RECENZE: Moje první dobrodružství: Výprava do Okrového kraje

Článek od: Kamba - 16.05.2023

Moje první dobrodružství je edice herních knih pro rodiče-gamebookáře, pro přípravu další generace hráčů už od mala. Prvním příběhem je Výprava do Okrového kraje, obrázková kniha plná hezkých ilustrací z prostředí africké savany. Hlavní postava pochází z malého kmene obývajícího korunu velkého baobabu, která si jednoho dne všimne, že jeho listy nezvykle žloutnou. Zápletka je jednoduchá: přijít na kloub, co se to s jejich domovem děje.

Dobrodružství využívá unikátní herní systém, který je obtížné popsat slovy. Nicméně se o to pokusím: příběh má celkem šest dějství a hraje se postupným čtením jako normální kniha. Na první straně dějství je představena situace, kterou musí postava řešit. Opačná nka je podélně rozstřižena na tři menší části, z nichž každá reprezentuje jedno z možných řešení dané situace. Hráč si vybere jedno z nich, příslušnou část otočí a pokračuje ve čtení zde. Většinou se hrdina setká s rozuzlením, a pokud se rozhodl správně, získá nějaký předmět, který si pak zaznamená na jednom ze tří otočných koleček umístěných v rozích knihy. Poté se vše (přečtené i nepřečtené) otočí do nového dějství a dobrodružství pokračuje dál.

Z výše uvedeného lze poznat, že je kniha docela kraťoučká, během deseti minut je hotovo. Nicméně tuto skutečnost vnímám spíše jako klad než zápor: po celou dobu čtení udrží pozornost i menší dítě (hrál jsem s pětiletou dcerou) a je dostatečně krátké, aby mohlo sloužit jako např. pohádka před spaním. A díky možnosti volby ze tří různých postav, za které lze hrát, přičemž každá má jinou optimální cestu, se dá celková délka strávená s knihou řídit jejím opakováním (poprvé jsme Výpravu zopakovali rovnou pětkrát za sebou).

Obtížnost gamebooku je přizpůsobena dětem, nedá se úplně prohrát, ale pro nejvyšší hodnocení musí čtenář dělat správná rozhodnutí. Nebo spíše si je zapamatovat, v dané situaci jsem je nikdy rovnou nevymyslel.

Celkově hodnotím Výpravu do Okrového kraje pozitivně, jedná se o hezkou interaktivní pohádkovou knihu pro malé děti, hezká příprava na Rytíře od REXher, kteří budou jednou následovat.

Moje první dobrodružství: Výprava do Okrového kraje

Autoři: Thibaut Kraeber, Roméo Hennion, Mathilde Malburet