RECENZE: Travis Baldree, Legendy & Latéčka

Článek od: Tereza Kučírková - 21.11.2023

Travis Baldree se již během dospívání zamiloval do audioknih. Své vášni poté zasvětil profesní život a propůjčil hlas stovkám knih. Poté se rozhodl vyprávět příběh vlastní – Legendy a Latéčka.

Dobrosrdečná orkyně Viv už má dost potulného života a neustálého nasazování vlastního krku při námezdních výpravách. Odhodlaná změnit svůj osud svěří důvěru v legendu, ta ji přivede do ospalého přímořského městečka Thune. S pytlíkem naspořené platiny, pracovitostí a zálibou v exotické pochoutce se rozhodne vybudovat vlastní podnik, kavárnu. Obecně téměř neznámá surovina, káva je nejprve přijímána vlažně, ale to se změní s příchodem geniálního krysího pekaře Knoflíka. Vůně skořice a kávy přitáhne zákazníky a už je nepustí. Podniku s názvem Legendy a Latéčka se úctyhodně daří, to však nezůstane bez povšimnutí místní komunity restauratérů a zejména vyběračů výpalného. Vivin věrný meč Černokrevník možná neřekl své poslední slovo.

„Chutná to líp, než to zní. Až mi dorazí stroj, měl bys to vyzkoušet. Gnómové tomu říkají latté.“
„Latté? A to má jako něco znamenat?“
„Je to pojmenované podle gnómského baristy, který přišel s touhle verzí kávy. Myslím, že se jmenoval Latté Diametr.“
(citace, str. 54)

Příběh zaplněný kouzelnými bytostmi, jako jsou orkové, sukuby a elfové, je velmi pomalý. To ovšem není ani v nejmenším výtka. Táhne se jako rozměklé máslo, které Knoflík používá k upečení svých pověstných skořicových rolek. To, že děj nespěchá překotně dopředu, v žádném případě neznamená, že by byl nudný. Ve skutečnosti napomáhá vychutnat si hřejivou atmosféru plnou vůní, chutí a vznikajícího přátelství. Čtenář má pocit, že se pomalu propracovává do komunity města Thune, vybírá si, co si v nové kavárně objedná a ke komu si přisedne.

Ta stará písnička je trochu zavádějící. Kameny nikdy nepřinášely bohatství, jenom… sbíraly body, dá se říct. Dneska už jen málokdo ví, že ‚kruh štěstí je výraz mořského národa. Znamená něco jako… osudový kruh, řekl bych.
(citace, str. 250)

Až dětinské poselství, které Viv dojde v samém závěru, zní, že skutečné bohatství a štěstí netkví ve zlatě a úspěchu, ale v přátelství a lásce. Tahle pohádka pro dospělé je sladkou tečkou, kterou můžete dát těžkému dni. Je to přesně ta kniha, se kterou se chcete schoulit na gauč a číst ji s hrnkem kouřící kávy. Jestli by někdo hledal perfektního reprezentanta žánru feel good fantasy, jsou to Legendy a Latéčka. Pro mě osobně byla tohle nová zkušenost. Fantasy knihy mají tendence vytěžit ze své odlišnosti od normálního světa maximum. Kouzelníci znamenají magické souboje, upíři zase spoustu kousání do krku. Jenže tady to tak není, je to příjemný příběh o kavárně, a jen tak náhodou v ní sedí student kouzelnictví vedle gnóma.

Název knihy je shodný s názvem kavárny a odkazuje na kávu a historky, jimiž Viv svůj život opředla, než se usadila v Thune. Celou dobu se v textu objevují odkazy na dobrodružství, které orkyně podnikla. Je tedy nesmírně příjemné, že jako bonusovou kapitolu zvolil autor právě jednu akcí a příšerami nabitou scénu, která by bez problémů zapadla do Zaklínače.

Letos vyjde Travisi Baldreemu druhá kniha s názvem Bookshops & Bonedust, hlavní hrdinkou je tentokrát mladá orkyně hladová po boji. Té vážné zranění znemožní vydat se po zvolené životní cestě a ona je nucena volit znovu. Jestli se tohoto pokračování Legend dočkáme v češtině, zatím není známo.

Název: Legendy a latéčka
Autor: Travis Baldree

Žánr: Literatura světová , Fantasy