Recenzia: Ivan Kučera, Prasa

Článek od: ena - 07.01.2020

Zatúžili ste niekedy utiecť? Zmeniť prácu, presťahovať sa, začať odznovu? Zrejme raz alebo aj viackrát za život takéto nutkanie zažijeme všetci. Väčšina z nás nemá kam ísť, no Marko Enzechštejn áno. Presťahoval sa aj s manželkou späť, do rodnej dediny Pichliač. Je to policajt z kriminálky s temnou minulosťou a neistou budúcnosťou. V Pichliači totiž úraduje početná rodina Rosinských, ktorá mu prichystá pár nezabudnuteľných zážitkov. Tí si za najčerstvejšiu obeť vybrali miestneho doktora, ktorý je dobrou a obetavou dušou celej dediny aj širokého okolia. Preto je potrebné zaviesť v dedine nové poriadky a Rosinským ukázať, kde je ich miesto. Lenže veci značne skomplikuje jeden poriadne odrastený a vypasený domáci maznáčik...

Hory majú prasačie očká...
Marko Enzechštejn je bývalý vyšetrovateľ a v Pichliači robí obyčajného obecného policajta. Kvôli rodine asociálov Rosinských, ktorých sa každý bojí, vládne v dedine priam hmatateľné napätie. Je načase spraviť poriadok. Zvlášť preto, že najnovšou obeťou ich šikany sa stal staručký dedinský lekár, ku ktorému má Marko blízky vzťah. On, nová hlava polície, sa musí zapojiť do diania a zjednať poriadok. Marko nie je žiadna cintľavka a nevyhýba sa problémom, stretom či ostrejším metódam. Sám toho zažil viac než dosť počas práce pre bratislavskú kriminálku. Všetko nebolo v súlade s kostolným poriadkom, dokonca to
nebolo ani v medziach zákona. Aj kvôli tomu bolo lepšie spraviť za predchádzajúcim životom hrubú čiaru a začať odznovu. Len či sa to bude dať? Starý Rosinský tiež nie je baba. Ako on na doktora, tak Marko na neho. Také to chlapské pomeriavanie síl a veľkosti. Rosinský aj Marko dobre vedia, že sladkej chuti pomsty sa nič nevyrovná...
Kým všetci sledujú ďalšie kolo súboja asociáli vs polícia, potichu a nenápadne sa začína schyľovať k inej, oveľa väčšej tragédii. Autorom toho veľkolepého diela sa stane jeden riadne odrastený a vypasený domáci miláčik, ktorý sa nedokáže so svojím gazdom rozlúčiť ani po jeho smrti. Viete, že prasa má inteligenciu štvorročného dieťaťa? Vie loviť, zaútočiť, a ak je dosť veľké a silné, môže aj zabiť. Ale hlavne je strašne nenažrané...

Milovalo svojho gazdu, teraz je však nútené starať sa samo o seba. Hory okolo Pichliača sú nekonečné, hlboké a plné nebezpečných kútov. Prasa sa ešte ľudí bojí. Plieni záhradky, dojedá zvyšky z hriadok a celé dianie naokolo pozoruje spoza stromov, tými malými šibalskými očkami. Zatiaľ. Lenže hlad je mocnejší, ako strach. K čomu naše prasa nakoniec prinúti?

Kto vie, aký by mal tento príbeh záver, nebyť kúsok za Pichliačom hora, do ktorej nemali odvahu vstúpiť nielen poľovníci, ale aj psy? Čo by sa stalo, ak by sa istý mladík nerozhodol na pomerne radikálne riešenie svojej situácie? Vraví sa, že keby bolo keby, boli by sme v nebi. Nuž, zopár hrdinov nášho príbehu tam zrejme naozaj skončí. Ak teda veríte, že nejaké nebo existuje.

Čo vás čaká a neminie?
Ivan Kučera často píše pre zborníky fantasy a hororových poviedok. Českému čitateľovi je známy z antológií Honzy Vojtíška, do ktorých pravidelne prispieva. Venuje sa aj recenzentskej práci. Sústreďuje sa v nej najmä na filmovú tvorbu a vedie rubriku Retro, v ktorej recenzuje staršie romány a filmy.
Prasa je rozsahovo kratšie dielko. Je písané jednoduchým zrozumiteľným jazykom a bez problémov si ho môžu prečítať aj tí, ktorí slovenčinu bežne nepoužívajú. Samotný príbeh vznikol na základe poviedky zo súťaže Martinus Cena fantázie.
Dej sa netočí len okolo hlavnej postavy. Marko Enzechštejn je ale akýmsi tmelom medzi jednotlivými udalosťami. Pretože nakoniec aj tak každý problém skončí na jeho pleciach. Je zaujímavý svojou minulosťou, ktorá sa občas mihne medzi riadkami, či priamo do deja zasiahne, no nikdy sa o nej veľa detailov nedozviete. O to viac je tento muž nezvyčajný a dráždi fantáziu.
Čo vás možno prekvapí, sú vynikajúce opisy prostredia, postáv, pocitov aj pohnútok, čo prispieva k vytvoreniu tej správnej hororovej atmosféry. Zaujímavý je aj text z pohľadu prasaťa a jeho prežívanie situácii, v akých sa ocitá.


Takže si posadajte a radšej odložte klobásky, tlačenku, jelítka či iné dobroty. Pretože ak sa do tohto výborného hororu s jednoduchým, no priliehavým názvom začítate, nemuselo by to s plným žalúdkom dopadnúť dobre...

Názov: Prasa
Autor: Ivan Kučera
Vydal: Artis Omnis
Obálka: Peter Cwoky Murín
Väzba: mäkká
Počet strán: 186
ISBN:978-80-8201-054-4

 

Přidat komentář