RECENZE: Eva Grestenbergerová, Zlo je rodu mužského

Článek od: ena - 03.01.2020

Odkedy jestvuje človek, existuje zlo. Celé tisícročia sme sa zaoberali vymýšľaním nových spôsobov a nástrojov mučenia, psychológiou vypočúvania a dokonalejšej vojenskej techniky. Dnes dokážeme zistiť čokoľvek a behom minúty vyhladíme celé kontinenty. Denne sa stretávame najmä s primitívnym zlom. Bitkou, hladom, chorobami, nedostatkom lásky. Existuje východisko? Raz som niekde čítala, že žiadna žena-matka nedopustí, aby nejaké deti trpeli. A každý z nás je predsa niečie dieťa...

Keď je muž váš nepriateľ.
Matriarchát. To je jediné správne riešenie! Pretože zlo, to je rodu mužského. Všetky vojenské konflikty, zotročovanie, týranie či vraždy majú na svedomí muži. Preto bolo načase, aby po poslednej vojne ženy eliminovali vplyv mužov na chod spoločnosti a samé sa ujali vlády.
Že vám to pripomína starý poľský film Sexmisia? Alebo niečo iné? Nedajte sa oklamať. Hoci nápad je rovnaký, jeho spracovanie v tejto knihe je celkom odlišné.

Ocitáme sa v dobe, kedy muži žijú v izolovaných táboroch a je im dovolené vzdelávať sa len v istých odboroch. Ak pracujú, tak iba v zamestnaniach, v ktorých nemajú prístup k ničomu, čo by mohli nejako zneužiť a ublížiť tým ženám.
Napriek tomu Eriku Hardinessku, Predsedníčku Kontinentálnej rady, nájdu zavraždenú. Jej telo nenašli, no našli sa zvyšky tkanív. Polícia zatkla Alexa, muža, s ktorým Erika žila. Ich spoločný syn Max, právnik, otcovo konanie nechápe a útechu hľadá u priateľky Ley. S Leyou vyrastali a Maxova rodina si ju istým spôsobom osvojila.
Takmer od začiatku sa na hlavu mŕtvej Eriky znáša vlna kritiky za jej extravagantný spôsob života. Kto to kedy videl, aby žena žila s mužom? Vrchol nechutnosti! Koledovala si o to... Od chlapa ani nič iné nemohla očakávať.
Alex putuje do izolácie, kde zostane až do súdneho procesu, a potom, keďže sa dopustil trestného činu tretieho stupňa proti životu, bude podľa § 77 trestného zákonníka eliminovaný. Novou Predsedníčkou Kontinentálnej rady sa má stať Erikina priateľka Brigita Patonová. Ako to hovorili kovboji v časoch, keď ešte mohli tyranizovať manželky, zvieratá a ničiť prírodu? „S Brigitou príde zákon...“
A zákon naozaj prichádza. Je to norma, proti ktorej Erika Hardinesska tvrdo bojovala. Liek na potlačenie mužskej agresivity Advershostil, ktorý objavila Erikina matka, by nebol podávaný len odsúdencom, ale každému mužovi. No je známe, že Advershostil má strašné nežiaduce účinky.
Max sa snaží vyrovnať s matkinou smrťou, a s tým, že vrahom je jeho otec. Postupne sa však objavujú nové teroristické útoky neznámych mužov na nežné pohlavie. Nálada feministickej verejnosti je pod bodom mrazu a žiadajú urýchlené prijatie nového zákona. No Max s Leyou si začínajú klásť otázky. Pomôže im nájsť odpovede Alexov utajený výskum? Odkiaľ sa berú tajomní útočníci? Naozaj je Erikiným vrahom Alex? Pripočítajte k tomu aj celoživotné nočné mory, ktorými obeť trpela. Dá sa v nich nájsť odpoveď na otázku, čo sa to zrazu deje s tým dokonale úžasným, nádherným a mierom presiaknutým svetom žien?

Klobúk dole!
Ak čakáte román, so silným feministickým nábojom, sklamem vás. Tiež nečakajte sladký ženský príbeh o lepšom pohlaví. Chvíľami síce začnete mať pocit, že text už už skĺzne k hysterickému klišé, no budú to zbytočné obavy. Zlo je rodu mužského prečítate jedným dychom, bez rozdielu pohlavia. Už po prvých stránkach podľahnete vyšetrovaniu tajomnej vraždy, ktorá sa vo fiktívnej spoločnosti nestala vyše päťdesiat rokov. Autorka s ľahkosťou zvládla opisy vedeckých bádaní, aj právnické formulky pri súdnych procesoch. Vytvorila svet, v ktorom by sa vám možno páčilo žiť, keby bol spravodlivý k obom pohlaviam. Ono je síce pravda, že ženy netúžia po vojnách a zabíjaní. Ale ruku na srdce... ak nejakú babu naseriete, dokáže sa pomstiť tak, že nechať sa pomaličky prejsť parným valcom bude pre vás vyslobodením.
Kam sa hrabú priamočiare chlapské spôsoby? Mučiť, znásilniť, zavraždiť... pche! Aké škôlkárske. Pustite k pomste ženu a učte sa intrigovať. Nahodiť mimikri a zasievať semienka zrady či rozhádať najlepšie priateľky. Legálne vládnuť celému kontinentu, a to tak, aby všetci prosili, nech sa tej vlády ujmete práve vy.
Pozorne sa začítajte do románu Zlo je rodu mužského a sami uvidíte, že čo sa blyští, nemusí byť zlato, nie všetko zlé je na niečo dobré a každý má aj svoju druhú, temnú tvár. Pretože ľudia málokedy navonok vyzerajú takí, akí v skutočnosti sú. Možno aj táto kniha je iná, ako sa na začiatku či v polovici môže zdať. Nechajte sa prekvapiť, moji krásni, drahí a čítania chtiví...

P.S.
Od ledna/januára  2019 mi prešlo rukami viacero prvotín, a musím povedať, že Zlo je rodu mužského od Evy Grestenbergerové je jedným z najlepších debutov roku 2019. Držím jej palce a teším sa na ďalšie dielko.

Autor: Eva Grestenbergerová
Názov: Zlo je rodu mužského
Vydal: Pointa Publishing s.r.o. v roku 2019
Počet strán: 344
ISBN: 978-80-88335-24-5         
Cena: 349 Kč
 

Přidat komentář