RECENZE: Miroslav Pech, Dítě tmy

Článek od: Tereza Kadečková - 10.03.2020

Ve staré továrně na kraji města číhá něco zlého. Chodí to mezi lidmi a své oběti si to vybírá náhodně. Pozoruje to osudy lidí a baví se nad jejich utrpením. Vypadá to jako obyčejný muž, nenápadný, bezejmenný, ale taky smrtelný. Kryštof a jeho parta kamarádů se u továrny občas potulují a brzy zjistí, že matematika není to nejhorší, co je může v životě potkat.
Kryštof je jen malý kluk, má rád horory, knížky a chtěl by být spisovatel. K smrti nesnáší matematiku. Jeho nejlepší kamarád je Vašek, který je v poslední době hodně uzavřený do sebe a má nervové tiky. Kryštof by mu chtěl nějak pomoct, ale děti umí být protivné i na své kamarády, takže místo usmíření se jejich cesty rozejdou a Vašek se ztratí.
A město se začne topit v krvi.
Dítě tmy je hororový román spisovatele Miroslava Pecha. Příběh se odehrává v devadesátkách, nostalgicky vzpomíná na punk, VHSky, Lunetic a další hvězdy nejen těch, kteří tehdy byli ještě dětmi. Nostalgii ale halí nebezpečí a vraždy, které se Pech nebojí popsat krvavým a chladným způsobem – ale nikdy ne nevkusně. Autor nepřekračuje hranici, která by z hororu udělala jen krveprolití. Naopak, mnohdy vám v zádech vyvolá mrazení spíš tím, co by se mohlo stát v reálu. Suchá konstatování dělají třeba z postavy pana Kučery horší monstrum, než je lovec lidí.
Dítě tmy se čte velmi svižně, děj ubíhá a ve většině knihy to není ničemu na škodu. Snad jen konec je trochu uspěchaný. Vytkla bych fakt, že moc vraha není pevně definovaná. Chvíli může jen ovládat myšlenky a chvíli má nekonečný dosah a může si dělat, co chce. Zbytek knihy ale mezery nemá – postavy, ať už děti, nebo dospělí, jsou uvěřitelné a vztahy mezi nimi taky.
V nakladatelství Golden Dog se jedná už o třetí horor českých autorů. Oproti třeba Kazateli nebo Mízožravcům se Dítě tmy nenoří tak hluboko do popisů, vysvětlivek a charakterů postav. Klouzá spíš po povrchu, ale nedělá to z něj horší literaturu. Naopak je čtivější a prokoušete se jím rychleji než zbylými dvěma jmenovanými. V čem má určitě navrch, je obálka, která zaujme už na první pohled. Kresba působí na knize lépe než stock obrázky.
Dítě tmy je druhou hororovou knihou Miroslava Pecha a mezi českým hororem si zaslouží pozornost. Je důkazem, že čeští autoři se můžou těm světovým snadno vyrovnat, a to jak tématy, tak zpracováním.

Dítě tmy
Autor: Miroslav Pech