RECENZE: Michal Březina, Do smrti daleko

Článek od: Redakce - 21.01.2022

Do smrti daleko – další humorná jízda Michala Březiny v recenzi spisovatelky Kristiny Haidingerové.

Veterán kosmické války Anglie s Čínou Billy Cowen byl odměněn detektivní licencí a na svoje nové poslání se náležitě těší. Jenže Billy je také ortodoxní lidumil, vášnivý spotřebitel nejpodivnějších lihovin a hlavně – má neuvěřitelný talent zvorat na co přijde.

Autor vynikajícího Měsíčního deníku Michal Březina konečně přišel s další arabeskou, tentokrát trochu komplikovanější a s pointou na samém začátku. Ano, příběh totiž začíná na svém konci. Konci, který nejednomu čtenáři zvedne obočí, ale po dočtení – tedy na začátku příběhu – už mu bude vše naprosto jasné. Směrem ke konci knihy (a startu zářivé kariéry soukromého očka Cowena) se také přímo úměrně zmenšují kapitoly tvořící více méně samostatné příběhy. Všechny detektivovy případy jsou však stejně nápadité.

Michal Březina má specifický smysl pro humor, a své „hrdiny“ v něm neváhá pěkně vykoupat. Ačkoliv Billy rozhodně nepatří mezi typické miláčky publika ani svalovité drtiče emzáckých potvor, získá si čtenářovy sympatie především lapáliemi, ve kterých se dokáže (většinou vlastním přičiněním) ocitnout. Nemá například problém nechat utéct mimozemské kriminálníky, jen pro to, že se s nimi dobře pije a zajímá ho spíš jejich původ než trestná činnost. Všechny postavy knihy by skvěle vynikly ve filmu – představu o nich si můžete udělat díky průvodním fotografiím (za mě vedou lumpové Ned Ed a Ted), je jich spousta, určitě by využily i větší prostor. A vůbec… nebylo by na škodu, kdyby autor napsal Billyho příběhů více. Takto odlehčených a originálně zpracovaných knih u nás vychází jako šafránu, chtělo by to (v této době obzvlášť!) rozhodně napravit.

Grafická stránka knihy Do smrti daleko je vyšperkovaná – aby ne, když ji má na svědomí samotný autor a hlavně žádaný grafik – a doplněna (foto)ilustracemi. Vše do fyzické podoby navíc převedla už tradiční Tiskárna Protisk: listy jsou poddajné, takže knížka skvěle padne i do jedné ruky a lámání hřbetu či podobné nešvary nehrozí ani při čtení v přecpaném evakuačním vznášedle.

Michal Březina
Do smrti daleko

Vydáno: 2021, Golden Dog