RECENZE: Veronika Fiedlerová, Pomiluj smrt

Článek od: Madla Pospíšilo... - 21.08.2023

Rakousko-Uhersko, počátek dvacátého století. Ve městě Mährischfurt řádí psychopatický vrah, porcující lehké děvy. Právě sem přijíždí hledat službu Aloisie Margetzin, obyčejné děvče z horské vísky. Místo nadějných vyhlídek ji však hned první noc čekají potíže. Smrt se jí lepí na patu protézy a doprovází ji na každém kroku. Možná proto, že to není Luisa, kdo by se měl bát. Má totiž tajemství, s nímž se nikomu nesvěřila a neví, jestli ji samotnou nezničí dřív, než to udělá řezník.

Toť anotace desátého dílu edice Zrnka temnoty, které vydává hororové nakladatelství Golden Dog. Jubilejního dílu se tentokrát zhostila Veronika Fiedlerová, známá svými duchřaskými detektivkami Pozdravy záhrobí a Ozvěny záhrobí. Tento stručný abstrakt na obálce dovede nalákat tím správným směrem, prozradit a navnadit, nač se lze těšit.

Celým příběhem čítajícím 128 stran se vine atmosféra hustá jako sedlá krev, náznaky tajemství, které vám načechrají husí kůži i na očních bulvách, a překvapení, jež vás ponechají s otevřenými ústy. Autorka však dokáže mnohem víc. Umí pomocí velice sugestivních popisů navodit velmi autentické a emocionální vjemy.

Město zavánělo jako týden stará zdechlina. z nádraží mě doprovázel smrad uhelného dýmu. Od továrních komínů se linula směsice nejrůznějších odporností. Nejintenzivnější byla siláž, pak petrolej, síra a koňský hnůj. Ten oblak se nad střechami domů převaloval, otáčel, míchal, nabíral až obludných rozměrů. Čím víc jsem hloubala, co vlastně cítím, tím víc se mi zvedal žaludek. Lepkavý odér mě doslova udil, lepil se na šaty, na rukavice z tenké hověziny i na tvář. Cítila jsem, že jakmile vejdu do útrob města, už ho nikdy nesmyju. (str. 5)

Hlavním tahounem příběhu však nejsou jen neuvěřitelně přiléhavé popisy a magická atmosféra obklopující hlavní hrdinku. Protože tajemná Aloisie je tím, oč tu běží. Zdánlivě obyčejná dívka s protézou, která ve městě hledá službu, aby vydělala nějaké peníze pro nemocného otce. Ve městě však nemá zastání a do cesty se jí staví netušené překážky. Tajemství vystrkuje své růžky. Nebo snad zuby a drápy? Zdánlivě bezbrannou polosirotu budete místy litovat, milovat, bát se jí a dokonce ji i nenávidět. A emoce jsou tím, co čtenáře vtáhne do fiktivního světa, jež doposud rezonoval jen v autorčině hlavě.

Veronice Fiedlerové se tak na velice krátkém prostoru podařilo vytvořit originální a silný příběh o zdánlivě slabé a křehké dívce, prodchnutý syrovými erotickými scénami, které působí příjemně kontrastně proti popisům snoubícími se s až dětsky naivním magickým realismem. Žánrově tato novela osciluje mezi steampunkem, thrillerem a erotickým románem s prvky fantasy a všechny přísady jsou namíchány v opojný koktejl slov a vět, po němž vás rozhodně hlava bolet nebude.

Na mě tato kombinace fungovala na první dobrou a ihned si mě podmanila.

Co vy a Zrnka temnoty? Čtete? Nečtete? A které Zrnko se zatím nejvíc líbilo právě vám?

Pomiluj smrt