ČTEME SI

Článek od: ena - 30.12.2022

Čítam si... Čítam si pre radosť?

Azda vás táto otázka prekvapí, no ja si ju sem - tam kladiem. Čítanie je totiž v istom zmysle mojou pracovnou náplňou, takže sa k čítaniu iba pre radosť veľmi nedostávam.
Ale...
Našťastie knižky, ktoré recenzujem, sú takmer všetky skvelé, preto sa dá povedať, že si naozaj len tak čítam, koníčkujem, bavím sa a pritom vlastne pracujem. Koľkí sa môžu pochváliť, že ich práca je pre nich hobby? Ja to šťastie mám, preto si prácu s knihami aj patrične užívam.

Keď už sme pri tom čítaní, treba povedať, že náš web aj mnou recenzované romány patria žánrovo do fantastiky. Hoci je fantastika široký pojem a zahŕňa horory, klasickú fantasy, sci-fi... Každý tento smer má ešte mnoho vlastných subžánrov, píšu sa fúzie viacerých z nich a neustále vznikajú nejaké nové smery, je dobré občas si odskočiť niekam inam. Nemám na mysli neveru, hoci to istým spôsobom nevera je. No je dobré prečítať si raz za čas aj knihy, ktoré do fantastiky nepatria. Jednou takou, ktorú som (samochvála vraj smrdí, takže si rýchlo zapchajte nosy, lebo sa budem chváliť) dostala do daru od autorky aj s venovaním, je kniha o slávnom šľachtickom rode Rohanov, s prekvapivým názvom... Rohanové.
Napísali ju Jana Jůzlová a Miloš Kadlec. Okrem historických faktov, prehľadného rodokmeňa, nájdete v knihe aj množstvo nádherných fotografií. Osudy tejto rodiny sú zviazané napríklad aj so zámkom Sychrov, ktorému sa kniha tiež venuje. Inak je to rozvetvená rodina, ktorá hýbala dejinami vo viacerých európskych krajinách. Zmienku o nich nájdete v Babičke Boženy Němcové, ale napríklad aj v Troch mušketieroch od Alexandra Dumasa.  

Ďalšia kniha, na ktorej som si doslova pošmákla, je zborník krátkych poviedok od
Jakuba Němečka Na lovu kvizonů. Jedenásť humorných, občas potreštených, nápaditých aj správne uletených poviedok vás uchváti. Samozrejme len vtedy, ak máte svojský a chvíľami skutočne bláznivý zmysel pre humor a bezhraničnú fantáziu. Prostredníctvom poviedok sa dostanete do vesmíru, zistíte, ako bol stvorený svet, kto ho stvoril, spoznáte osudy zaujímavých hrdinov a možno sa v niektorom spoznáte, či lepšie pochopíte samých seba. Ku knihe som pristupovala s veľkou zvedavosťou, pretože autor je známy hlavne ako vynikajúci prekladateľ a majiteľ vydavateľstva Gnóm!. Nuž a poviedočky moje očakávania nesklamali, práve naopak, vysoko ich prevýšili.

Na záver mám pre vás ďalšiu lahôdku. Je ňou román Tuláci v Paríži od americkej autorky Jane Smiley. Keď som knihu dostala, odložila som ju. Prečo? Pretože príbehy o zvieratách zásadne nečítam a nepozerám. Som na utrpenie nemých tvárí akosi precitlivelá. Nuž, každý máme niečo... Avšak dala som sa na boj, musela som bojovať, teda recenzovať. No už po prvých stránkach mi bolo jasné, že táto knižka je jednoducho úžasná! Zvedavá kobylka, ktorá sa vybrala na túlačku, osamelá fenka, ufrflaný a ukecaný krkavec, starostlivý párik kačiek aj potkan, ktorý túži spoznať svet, sa túlajú po Paríži, stretávajú dobrých ľudí, ktorí ich kŕmia, hašteria sa medzi sebou, chránia sa a pomáhajú si.
Takmer celý dej je čitateľovi vyrozprávaný z pohľadu týchto zvierat, ku ktorým sa pridá aj malý chlapec, ktorého vychováva jeho prababička. Tuláci v Paríži sú poetickým príbehom, plným nehy, šťastia, radosti z maličkostí a hlavne nádeje. Nádeje, že všetko sa raz dobre skončí, že všade žijú dobrí ľudia a zvieratá samozrejme, že nič nie je také strašné, ako na prvý pohľad vyzerá a že objavovanie sveta môže byť neskutočne zábavné. Román vyšiel v slovenskom jazyku, no som presvedčená, že za trošku námahy pri čítaní stojí.

Je fajn, ak vám literatúra robí radosť. Či už čítate obyčajný prípadne neobyčajný časopis, odbornú knihu, beletriu či fantastiku. Dôležité je, aby vás príbeh alebo odborná stať zaujali a bavili. V dnešnom uponáhľanom svete je možností zastaviť sa veľmi málo. Možno vám moje tipy na skvelé knihy pomôžu vyplniť tento čas tak, aby bol výnimočný a pomohol vám oddýchnuť si a odpútať sa od všetkého, čo nás drží v tejto pričasto krutej realite a stereotype. Krásne čítanie!

 

Přidat komentář