RECENZE: Alistair Rennie, Chmurný válečník

Článek od: ena - 17.05.2021

Každý tvor má potreby, ktoré uspokojuje. Niektoré musí, ak má prežiť, iné nemusí, ale chce. V ľudskom lineárnom svete sa promenádujú nelineárne bytosti. Nazývajú sa metaválečníci a ich jediným cieľom je, aby ukojili požiadavky svojho tela aj mysle. Podľa našich predstáv o tom, čo je správne, slušné a vhodné, sú daktoré metaválečnícke potreby až priveľmi šialené. Popravde, sú zvrátené.

Smrďák, Mrznič a Škrabalka...
Takú rôznorodú knihu, akou Chmurný válečník je, často do rúk nedostanete. Nájdete v nej bezbrehé ukájanie, vedecké dišputy, filozofické rozpravy, a to všetko hojne zavlažené tvrdým bojom, krvou a vnútornosťami. Metaválečníci žijú síce večne, no nie sú nesmrteľní. Zomierajú iba násilnou smrťou, čo veľmi pripomína Highlandera. Sú známi svojskými menami ako Změť nestálosti, Světlo, jež nikdy nesvítí, Čím dál menší okruh možností či Já rád játra. Smolu majú len synovia Rozbrojovi, ktorých otec jednoducho očísloval. Mnohé postavičky sa príbehom doslova mihnú, ďalšie šťastne zotrvajú o pár strán dlhšie. Sú však natoľko zaujímavo vykreslené, že si ku všetkým dokážete vytvoriť isté puto. Autor má zmysel pre humor, ktorý sa odráža v dialógoch či situáciách. Zabavíte sa na rozhovoroch Nemilosrdných sestier, ktoré sú jednoducho neodolateľné! Nemenej vás zaujmú aj synovia Rozbrojovi, najmä čísla 4,17 a 46.

Povedať o kom/o čom Chmurný válečník je, je ťažké. Každý v príbehu uvidí niečo iné. No je to rozprávanie o zvláštnych bytostiach blúdiacich svetom. O hľadaní vlastného ja a príčine nutkavej potreby zabíjať všetkých seberovných. Je tiež o uspokojení a ukojení zvláštnych až divných potrieb. Oni svoje túžby utíšiť musia, ak chcú prežiť. No zároveň vedia, že to nepovedie k trvalejšiemu uspokojeniu. Mimo to sa ešte snažia zistiť, kto ich stvoril a prečo.

Originálne vetičky o podstate sveta a života
Rýchlo si uvedomíte, že ste niektoré vetičky na prvé prečítanie nepochopili. Preto si ich čítate znovu, prípadne ešte raz. Chmurný válečník patrí do kategórie weird fantasy, takže by nás to asi nemalo prekvapiť. No verte mi, že prekvapí. Inokedy si zase vety, či celé odstavce čítate aj trikrát preto, lebo slová v nich sú tak krásne poskladané, až znejú nevšedne poeticky alebo vyjadrujú myšlienky netradične a zaujímavo. Rovnako originálne je často až kontrastné členenie viet. Raz máte kvetnaté a dlhé vety (väčšinou plné vedeckých, technických a filozofických výrazov) a za nimi nečakane nasleduje odstavec strohých holých viet. A keď už sme sa dostali k tým filozofickým a vedecko-technickým vetičkám... Hrdinovia ich sypú z rukáva a vy sa určite zamyslíte nad tým, či aspoň z časti dávajú zmysel. Je to zmäť moderných vedeckých termínov aplikovaná na stredoveký životný štýl a spoločnosť, ktorá je však natoľko vyspelá, že využíva elektrický prúd na liečbu psychiatrických problémov, tak isto vie o rozpade atómu, fúzii častíc, permutáciách, mikroskopickom svete a zásadách biochémie. Dostanete to zabalené do alchymistických baniek, a ako bonus, kvalitný uzáver.

Svet Alistaira Rennieho je rozdelený na lineárny a metafyzický. Ľudia do toho metafyzického prístup nemajú. Metaválečníci v metafyzickom svete vznikli a v lineárnom žijú, starajú sa o svoje potreby a zabíjajú sa. Ale vlastne, zabíjať ostatných metaválečníkov je tiež jednou z potrieb. Využívajú na to čo je po ruke. Príbor, kyselinu, zbrane, ruky, nohy či zuby. Navyše sú vynaliezaví v technikách mučenia. Avšak vždy sa nájde výnimka, potvrdzujúca pravidlo. Niektorí nemajú v úmysle nikoho vraždiť a radšej bádajú a iných netrápia otázky bytia a prežitia a nechávajú sa sexuálne vzrušovať vraždením.

Preklad textu bol riadna drina. Roman Tilcer musel vymyslieť české názvy miest, mien postáv a vlastne pomenovať celé univerzum Chmurného válečníka. Zvládol to neuveriteľne dobre, a ak si knihu prečítate, budete jeho majstrovstvo úprimne obdivovať. Rovnako sa vymaznal výtvarník Tomáš Kučerovský s ilustráciami a prebalom knihy. Takže v rukách budete držať exkluzívny kúsok, na ktorý môže byť vydavateľstvo právom pyšné.

Pre koho, pre čo... alebo prečo?
Na prvý pohľad sa vám môže Chmurný válečník zdať zábavný. Navyše milujete šialenosti a hektolitre krvi, vyvrhnutých čriev a iných orgánov doslova vyžadujete. Napirek tomu vedzte, že to NIE JE kniha určená každému. Avšak ohúriť mainstream evidentne nebolo Rennieho zámerom. Aj najväčšie divočiny vám môžu pri tomto príbehu pripadať slabé. Chmurný válečník je trošku psychopatickým dielkom s nádychom vedy, filozofických teórii a (polo)šialených bojovníkov, ktorí kašlú na hrdinstvo a zdrhnú z boja, aby prežili.
No čo, máte odvahu začať čítať, hoci som vás varovala? Len smelo do toho!

Chmurný válečník
Autor: Alistair Rennie