RECENZE: Kristina Haidingerová, Děti Raumy

Článek od: ena - 28.08.2019

Začalo to tým, že Katia Waarmetsová objavila v ľade muža, ktorý záhadne zamrzol pred štyristo rokmi. Oživila ho a priviedla do Čiech, kde dodnes žijú jeho potomkovia. Vedela, že je Violet a aké má schopnosti? Vyzerá to, že muža s temným tajomstvom neukryla dobre. Náhle sa zjavuje divné monštrum túžiace po jedinom. Získať večnosť. Kto by však nechcel žiť večne? Stojí táto vyhliadka za obete, ktoré je nutné položiť na oltár nesmrteľnosti? Každý to vidí inak...

Daniel a Patrik sú potomkami chlapa, ktorého Katia Waarmetsová vydolovala z ľadu. Výpravu na ďaleký sever absolvovali všetci. Bola to zábavná cesta, ktorá sa teraz začína meniť na horor. Kým je Samuel Segeth, ich štyristoročný  príbuzný? Ako je možné, že sa ho podarilo oživiť? Keď dôjde ku katastrofe na istom rokovom festivale, zahynú desiatky mladých a zmizne Patrik, je isté, že s príchodom Samuela sa k životu prebudili sily, ktoré mali zostať ukryté.
Treba konať spoločne. Katia a Samuel sú však skúpi na informácie. Dan ťažko prekonáva odpor k tej divnej bytosti, hoci je jeho predkom. Je predsa Violet, odporný upír. Kvôli nemu a podivnému artefaktu, nazývanému plazmant, ktorý priniesol, sa všetci ocitli v ohrození. Je možné, že táto vec spraví z človeka večne žijúceho netvora?
Niekedy je tým najlepším, čo môžete spraviť, utiecť od všetkého tam, kde sa všetko začalo. Nájsť samých seba aj počiatok zla. Preto sa Daniel, Katia, Samuel a Lexi (Katiina priateľka) vyberú na dlhú cestu do Raumy a možno ešte ďalej. Ukrývajú sa v chatkách hlboko v lesoch, hotelových izbách a snažia sa zničiť znovu prebudené zlo. Legendy vravia, že riešením je Rieka svetla medzi svetmi. Len ju treba nájsť...
Jediné, čo im zostalo, je dôvera. Je nutné vysvetliť Danielovi a Lexi detaily o jestvovaní Violetov, krvi, ktorú potrebujú k životu aj večnosti.
Beštia im je v pätách, no častejšie krok pred nimi. Ako to, že všetkých tak dobre pozná a vie, kam idú? Je niekto z nich zradca? Nepriateľ je bezohľadný. Manipuluje, ovplyvňuje vedomie, využíva obyvateľov ktoréhokoľvek mesta, či dediny, aby sa pomstil. Za čo? Nevedia. Zdá sa, že racionalita je niekedy na škodu. Keby ľudia priznali, že existujú nemŕtvi, všetko by bolo inak.
Schyľuje sa k tragédii. Osobnej aj celosvetovej. Daniel, Katia, Samuel a Lexi. Sú spolu previazaní citmi, rodinným putom aj spoločnou minulosťou. Kto z nich bude musieť priniesť najvyššiu obeť? Porazia neznáme monštrum? Bude nesmrteľnosť darom alebo prekliatím? Ktoho vie...

Čierne konce sú rovnako dobré
Děti Raumy sú pútavým pokračovaním jednej z dejových línii predošlého autorkinho románu 
Ti nepohřbení a zároveň prequelom hlavných udalostí. To, čo čitateľa možno prekvapí, je autorkino vnímanie upírov. Po mnohých knižkách v ktorých boli vynášaní do nebies, sú Haidingerovej upíri konečne tam, kam pôvodne patrili. Medzi krvilačnými, nebezpečnými tvormi. Môžeme im závidieť večný život. No prežijeme, iba ak sa ich budeme báť. Sme surovo konfrontovaní s tým, čo z nás môžu stvoriť. Temný svet Dětí Raumy zaútočí na vaše vnímanie večnosti, aj obyčajného ľudského života.
Chladné Fínsko, močiare, lesy a komáre. Z každej stránky na vás doráža pocit osamelosti. To človeka ovplyvní do takej miery, až takmer prepadá depresii a beznádeji. Haidingerová veľmi dobre zvládla navodiť pocit ničoty, márnosť snaženia poraziť niečo silnejšie, ako sme my. Nedá sa ujsť. Violeti aj monštrá si vás nájdu. Cítia strach a vedia, že každý musí niečo obetovať. Pre udržanie ľudskosti, či získanie nesmrteľnosti. Cenou sú životy iných.

Dá sa bojovať s monštrom, ktoré dokáže ovládať vašu vôľu? Môžete poraziť protivníka so stáročnými skúsenosťami? Nebolo by lepšie, keby ste sa stali monštrom aj vy? Na to hľadajú odpovede hrdinovia románu.
A my... my sa budeme triasať zimou, trpieť osamelosťou a vravieť si: Je to dobré, je to iba príbeh.


 
Názov: Děti Raumy
Autor: Kristina Haidingerová
Vydal: Nakladatelství  Netopejr 
Rok vydání: 2019
Obálka: Michal Březina
Ilustrácie: Kristina Haidingerová
Počet strán: 332

Přidat komentář