PRVNÍ DOJMY: Michael Reilly, Příběhy z Kernerrenu: Za Jitřní štíty

Článek od: Kamba - 06.07.2022

Většinou recenzi gamebooku píšu až poté, co si jej celý několikrát projdu a mám jistotu, že jsem prošel většinu odkazů, neminul žádný zásadní zábavný prvek a prověřil jeho znovuhratelnost. Popsaný přístup ovšem u velmi popisného gamebooku o délce 1000 odkazů (druhý nejdelší, který jsem hrál) může nějakou tu chvilku zabrat, navíc o prázdninách, kdy jsou večery krátké a na čtení knih tak není tolik času. Abych nemusel spěchat a opravdu knihu prošel tak, jak si zaslouží, rozhodl jsem se napsat články dva a před samotnou recenzí vydat kratší článek s prvními dojmy.

Ještě než jsem Za Jitřní štíty vůbec dostal, měl jsem největší obavu ohledně avizované měkké vazby, kterou jsem si u takto rozsáhlého gamebooku nedokázal představit. Když jsem v minulosti hrál šestiset stránkový Verax (který má o třetinu odkazů méně), měkká vazba mi vyloženě vadila. Nicméně nakladatelství Mytago tentokrát zvolilo větší formát, než je obvyklé (lehce větší A5), a menší font písma, takže i takto rozsáhlý gamebook se vešel na čtyři sta stran. Co mě na vzhledu knihy opravdu uchvátilo, je zhruba padesát celobarevných celostránkových ilustrací, díky nimž dostává krásně komiksový nádech, a k tomu se paperback náramně hodí. Musím uznat, že po vzhledové stránce je kniha velmi vydařená, úkaz z jiné planety, která nechává svou konkurenci daleko za sebou.

Za Jitřní štíty mají přiměřeně složité pravidla. Postava má čtyři charakteristiky - Zručnost, Obrana, Postřeh, Zdraví. Příjemně mě překvapila absence horního limitu Zdraví, díky níž je možno na začátku dobrodružství akumulovat síly na nadcházející výpravu. Na druhou stranu to může vést k podivným situacím, kdy může hlavní postava například sníst ihned všechny zásoby jídla, které má na celou cestu, a jít na výpravu s prázdným batohem.

Soubojový systém je zajímavý a umožňuje se soustředit na dva možné způsoby, jak postavu vést: zuřivého berserkera, který rozdává rány hlava nehlava, nebo naopak vychytralého šermíře, který trpělivě vykrývá soupeřovy rány a čeká na chybu, kterou soupeře smete. Nicméně zatím mám za sebou pouze jeden souboj, takže jeho celkovou zábavnost zatím hodnotit nebudu.

V úvodní pasáži knizy lze nalézt pravidla oblíbené Kernerrenské hazardní hry Čtyřky. Po jejich přečtení mě hra příliš nezaujala, ale v momentě, kdy jsem na začátku dobrodružství zapadnul do první krčmy a prošustroval v ní všechny svoje peníze, pochopil jsem její kouzlo.

Úvodní zápletka je standardní (hlavní postavě někdo vypálil domov a tak se vydává na cestu za novým životem). Vyprávění je velmi květnaté a obsáhlé, probíhá v promyšleném světě s bohatou historií. Malý příklad: když přijde postava do obchodu ve standardním gamebooku, může si koupit meč nebo sekeru. Když však přijde postava do obchodu v této knize, má na výběr například Dlouhý meč s užší čepelí, bronzovým jílcem a pochvou vyvedenou v měkkém dřevu a kůži, či Dlouhý meč s runami vyleptanými do čepele, jílcem ovinutým kůží a tmavorudou koženou pochvou. Zajímavým detailem je odlišnost cen těchto mečů, i když mají oba stejné herní vlastnosti.

Z celého příběhu jsem v době psaní těchto prvních dojmů prošel jen část (podle mapy jsem došel cca do třetiny). Zatím se jedná o pohodové cestování z jednoho města do druhého (o čemž svědčí i jediný souboj, který jsem absolvoval). Sem tam si hlavní postava něco koupí, sem tam pomůže nějaké babičce nasekat dříví, ale jinak se nic velkého neděje. Což je vlastně trochu škoda, ocenil bych, kdyby se toho dělo více. Nicméně věřím, že se to teprve rozjede.

První dojmy: graficky velmi povedený gamebook o neskutečných tisíci odkazech, pohodový, se spoustou detailů, který se odehrává v zajímavém světě. Těším se, až jej projdu celý, nicméně jsem lehce nervózní z pomalého tempa vyprávění první části knihy.  

Žánr: gamebook, fantasy
Autor: Michael Reilly
Nakladatel: Mytago
Vazba: brožovaná
Překlad: Jan Kovář
Redakce: Petra Grünwaldová
Ilustrace: Michael Reilly
Počet stran: 400
ISBN: 978-80-87761-86-1
Cena: 799 Kč

Přidat komentář