RECENZE: Martin Štefko, Mrtvé ženy

Článek od: ena - 29.05.2020

Stáva sa pravidlom, že autori si občas odskočia zo svojho obľúbeného žánru niekam inam, aby si oddýchli, prípadne si splnili sny. Môžu nám potom vyrozprávať nečakané a pred svetom dlho ukryté príbehy, čo je len dobre. Jedným z takýchto autorov je aj Martin Štefko, ktorého román Mrtvé ženy je detektívka, spárená s thrilerom a chvíľkami dokonca čitateľa poteší aj hororovými prvkami.

Som necitlivý génius...
Hank Giorgio je neobyčajný vyšetrovateľ. Je to nadmieru všímavý a logicky mysliaci muž, ktorý rieši problémy štýlom Sherlocka Holmesa. On vlastne je akýmsi Holmesom New Yorskej polície. Vidí to, čo nikto iný, no je citovo chladný. Možno práve preto dokáže pracovať aj na prípade zavraždenej turistky v luxusnom letovisku na Kapverdách. Obeť, krásna mladá žena, si užívala svadobnú cestu a bola to Hankova manželka...
Kolegyňa z Kapverdských ostrovov Hanka nechápe. Mrazí ju z jeho odstupu a strohej logiky. Hank má na konte jediný nevyriešený prípad, kauzu Fotografa, ktorý ho máta v New Yorku. Stane sa aj vražda vlastnej manželky jednou z nevyriešených záhad?

Po návrate sa vrhne do práce s takým elánom, akoby sa nič nestalo. Kolegyňa a parťáčka Larisa ho pozná a rozumie mu. Zvyšok tímu ho má väčšinou za exota. No teraz treba riešiť smrť mladej krásky, ktorú našli nahú ležať na chodníku. Vypadla, či ju z okna niekto vyhodil? Prečo je nahá? A čo sa jej to stalo s rukou? Otázky, otázky, otázky. Hank je tu na to, aby dával odpovede. Pomôcť mu majú aj forenzní technici Stanley a nováčik Mario. Hankovi stačí málo a je schopný páchateľa odhaliť. No to je iba začiatok. Každý skutok treba dokázať a pri tom mu aj teraz pomáha práve mravčia práca Larisy a technika Maria. Keďže Stanley sa kamsi vyparil...
Bude trvať ešte dlho, než rozlúštia celú záhadu.

Je to fakticky zlé, keď vás žerú starosti v rodine a tichá závisť, že niekto je oveľa lepší. Možnože necítite priamo závisť, ale zlosť, že nikto neocení roky tvrdej driny, ktoré vás poznačili. Raz však prídete na miesto činu a zistíte, že tentokrát viete viac, než Hank. Konečne sladká satisfakcia, konečne ste krok popredu! Stanley sa chystá túto výhodu poriadne využiť. Nenadarmo sa vraví, že máme príležitosť chytiť za pačesy. Pátranie pokračuje, prichádzajú stále väčšie záhady, kusy ľudských tiel, zahmlené spomienky na jednu pradávnu párty, kedy sa partia mladých zhulila, ožrala a niečo spravila.
Zatiaľ čo Staleyho rodinné problémy sa vyostrujú, výsledky pátrania dostávajú priam obludné rozmery. No Stanley je hluchý a slepý. Chce dosiahnuť jediné, vyriešiť vraždy sám a ukázať Hankovi, že je rovnako dobrý. Uvedomí si včas svoj omyl? Snáď už nebude neskoro...
Hank kráča svojou cestou a snahy iných sú mu ukradnuté. Ide mu o prípady a síce sa to nezdá, no záleží mu aj na ľuďoch z práce. Občas. Ale nemôže byť všade ani každého zachrániť. To platí o obetiach aj priateľoch.

Prečo nám to robíte?
Martin Štefko si napísal svojho Sherlocka Holmesa a napísal ho dobre. Rovnaký je aj jeho tím. Každá postava je iná, má svoje starosti, radosti aj úchylky. Hoci sa príbeh odohráva v USA, čitateľovi to nebude vadiť. Opisy sú strohé, jednoduché, prostredie New Yorku uveriteľné. Ide o vyšetrovanie brutálnych vrážd, o obete, ktoré si zaslúžia odpočívať v pokoji a o vrahov, ktorí o svoj pokoj musia prísť. V záujme spravodlivosti.
Každý z prípadov je iný, no pomáha ľuďom z oddelenia uvedomiť si, že musia držať spolu a spolupracovať. Že inej cesty niet. Ak sa toto pravidlo nedodrží, môže to dopadnúť tragicky.
To, čo čitateľa fakt vytočí, je záver. Pretože keď už si myslíte, že Hank vyriešil všetky zamotané prípady, je v knihe pred vami iba pár posledných viet. Očakávate, že potom knihu v pokoji odložíte. Nie, nie, milí čitatelia. Len tak mimochodom sa dozviete, že tím dostal nový prípad. V ňom figuruje samozrejme mŕtvola.  A vy si zrazu uvedomíte, že istá osoba je v riadnej kaši. No je tu koniec, posledná veta a môžete chcieť vedieť neviem ako silno, veľmi, moc... ako to dopadlo sa nedozviete. Budete si musieť počkať, kým autor tento príbeh napíše. To od neho fakt nebolo pekné.

Preto všetci milovníci detektívok, thrilerov a super vyšetrovateľov, pozor! Nezabudnite si kúpiť Mŕtve ženy. Ľahko zapadnete do partie policajtov z nočnej smeny a spoločne sa ponoríte do smradľavých vôd temných newyorských ulíc, v ktorých sa stále niečo deje.

Názov: Mrtvé ženy
Autor: Martin Štefko
Vydavateľstvo: Golden dog
Rok vydania: 2020
Väzba: brožovaná
Počet strán: 316
ISBN: 978-80-88067-17-7

Přidat komentář