HRAJEME SI: T.I.M.E. Stories

Článek od: Kamba - 24.11.2023

V úvodním díle rubriky jsme se seznámili s příběhovými deskovými hrami jednohubkou Procitnutí, dnes se podívejme na plnohodnotnější titul T.I.M.E Stories z roku 2015.

Dva až čtyři hráči se ujímají rolí agentů agentury T.I.M.E, která bedlivě sleduje celou časovou linii lidstva a snaží se detekovat možná ohrožení pro dnešní realitu. Lidstvo totiž ovládlo schopnost cestovat do minulosti či do alternativní reality a jakákoli neuvážená změna může mít katastrofické dopady, kterým musí agentura zabránit.

V rámci své první mise se vydávají do psychiatrického sanatoria roku 1921, kde podle agentury hrozí časová trhlina. A aniž by jim jejich spěchající šéf vysvětlil, co to vlastně časová trhlina je, začíná přenos a pátrání může začít.

Na začátku si hráči vyberou, za jakou postavu budou hrát. Aby nedošlo k nebezpečné kontaminaci prozkoumávané časové linie, nedochází k přenosu těl, přenáší se pouze vědomí do těl vybraných místních obyvatel. No a protože děj se odehrává v sanatoriu, jsou agenti přeneseni do pacientů. Na výběr je osm postav, například erotomanka Marie, paranoik Vasil, kanibalka Edith nebo Eugene, trpící paralyzujícími halucinacemi.

Nosným mechanismem hry je prohledávání lokací. Skupina si jednu vybere (například Denní místnost), vyskládá karty této místnosti (kterých může být až šest) a pak hráči podle ilustrací a krátkého popisu rozhodují, co prozkoumat. Každý hráč může jít prozkoumávat sám nebo se může k někomu přidat. A pak se vybrané karty otočí a přečtou, co je potkalo: můžou najít nějaký předmět, s někým si promluvit, či se jen kochat obrazem na stěně. Častokrát se hráči dozvědí nějaké informace a musí sami zvážit, jestli se jedná o zásadní informaci, bezcenné blábolení pacienta či dokonce zavádějící informace vedoucí agenty do pasti.

Někdy karta vyžaduje provést zkoušku: zkusit někoho přemluvit, vyháčkovat zámek od skříně či přeprat dozorce. Zkouška probíhá hodem kostkou, na každé kostce může padnout jeden až dva úspěchy a nebo naopak neúspěch. Každá postava má jiné schopnosti a proto si například Marie bude při vyjednávání házet třemi kostkami, ale v boji pouze jednou. Pokud je na lokaci více postav, hází si každá, takže zkoušku řeší rychleji. Přenos do minulosti nelze udržet příliš dlouho, proto mají hráči na celou hru jen omezený čas a každá akce nějaký čas zabere, bezpečné prohledávání karet všemi postavami najednou tak k vítězství nevede. Hráči proto musí správně odhadovat nebezpečnosti a potřebných dovedností jednotlivých karet a balancování, kdo půjde kam a s kým.

Příběh je koncipován tak, aby se nedal napoprvé v podstatě zvládnout. Nicméně napodruhé/napotřetí to už dohrajete a co teď? To jsem jako vážně skončil s touhle hrou za dvě odpoledne? No, v podstatě ano, základní krabice obsahuje herní komponenty pro celý systém T.I.M.E. Stories, ale jen jeden příběh. Další je potřeba dokoupit (obsahuje pouze karty s příběhem, komponenty se použijí ze základní hry). Úvodní příběh mi úplně zajímavý nepřišel, nicméně hrál jsem už i velmi zábavné Brotherhood of the Coast (hráči se přenášejí do Karibiku 17. století a pátrají po časových uprchlících maskovaní jako piráti), velmi se těším na Expedici Endurance (mířící za dobytím jižního pólu). Genialita principu T.I.M.E. agentury umožňuje každé dobrodružství posunout do libovolného časového okamžiku a dokonce i libovolné alternativní reality. Rozšíření je celkem devět, na internetu lze najít i spoustu fanouškovských rozšíření, které stačí stáhnout, vytisknout a hrát.

Desková hra je stará osm let a je to poznat. Například pravidla jsou taková těžkopádnější a zmatená, nedá se úplně hned naskočit a hrát (jak si to ukážeme na jedné modernější hře příště). To se taky projevuje v tom, že hra obsahuje jen jeden příběh a další se musí dokupovat. Na druhou stranu stáří hry a jen omezené možnosti opakovaného hraní mají jednu velkou výhodu: spousta hráčů ji už odehrála a poslala dál, takže základní verze se dá na sekundárním trhu sehnat za pár stovek.

T.I.M.E. Stories vybudovaly funkční herní systém, na kterém je vyprávěna pestrých příběhů, takže pro příznivce příběhových her velmi doporučuji.

Autor:   Manuel Rozoy
Počet hráčů:  2 - 4
Doporučený věk: od 14 let
Herní doba:  90 min
Herní svět:  Současnost
Herní kategorie: kooperativní
Vydavatel:  ADC Blackfire Entertainment
Rok vydání:  2015

Přidat komentář