Čteme si

Článek od: ena - 14.01.2020

Je všeobecne známe, že noví autori to majú naozaj ťažké. Ak ste na seba neupútali pozornosť v rôznych súťažiach, prípadne nevydali nejakú tú poviedku, článok v časopisoch, iba ťažko získate vydavateľa, ktorý by vašu (aj keď dobrú) prvotinu vydal. Vraj je to tým, že väčšina rukopisov sa môže pochváliť len vysokým egom ich autorov. Je to škoda. Medzi tou haldou nezaujímavých story sa určite občas nájdu výnimky potvrdzujúce pravidlo. Našťastie existujú aj iné možnosti...

Jedna z kníh, ktorá sa pýši titulom prvotina (a to sakramentsky dobre napísaná prvotina) je od ženy s ťažkozapamätateľným menom. Volá sa Eva Grestenbergerová a onen skvelý román nesie názov Zlo je rodu mužského.
Odohráva sa v budúcnosti, kedy podobne, ako v starom poľskom filme Sexmisia, nastal na Zemi matriarchát. Ženy sú predsa mierumilovné, neublížili by ani muche. To muži sú nositeľmi zla, vynálezcami vraždy, otrokárstva a iných násilností. Takže feminy si žijú v mieri,  až kým sa po dlhých desaťročiach nestane vražda. Viac prezrádzať nebudem, pretože si  môžete na Sardene prečítať aj moju recenziu na túto knihu.

Medzi dobré prvotiny sa radí aj Tam nahoře ovce nejsou Eda Vlasáka, či detský román od Václava Dvořáka  Písečníci a bludný asteroid. Tieto knihy sú určené vekovo rôznym čitateľom, no spája ich jedno spoločné: kozmos a jeho tajomstvá. Či to, že sú síce vydané samonákladom, no obe sú napísané zručne a naozaj pútavo. Jedna je príbeh starčeka, ktorý sa sťahuje na Mars, kde je riadna zima a tak si vezie zásobu vlnených ponožiek. Na Marse predsa ovce nikto nechová. Druhá rozpráva zážitky partie detí žijúcich na kozmickej lodi letiacej v hlbokom vesmíre. Musia sa naučiť prežiť v nehostinných podmienkach medzihviezdneho priestoru a možno spravia aj veľký objav. Príbehy pobavia, poučia a snáď aj prinútia k zamysleniu.

Aby sme tu mali zastúpenie aj zo Slovenska, spomenula by som prvotinu Martina Hatalu Whiskey, krv a striebro. Je to noir detektívka, v ktorej hlavný hrdina nie je tak úplne človekom. Má svoje schopnosti, silu a hlavne intelekt, čo mu pomáha riešiť aj tie najzákernejšie prípady. Ak k tomu má aj dostatok cigariet a whiskey, je z neho šťastný muž. Príbeh príjemne odsýpa, a aby sa dej trošku presvetlil, zažiaria v ňom aj krásne nebezpečné ženské.

Debutov, ktoré stoja za zmienku je veľa. Toto je len pár z našich končín, pretože o tých svetových nováčikoch sa vie častokrát viac, než o domácich. Pritom knihy, ktoré píšu, sú často na rovnakej úrovni, ako tie zahraničné.
Okrem toho, sa mi minulý rok dostalo do rúk viacero vynikajúcich hororov. Ale o tých vám porozprávam inokedy. Som totiž ukecaná ženská a rada sa s vami znovu podelím o nevšedné čitateľské zážitky.

Vaša Ena

 

 

 

 

Přidat komentář