RECENZE: Jan Hlubek, Rosie

Článek od: ena - 03.05.2021

Myslíte si, že horory sú pre deti nevhodné? Mnohí rodičia netušia, že aj rozprávky sú istým spôsobom horory a pôvodne vôbec neboli určené najmenším. Pozrime sa aj, s akou chuťou si mládež všetkých vekových kategórií rozprávajú hrôzostrašné príbehy. Pred spaním v táboroch, na výletoch či stanovačkách. Hororovú knihu si navyše môžu prečítať spoločne s rodičmi. A ak je prispôsobená deťom, budú všetky generácie nadšené.

Dievča zo strašidelného domu
Klárka má deväť rokov a nedávno sa s rodičmi presťahovala do obrovského strašidelného domu. Fakticky strašidelného. Je taký rozľahlý, starý, vŕzgajúci a tajomný, až Klárke pripadá hrôzostrašný. Ale dúfa, že si zvykne. Aspoň sa má kde túlať. Pivnica aj povala ukrývajú mnoho starých vecí a prekvapení. Jedným z nich je aj bábika, ktorá sa Klárke zapáči. Vezme si ju z povaly do svojej izby, dostane meno Rosie a stane sa najmilšou hračkou. Vďaka nej sa necíti taká osamelá. Klárka totiž býva pričasto bez otca, iba s mamou. Otec cestuje po svete, sprevádza turistov a objavuje nové, nepoznané miesta.
Na cestách sa zoznámil aj so šamanom, ktorý ho naučil dohovoriť sa na diaľku, telepaticky. Aspoň to raz pri raňajkách tvrdil. Mama sa jedovala, že Klárke pletie hlavu, no otecko sa tváril, že je to pravda.
Dievčatko sa snažilo užívať si každú spoločnú chvíľku s ockom. Doma býval krátko a čas, ktorý trávil na cestách, sa Klárke neskutočne vliekol. Tentokrát sa chystal niekam zvlášť ďaleko. Vždy, keď docestoval tam, kam ho z práce poslali, ozval sa. Avšak teraz nikomu o sebe nedal vedieť. Ani v práci či mamičke, dokonca ani Klárke. Obe majú strach.

Svet je iný, než si myslíme
Zhruba v tej dobe sa začnú diať zvláštne veci. Bábika Rosie akoby ožila. Navyše Klárka nevie, či sa jej to sníva alebo ju straší ešte aj duch. Možnože v tom ich veľkom, starom a strašidelnom domisku nejaký prebýva. Klárka nemôže spávať. Má hlávku plnú otázok a nemá na ne žiadne odpovede. Mamička jej neverí a myslí si, že potrebuje lieky. Takto totižto býva takmer vždy, že dospelí deťom neveria. Hoci sa k deťúrencom správajú láskavo a milujúco, sú si istí, že všetky tie zvláštnosti deti vravia len kvôli prebujnelej fantázii.

Teraz stojí Klárka pred ťažkou úlohou. Zistiť, čo sa deje s Rosie, či je duch, ktorého v dome cíti skutočný a vypátrať otecka. Našťastie na to nebude sama. Priateľka Tereza vie pomôcť aj pri riešení problémov. Hoci... báť sa budú obe a riadne. A čo urobí mamička? Samozrejme zájde na políciu. Kto iný by mal vypátrať, čo sa stalo s oteckom, ak nie muži zákona?

Už si môžete vydýchnuť
Rosie je pútavé rozprávanie o zvláštnych veciach okolo nás, o strašidelnom dome, láske k rodičom aj dôvere. Je videný očami deväťročného dievčatka. Opisuje udalosti ako ich vníma a prežíva. Matkinu úzkosť, neistotu, hľadanie otca aj to, že sa bojí ísť v noci na záchod. V Klárkinom živote nastalo veľa zmien a ona sa cíti nesvoja. V takejto atmosfére sa začína odvíjať rad strašidelných a paranormálnych udalostí.
Veríte v telepatiu či v pomoc dobrého ducha? Či je také niečo možné, sa presvedčí aj Klárka. Sviatok Všetkých svätých, Samhain alebo po americky Halloween, je za dverami. Ľudia kedysi verili, že v tento deň sa spája svet živých a mŕtvych. Je práve blízkosť tohto dňa príčinou zvláštnych vecí, ktoré sa dievčatku dejú?
Príbeh je zamotaný, tajomný, strašidelný, no podaný spôsobom, aby mu deti rozumeli. Berie ohľad na ich city a veľmi jemne ukazuje, ako ich my, dospelí, často neberieme vážne. Podceňujeme ich problémy a zľahčujeme strach. Akosi sme zabudli, aké to bolo, keď sme boli deťmi my. Pritom sme potrebovali tak málo, len aby nás niekto počúval a považoval za rovnocenných. Detská duša je krehká, no zároveň vydrží veľmi veľa. Dokážu sa prispôsobiť a vyrovnať s mnohými ranami od života. Sú tvárne a chápu často viac, než by sme povedali.

Ak ste milovníci americkej kultúry, dáte knihe body navyše. Autor do nej totiž zakomponoval mnohé zvyky typické práve pre americkú kultúru. Či už je to samotný Halloween a koledovanie v maskách, či  palacinky na raňajky... Nič z toho u nás zatiaľ úplne bežné nie je. Možno je škoda, že sa nepoužili naše sviatky a tradície, ktoré boli rovnako temné, magické a hrôzostrašné.

Rosie je čarovná hororová knižôčka, ktorú prečítate na jedno posedenie. Áno, Klárka zažije naozaj strašidelné veci, no vy si to všetko užijete. Chvíľku sa budete báť, potom pátrať, no a nakoniec si uvedomíte, že Rosie je príbeh takmer skutočný a že vlastne náš život je sám o sebe horor sťa vyšitý. Prajem krásne čítanie.

Rosie
Autor: Jan Hlubek

Vydavateľstvo: Nová Forma s.r.o.
Počet strán: 156
Väzba: brožovaná
ISBN: 978-80-7612-290-1

 

Přidat komentář