RECENZE: Florian Sußner - Christian Sußner, Měsíční oheň

Článek od: Renata Staurovská - 04.09.2019

Jsi členem Noční hlídky, mladíkem, který ještě skoro nic nedokázal a neviděl. To se má ale co nevidět změnit. Při jedné ze svých pochůzek uslyšíš křik o pomoc a ty se, jako správný hrdina, bez váhání rozbíháš směrem, odkud se volání ozývá. O chvíli později staneš tváří v tvář bytosti, o jaké jsi nikdy v životě neslyšel. Podaří se ti ji zahnat, uvrhne na tebe ale kletbu. Aby ses jí zbavil, musíš Služebníka stínů znovu najít a zničit. Tvůj život a spolu s ním i osud celého Anmaru je jen ve tvých rukou!

Úvod gamebooku Měsíční oheň je neúprosný a dostane hráče přesně tam, kde ho chce mít. Po pár stránkách utíkáš z města vstříc dobrodružství s pálícím znamením havrana, vypáleným do hrudi. Se základním vybavením, bez zkušeností a absolutně nulovou představou představu o tom, co tě vlastně čeká. Je to jako začátek většiny klasických RPG, nezbývá než doufat, že nějaké vybavení a schopnosti posbíráš v průběhu hry.

Měsíční oheň je rozdělen na tři knihy. První obsahuje hlavní příběh, k jeho dokončení je ale potřeba dohrát nejprve knihu druhou a třetí. Obě se odehrávají v lese, a věřte tomu, že když vám kniha radí: kreslete si mapu, je ve vašem vlastním zájmu ji poslechnout. Tento gamebook totiž není z těch, k jehož dohrání vám bude stačit jenom vlastní paměť a šestistěnná kostka, kdepak. Mapy, inventář, charakteristiky, schopnosti a dovednosti postavy – o tom všem se doopravdy vyplatí vést si pečlivý přehled, jinak na to dřív nebo později doplatíte.

Dobrá zpráva je, že deník s inventářem i mapy v knize najdete předtištěné, takže to není zas takový problém. Stejně tak Měsíční oheň obsahuje i krátký přehled pravidel na začátku a rozšířený přehled na konci, ke kterému se hráč dostane v průběhu hry. Pokud si pravidla přečtete pozorně a budete se jimi řídit, nic vás nemůže překvapit. Tedy, samozřejmě kromě příběhových zvratů (a že je jich tu hned několik!).

Příběh samotný začíná, jak jsme již zmínili, jako klasické RPG. I následná volba zaměření postavy, chození po lesích, sbírání předmětů, boje s nestvůrami a podobně hodně evokuje staré dobré počítačové hry tohoto žánru. Zároveň jsou ale všechny pasáže velice čtivě napsané a nabízí se hned několik zajímavých příběhových větví, které budou čtenáře lákat si zahrát knihu znovu a změnit některá svá rozhodnutí.

Měsíční oheň není klasický gamebook, nabízí zcela plnohodnotný RPG zážitek. Najdete v něm obrázky příšer, souboje, vývoj hlavní postavy dle vlastních preferencí, nutnost dělat rozhodnutí, která zásadním způsobem ovlivní celý příběh a mnoho dalšího. Musíte tomu přizpůsobit způsob hraní (opravdu to není ideální četba do autobusu, když u sebe nemáte tužku a jediné, čím disponujete, je aplikace na házení kostek v telefonu), ale ten zážitek za to stojí.

Krátká rada na závěr – pište si, pište si, pište si. Všechno. Kudy a kam jste se vydali, počet znaků na předmětech, které najdete, důležitá slova a hádanky, které dostanete. Umocní to zážitek ze hry a ušetří spoustu nervů s listováním celou knihou a dohledáváním té zpropadené informace. Bratři Sußnerové si s tím dali opravdu práci a nedají vám nic zadarmo.

Ale není času nazbyt. Chytněte halapartnu, svoji lucernu, rozlučte se se strýcem a vydejte se jako noční hlídač na obchůzku města. Vždyť právě dnes může být ten den, kdy se začne utvářet váš další osud… Osud, jehož nitky pro změnu držíte v rukou jen vy sami.

Měsíční oheň

Florian Sußner, Christian Sußner

Překlad: Michal Smrkovský