RECENZE: Robert Cichowlas a Lukasz Radecki, Městečko

Článek od: ena - 08.11.2022

Ste v jednom kole, cítite únavu a potrebujete voľno? Využite našu ponuku a strávte neopakovateľnú dovolenku v malebnej obci Morwany. V štedrom náručí prírody nájdete všetko, po čom vaše ubité telo a myseľ túži… Nejedného človeka takáto ponuka zláka. Ak nebudete ostražití, až príliš neskoro zistíte, že Morwany v podstate neexistujú a tí, ktorí sa do nich predsa len náhodou dostanú, nikdy nenájdu cestu preč…

Spisovateľský blok
Marcin je autor románov pre romanticky založené čitateľky. Pri písaní posledného ho postihol spisovateľský blok, ktorý nevie prekonať. Preto sa poteší, keď poštou dostane leták s lákavou ponukou na pobyt v lone prírody. Jeho žena Ania je nadšená a tiež sa teší, že vypadne zo stresujúcej práce. Má totiž obrovské tajomstvo a dovolenka v lesnom domčeku je na to, aby ho mužovi prezradila, priam stvorená.

Temné varovanie
Marcin zažije šok. Zjaví sa mu mŕtvy brat a pred cestou ho varuje. Marcin nechce kaziť Anii radosť a dovolenkovať sa vyberú. Cestou zisťujú, že nájsť Morwany je ťažké. Bez detailného popisu kadiaľ ísť v letáku, by zablúdili. Prenajatý dom je obrovský a luxusne zariadený. Leží tak, ako mnoho iných, priamo uprostred hory. Hotová idyla! Marcin preto premýšľa, čo malo znamenať bratovo varovanie...

Divný, strašný aj panický
Pocity eufórie začínajú čoraz častejšie striedať tie opačné. Strach, nervozita, panika. Stačilo ísť do centra obce a stretnúť niekoľko domácich. Či počuť, ako niekto chodí po dome. Záhadné opustené chalupy popri ceste lesom tiež na pohode nepridávajú, nehovoriac o vranách, pribitých na dvere niektorých z nich. Čo to má znamenať? K tomu všetkému sa pridávajú ťažké sny. Marcin sa snaží nájsť odpovede, no domáci mlčia. Nakoniec sa mu podarí získať denník, ktorý mu vraj všetko vysvetlí.

Sme v tom… spoločne?
Nielen Marcin s Aniou sa zatúlali do Morwan. Náhodou sa tam dostal aj súkromný detektív Pawel. Pátral po nezvestnej manželke bohatého podnikateľa a našiel krásnu Marysiu, ktorá ho do mestečka doviedla. Pawel sa za dramatických okolností stretáva s Marcinom. Muži spoločne s Aniou čelia čomusi, čo ešte pred pár dňami považovali za bytosti z ríše rozprávok. Čo za monštrá sa s Marcinom, Aniou a Pawelom pohrávajú? Útočia na nich také strašné nočné mory, až sa boja zaspať. Cesta z Morwan záhadne zmizla, niečo ich ohrozuje a navyše čelia čudnému sexuálnemu chtíču. Vedia, že musia odhaliť pôvod bytostí, ktoré im usilujú o život. Lenže to Marcin s Aniou netušia, že dôvod, prečo sú v Morwanoch, je oveľa temnejší…

Keď hrá mytológia prím
Autori románu Městečko spojili slovanskú mytológiu a modernú dobu do pôsobivého hororového príbehu. To, čo sa zo začiatku tvári ako jednoduchá story o manželoch a jednom spisovateľskom bloku, sa rýchlo otočí. Stačí návšteva mŕtveho brata a príbeh začne dostávať iný smer.
Pocit nepokoja v čitateľoch zo začiatku vzbudzujú opisy hustého lesa a opustených domov, rovnako aj protiklad luxusu prenajatej chaty a katastrofálny stav budov v Morwanoch. Obyvatelia nevyzerajú o nič lepšie. Do toho mŕtve vrany, všade prítomný rozklad, červy, hnis či krv. Zachváti vás pocit hnusu a čakáte, čo ešte príde. Budete jazdiť krajinou a zúfalo sa snažiť uniknúť z lesa a mestečka, aby ste sa zakaždým vrátili tam, odkiaľ ste vyšli. Objavia sa krásne a zvodné ženy a vy si užijete viacero šteklivých erotických scén, ktoré vo vás, napriek silnému sexuálnemu náboju, zanechajú strach a des.

Tlak na čitateľov stupňujú aj ďalšie drobnosti a detaily. Tie hrdinov románu vyvádzajú z rovnováhy a samozrejme je tu aj záhadný denník, o ktorom netušíte, či je to podvrh alebo je dôležitý. Záhadné telefonáty, cesty miznú či zrazu vedú iným smerom a mnoho iných drobností vás privedie do stavu nervózneho očakávania, kto/čo Morwany ovládol.

Autori stavili na otvorenosť. Nevyhýbajú sa opisom detailov, nech už sú akokoľvek hnusné, či úchylné. Či už ide o stav mysle postáv, či ich konania, prežívania a myšlienok.

Městečko je román plný atmosféry strachu, hrôzy, pomätenia aj rozkladu. Ocitnete sa v područí starobylých bytostí bažiacich po krvi, sexe a moci. Stvorenia vládnuce v Morwanoch sa neštítia ničoho. Žiadnej sexuálnej praktiky, žiadneho druhu mučenia či vraždy. Hlavní hrdinovia sú odkázaní sami na seba a zároveň jeden na druhého. Ich city, myšlienky aj priority sa menia, sú zneužívané, podsúvané aj zmanipulované tvormi, šíraicimi hrôzu. Ide o holé prežitie a hľadanie úniku. Z tých sa však nikto iba tak nedostane. Čo budú musieť obetovať Marcin, Ania a Pawel?

Ak ste vyčerpaní a žiada sa vám oddych, určite by ste mali zájsť niekam ďaleko od civilizácie, zveriť svoje unavené telá a mysle nežnému objatiu zelene hlbokých lesov. Čo by ste povedali na dva týždne v drevenici v Morwanoch? Cena je veľmi výhodná a platí sa až na mieste…

Městečko
Autori: Robert Cichowlas a Lukasz Radecki

Žáner: horor
Vydavateľstvo: Martin Štefko - Golden Dog
Počet strán: 360
Väzba: brožovaná
ISBN: 978-80-88067-50-4
Cena: 349 Kč

Přidat komentář