RECENZE: Honza Vojtíšek, Bafni na něj!

Článek od: Daniel Palička - 13.09.2023

Honza Vojtíšek je matador současného českého hororu. Jihočeský spisovatel, který má na kontě tituly jako Kazatel, Sešívance nebo Ďáblův hřbet, se - pro někoho zcela nečekaně - vytasil s dětskou knížkou Bafni na něj! Jak dopadla?

Když bylo Bafni na něj! poprvé oznámeno, byl jsem nesmírně zvědavý. Honzu Vojtíška jsem měl totiž odjakživa zafixovaného jako autora nekompromisních příběhů, ve kterých se s ničím nepáře. Tentokrát ovšem zabředl do neprobádaných vod a zajímalo mě, jak si s knihou pro nejmenší čtenáře poradí. Po dočtení musím konstatovat, že se netradiční literární experiment povedl na jedničku.

Bafni na něj! je leporelo, které si klade za cíl obeznámit dětské čtenáře s hororovým žánrem. V knize najdete šest dvojstránek, na kterých musíte najít ukryté strašidlo a pořádně na něj bafnout. K splnění vašeho cíle vám pomohou tři odklápěcí okénka, která můžete postupně odkrývat. Co se pod nimi skrývá? Zvíře? Člověk? Nebo snad bubák? Na každé dvojstraně nechybí ani roztomilé obrázky a kratičké čtyřveršové básně.

Nápad s otevíratelnými okénky je úžasný. Z hledání strašidel se tak stává čirá zábava, kterou ocení úplně každý nehledě na věk. Co se týče doprovodných básní, nemám jim co vytknout. Jsou rytmické, hravé a snadné k zapamatování.

Za zmínku rovněž stojí fantastické ilustrace Jiřího Dvorského, na které je radost pohledět. Každá lokace je vizuálně atraktivní, díky čemuž se děti nebudou nudit. Ať už jde o děsivé kouty dětského pokojíku, přírodu temného lesa nebo neprobádané kouty rybníka, každé prostředí má co nabídnout a díky svému unikátnímu zpracování vás jen tak neomrzí.

Suma sumárum, Bafni na něj! považuji za kvalitní dětské leporelo, které ocení jak maloši, tak dospěláci. Kniha je originálně zpracovaná, vizuálně oslnivá a příjemně čtivá. Jen škoda, že není delší. Nicméně pokud hledáte skvělý dárek pro vaše malé ratolesti, rozhodně nesáhnete vedle. Dávám oba palce nahoru a pevně věřím, že se Golden Dog v budoucnu opět vytasí s něčím odvážným.

Bafni na něj!
Honza Vojtíšek

Nakladantelství