak co myslíte, jak zemřela Gwen Stacy?

James Kakalios: Fyzika superhrdinů
Nakladatelství: Argo
Rok vydání: 2018