RECENZE: Ev Knight, Čtvrtá děvka

Článek od: ena - 14.11.2023

Dosť často sa stretávam s názorom, že ženy nevedia písať nič iné ako tie svoje zamilované, ružové príbehy plné vypracovaných mužských brušných svalov. Opak je pravdou. V Čechách aj na Slovensku máme skvelé autorky drsných hororových príbehov, na hony vzdialených od tých trblietavo sladkých. Ev Knight je síce Američanka, no horor písať vie, a to sakramentsky dobre. Svedčí o tom aj jej kniha Čtvrtá děvka. Ak mi neveríte, čítajte ďalej. A ak ste mi uverili, čítajte tiež. Bola by škoda nedozvedieť sa o tejto knižke viac...

Minulosť a budúcnosť
Keď mala Kenzi sedem rokov, videla zomierať brata. Zomrieť mala aj ona, no náhoda chcela, aby prežila. Tou náhodou bol počmáraný muž, ktorému sedel na ramene veľký vták.
Tento muž sa na dlhé roky stal jej priateľom, radcom aj akýmsi ochrancom. Veľký a múdry vták jej daroval vypelichanú králičiu labku. To však netušila, že to nie je obyčajný talizman. No Kenzi toho netušila oveľa viac. Postupne, ako rástla, uverila, že počmáraný muž je len akýmsi výplodom jej fantázie rozrušenej bratovou smrťou.

Život sa s dospelou Kenzi nemazná. Žije v detroidskej štvrti plnej žobrákov, narkomanov, šľapiek a dealerov. Aby prežila s matkou narkomankou, predáva svoje telo, dealuje a požičiava si. Práve teraz má splatiť kopu prachov, ktoré nemá. Keď sa ju dve „gorily“ pokúšajú presvedčiť o zbytočnosti jej existencie, objaví sa neznáma krásna žena a Kenzi pomôže. Kenzi kvôli zraneniam upadne do bezvedomia, a preto netuší, že práve vtom okamihu sa jej život postavil na hlavu.

Úplne prirodzené nadprirodzeno
Do Kenzinho života sa vracia počmáraný muž, múdry vták aj tajomná kráska. S ňou prichádzajú ďalšie ženy a poriadne problémy. Nedá sa povedať, že by na problémy nebola Kenzi zvyknutá. Ale to, čo sa začne diať, sa dá iba ťažko niekomu vyrozprávať bez reálnej hrozby zvieracej kazajky. Nadprirodzeno sa stáva normálnym, Smrť, šeol, tajomná Lilith, čarodejnice zo Salemu a iné bytosti si uzurpujú Kenzinu pozornosť a najmä, každý ju chce získať na svoju stranu.

Zatiaľ, čo sa Kenzi snaží rozhodnúť, ku komu sa pridá, prípadne sa vyrovnať s tým, že prišla o zdravý rozum a všetky tie bytosti a koniec sveta sa jej len zdajú, vonku už zúri apokalypsa. Lilith sa chce pomstiť za všetky krivdy, ktorých sa na nej a iných ženách muži dopustili. Nutne však k tomu potrebuje Kenzi. Podarí sa jej mladú ženu presvedčiť?
Na scénu prichádzajú štyria apokalyptickí jazdci... Omyl, na koňoch sedia jazdkyne, štyri Litithine děvky. Pomsta je sladká a ich hnev čoskoro spozná celý svet...

Apokalypsa s veľkými kozami
Čtvrtá děvka je skvelo skombinovaný horor s dark fantasy, a hoci je to autorkina prvotina, právom získal cenu Brama Stokera. Je to spletenec biblických mýtov, náboženských dogiem, čarov aj krutosti pozemského života. Nájdete v ňom veľké prsia, sex, drogy, apokalypsu, množstvo krvi, mágie, násilia aj trošku sexizmu, či už mužského alebo ženského.
Lilith je podľa Talmudu a niektorých apokryfických textov prvou stvorenou ženou. Keďže chcela byť rovnocenná s mužom, bola vyhnaná z Edenu. Po dlhom utrpení a znásilňovaní sa z nej stala démonka. Teraz je odhodlaná pomstiť sa každému mužovi, ktorý sa jej dostane do cesty. Je jedno, či je to človek, démon, anjel alebo Boh.

Ev Knight sa do toho oprela hneď od začiatku a doslova vás strhne do príbehu, ktorý je kruto reálny a nemazná sa so žiadnou z postáv. Samotnej hlavnej postave autorka prisúdila osud, aký by nikto z nás nechcel. Avšak Kenzi je tvrdá bojovníčka a je hrdá na to, že dokázala prežiť a vždy sa zo všetkých průserov dostať. Ústrednou postavou je žena a celé rozprávanie sa nesie v duchu pomsty mužom za krivdy, ktoré ženám celé stáročia spôsobujú. A to nielen svojou snahou vládnuť nad nimi a rozhodovať o ich živote, ale aj násilím, ktorého sa na ženách dodnes dopúšťajú. Z tohto dôvodu je Čtvrtá děvka skôr ženský román. Hoci treba priznať, že samotný príbeh a zápletky sú natoľko zaujímavé, drsné a divoké, že dokážu strhnúť aj mužského čitateľa.

Od Adama po dnešok
Ev Knight vie, ako na to, aby bol dej napínavý, zamotaný a plný násilností. Násilie v príbehu nie je iba preto, lebo by tam malo byť. Zakaždým má zmysel, je surové, realisticky opísané a vy budete bolesť obetí takmer cítiť.
Prejdeme niekoľkými dejovými líniami, a až do konca netušíme, pre koho sa Kenzi rozhodne, na čiu stranu sa pridá. Čitateľsky atraktívnym je aj spojenie reálnych ľudí s mýtickými. V našom svete si v pohodlí žijú anjeli, démoni, Lilith aj samotná Smrť a jej spoločník, tvrdohlavý vták. Príbeh môžeme sledovať z pohľadu niekoľkých aktérov, takže si postupne vytvárame ucelený obraz o udalostiach odohrávajúcich sa v reálnom čase či v retrospektívnom rozprávaní.

Ak to podčiarkneme a zrátame, román Čtvrtá děvka by nemal ujsť žiadnemu milovníkovi hororov. Napínavé rozprávanie, ochutené tými správnymi ingredienciami zhltnete jedna radosť.

Čtvrtá děvka
Autorka: Ev Knight