RECENZE: Brian Evenson, Doupě/Zhroucení koně

Článek od: Lukáš Vesecký - 02.04.2019

Ozve se vrznutí dveří. Pak si ovšem uvědomíte, že tu vlastně žádné dveře nejsou. Dveře však skutečně existují a nachází se ve vás. Ve vaší hlavě. A něco právě bere za kliku, aby se to mohlo dostat ven.

Doupě/Zhroucení koně obsahuje osmnáct hororových příběhů – dvě novely a šestnáct povídek. Jejím autorem je Brian Evenson, americký spisovatel a profesor literatury, který vydal několik románů a povídkových sbírek a přispěl knihami i do světa Vetřelců nebo Dead Space.

Kniha začíná novelou Doupě. Vypravěčem je osoba, která je nucena žít pod povrchem země v jakémsi doupěti a na jejíchž bedrech spočívá nelehký úkol. Čtenáře navnadí už první věta příběhu a v napětí je udržován až do samého konce. Neví, o co přesně jde, kde konkrétně se vše odehrává a jestli je vypravěčem člověk, nebo ne. Právě otázka identity hlavního hrdiny a hledání odpovědi na ni se táhne celou novelou. Příběh je tak vlastně psychologickým hororem, v němž vypravěč trpí pocity odcizení a neví, co je reálné a co ne. Navíc uvnitř něho není jen jedna osobnost a kromě tohoto všeho čtenáře děsí i další věci, ať už se jedná o tísnivé prostředí a zmar na povrchu země, či znepokojující dialogy vypravěče s monitorem a popírání vypravěčovy existence. Díky rozdělení novely na mnoho malých úseků se text svižně čte a co se týče závěru, ten nechává prostor mnoha otázkám a čtenářově fantazii. Text tudíž rezonuje v člověku ještě dlouho po přečtení a navíc má filozofický přesah týkající se otázky bytí, smyslu existence či hledání sebe sama.

V dalších příbězích pak lze nalézt záhadné přízraky, oživlé mrtvé, sadistickou hru, plyšového medvídka s tlukoucím srdcem, nebezpečný déšť písku či prach, který možná není úplně obyčejný. Zatímco v názvu knihy se zhroutili koně (i když český překlad názvu se dá též vyložit jako zhroucení jednoho koně), v příbězích se hroutí realita. Hrdinové těchto surrealistických hororů si tak mnohdy nejsou jisti sami sebou ani ostatními či trpí paranoiou. Čtenář se však může cítit stejně – nejistý, znepokojený, tápající, co je pravda a co ne. A tento pocit ho může provázet ještě dlouho po dočtení knihy. Může ho děsit to, co je v knize psáno, ale spíše jej bude děsit to, co tam psáno není, co se nachází mezi řádky a co se po přečtení jednotlivých děl objeví v jeho hlavě, co by mohlo být, kdyby… Nemusí to však být čtení pro každého – kdo na konci každého příběhu čeká nějaké vysvětlení, ten může být zklamán. Je totiž tak trochu na čtenáři, aby příběhy „dokončil“ ve své hlavě.

Co se týče ilustrací, ty svou neurčitostí jen podporují navození nejistoty a znepokojení a skutečně tak mají v knize své místo.

Kniha Doupě/Zhroucení koně je povedenou a zajímavou sbírkou hororových příběhů, kterou lze doporučit fanouškům New Weird a zvláště pak těm, kdo hledají netradiční horory, nad nimiž budou přemýšlet ještě dlouho po jejich přečtení.

Brian Evenson
Doupě/Zhroucení koně

Překlad: Jakub Němeček