RECENZE: Milan Skála: Jednou se to stane

Článek od: ena - 25.07.2023

S Milanem Skálou sme sa už mali možnosť stretnúť. Jeho dve knižky o „Vymazlených vraždách“ boli skvelým čítaním. Najnovšie prichádza s príbehom, ktorý je pre niektorých možný a pre iných nemožný. Záleží na čitateľovom svetonázore...

Raz k tomu dôjde?
Pre mnohých bude tento príbeh jednou z možností našej, možno ani nie takej vzdialenej, budúcnosti. Základným kameňom rozprávania je evolúcia, podľa ktorej sa všetko vyvinulo a ďalej sa vyvíja, vrátane ľudí. Je to proces pomalý, ale nezastaviteľný. Slabší miznú zo scény a zostávajú iba tí najživotaschopnejší, tí, ktorí sa dokážu najlepšie prispôsobiť novým podmienkam. Nový ľudský druh, ktorý sa zrazu objaví na scéne, je síce výzorovo takmer odpudivý, no má schopnosti, o ktorých sa píše len v knihách žánru fantasy. Znamená to pre zvyšok ľudstva, že je odsúdené na vyhynutie?

Spoločne s náhlym odhalením existencie homo adnexus sa objavilo množstvo problémov. Od tých najbežnejších, akými sú napríklad predsudky, ktoré ľudia prejavujú takmer voči všetkému neznámemu, až po rôzne politické, právne a ekonomické nejasnosti. Množia sa útoky, vyhrážky, vznikajú skupiny vyjadrujúce nenávisť aj obrovské sympatie.
Skrátka, taký náš obyčajný svet, plný protichodných prejavov. O novom druhu, ľudovo nazývanom Pupíci, chýbajú poznatky, preto mnohí nevedia, čo si majú myslieť. Za účelom informovania verejnosti je vytvorená skupina novinárov, ktorých úlohou je získavať a poskytovať o Pupíkoch čo najobjektívnejšie spravodajstvo. Rovnako aj o ich zákonných právach, povinnostiach, prešľapoch, ohrození a dosahoch na ekonomiku a politickú stabilitu viacerých štátov sveta. Je možné, aby homo adnexus položilo na lopatky najbohatších obchodníkov? Uvidíme. Teraz je nutné nájsť s homo sapiens spoločnú reč, uzatvoriť dohody a začleniť sa...

Postavy, hrdinovia, padúsi
Príbehom sa vinú osudy viacerých postáv, a tie sú rozdelené do niekoľkých dejových liniek. Okrem Pupíkov zastupujúcich svoj druh (s nimi sa autor podrobnejšie nezaoberá), sa v knihe objavuje pár zaujímavých charakterov. K tým hlavným patria nájomný vrah, vlastník obytných domov v Prahe, slávny a nekompromisný novinár, vysoký predstaviteľ WHO so svojim asistentom a tajomná profesorka umenia. Osudy a charaktery niektorých sú uveriteľné, o iných budete trošku pochybovať. To vám ale nezabráni zahĺbiť sa do čitania. Postupne sa v príbehu objaví ešte mnoho vedľajších postáv, ktoré viac alebo menej zasiahnu do príbehu.

Zo začiatku sa s postavami len jednotlivo zoznamujeme. Spoznávame ich dobré aj temné stránky, tajomstvá či sociálne postavenie. Každý si žije vlastný, spokojný či menej radostný život. Postupne sa však začínajú cesty týchto protagonistov pretínať. Navzájom sa spoznávajú, stávajú sa blízkymi priateľmi, sú nútení spolupracovať, alebo sa zamilovávajú a rozchádzajú. Autor čitateľom pripravil pozoruhodnú sieť vzťahov a prepletenec osudov. Dokázal ho však podať veľmi jasne a zrozumiteľne. Každý má v príbehu svoje miesto a úlohu. Viacerí prejdú zmenami pohľadu na svet, ľudí okolo seba a iní budú strnulo stáť na jednom mieste.

Milan Skála si dal s prípravou tejto knihy poriadnu prácu, aby text aj reálie boli čitateľom podané vierohodne a čo najkvalitnejšie. Konkrétne v tomto románe nájdete celé state zaoberajúce sa rozborom právnych noriem a zákonov, evolúciou, prácou pre rôzne vysoké inštitúcie európskeho významu, či hierarchiu a fungovanie vojenských a polovojenských skupín. Nedá sa uprieť, že všetky časti, ktoré opisujú vzájomný vzťah a dosah novo objaveného ľudského druhu na spoločnosť z pohľadu práva, ekonomiky aj sociálnych dopadov sú napísané odborne a pútavo. Avšak mnohí budú netrpezlivo listovať stránkami, pretože práve dosť podrobne a detailne rozpísaný fundovaný pohľad na aspekty evolučného vývoja a možného vplyvu nových jedincov na jestvujúcu spoločnosť, ich nezaujme či bude nudiť.
Ak naopak vítate príležitosť dozvedieť sa z odborného hľadiska niečo nové, budete týmito staťami nadšení.
Jednou se to stane nie je akčným románom, hoci dej je nabitý akciou a rôznymi zvratmi. Dá sa povedať, že plynie akosi nenápadne, bez náhlenia, od jednej udalosti k druhej. Je to obyčajný príbeh zasadený do súčasných reálií o bežnom živote s jeho radosťami aj starosťami.

Dvakrát a dosť
Jednou se to stane vyšla prvýkrát s menšou vadou, preto máme teraz možnosť čítať druhé, opravené vydanie tejto knihy. Je to ďalšia zo skvelých publikácií z malého vydavateľstva Golden Dog. To si svojou kvalitnou prácou vybudovalo dobrú povesť a knihami zaujalo množstvo čitateľov. Ak ste zvedaví, ako sa Milan Skála popasoval s evolúciou ľudského druhu a popri tom rozvinul niekoľko dejových línií o obyčajných aj neobyčajných osudoch viacerých, navzájom nečakane prepletených protagonistoch, určite si túto knihu prečítajte.

Jednou se to stane
Autor: Milan Skála
Žáner: sci-fi