RECENZE: Miriam Petrosjanová: Dům, ve kterém...(II.) Osm dní Šakala

Článek od: Petra Elen Mand... - 11.09.2019

Pokračování série Dům, ve kterém...  s podtitulem Osm dní Šakala je prostředním dílem trilogie od arménské spisovatelky Miriam Petrosjanové. Druhé díly mívají tu nevýhodu, že se ocitají někde mezi. Stávají se jakýmisi převozníky mezi začátkem a koncem, kteří ne vždy čtenáře nadchnou. Dokázala autorka v Osm dní Šakala nastavit téma, které udrží pozornost a zájem?

V prvním díle jsme skrze oči nováčka Kuřáka poznávali Dům. Nyní se ponoříme hlouběji do jeho tajů a  pravidel díky starému mazákovi Šakalu Tabákímu. Má úlohu lidového vypravěče, básníka a hlavně sběratele předmětů a listin spojených s minulostí Domu samotného. Na svých výzvědných toulkách našel mnohé staré dokumenty a ví tudíž více než kdokoli jiný.

Paralelně s přítomností, kterou představuje Šakalovo vyprávění, se odehrává i minulost. Opět rozložena do střípků vnímaných jednotlivými postavami, ale i Domem samým. Všichni zúčastnění cítí, že tyto dvě linie se brzy protnou, protože se blíží konec. Konec pro současný ročník i pro celou budovu. Mezi obyvatele se vkrádá nervozita a strach. Mnozí si stěží pamatují život za zdmi, další si až příliš jasně uvědomují, že o ně tam venku nikdo nestojí a nemají šanci sami přežít. Všichni jsou součástí Domu a Dům je součástí jich. Tento neklid přináší převratné změny. Tou hlavní a stěžejní pro tuto knihu je splynutí dívčí a chlapecké části domu. Oficiálně má každé pohlaví stále své vlastní ložnice, ale neoficiálně je Slepcem vyhlášeno, že dívky mohou do chlapeckým prostor a zrušil zákaz jakéhokoli kontaktu.

Životy dospívajících se prolínají a jejich pletky odvádějí pozornost od toho, co se neúprosně blíží. S vykreslením vztahů a obohacením děje o dívčí pohledy vidíme Dům opět z jiné perspektivy a získává komplexnější podobu. Zároveň je děj zpestřen vyprávěním Ralfa. Vychovatele, který kdysi v Domě působil a jako snad jediný v jeho dějinách se zase vrátil. Tvoří teď pomyslný most mezi světem dětí a dospělých.

Osm dní Šakala je v mnoha ohledech velký posun vpřed. Kniha překvapí nejen obsahově, ale i po stránce ilustrací. Ty jsou najednou bohatší a pestré. Neopakují se a navozují pocit bližšího vnoření do děje. Text samotný pak nabídne nový pohled na Dům a plynule čtenáři vytvoří bližší pouto s postavami, zatímco ho nenápadně vede k třetímu dílu. Zbývá jen doufat, že i poslední kniha udrží vysokou úroveň a vyvrcholení samotné nebude zklamáním.

Recenze na první díl zde.

Dům, ve kterém (II.)… Osm dní šakala
Miriam Petrosjanová