RECENZE: David Demchuk, X

Článek od: ena - 10.01.2024

Toronto sa kedysi dávno volalo York. Dnešný názov je odvodený z indiánskych jazykov. V nich slovo Tkaronto označovalo miesto zhromaždenia. Dnes je z Toronta obrovská metropola plná života a obyvateľov rôznych rás, vyznaní a sexuálnej orientácie. Nuž a práve muži milujúci mužov v tomto meste už desaťročia miznú bez stopy. Nikto sa nad tým nepozastavuje, nepátra, nikomu nechýbajú. Skutočne za nimi nik nesmúti?

Pozor! Warning!
Ak máte akýkoľvek problém s homosexualitou a celkovo s queer ľuďmi, recenzia nie je pre vás. Prečo? Pretože kniha je presne o týchto ľuďoch.

Večne ukrytí?

Komunita inak sexuálne orientovaných to nikdy nemala ľahké. Odjakživa čelila násiliu, väzneniu, až po systematické vraždenie. Každé veľké mesto má svoje LGBT kluby, niekde aj celé štvrte, v ktorých títo ľudia žijú. Rovnako je na tom aj Toronto, v ktorom navyše miznú homosexuáli. Zostávajú po nich len úhľadne uložené kôpky oblečenia. Telo sa nikdy nenájde. Polícia sa v pátraní nepretrhne a títo muži, často odvrhnutí vlastnou rodinou, tak nemajú nikoho, komu by na vyšetrení ich zmiznutia záležalo.

David Demchuk, sám homosexuál, sa v knihe zameral na niekoľko nevyriešených prípadov zmiznutí. Spája ich kulisa istého nadprirodzena. Príbeh nás zavedie do klubov LGBT komunity plných zábavy či do štvrte, kde mnohí z nich žijú. Dozvieme sa o miestach kam chodia sexovať a nahliadneme do súkromných životov protagonistov.
Nakoľko sa prvý príbeh odohráva v roku 1984, prevedie nás taktiež históriou života tejto komunity v Toronte aj na niektorých iných miestach.

Akoby neboli
Niekoľko zmiznutých mužov. Každý bol iný, mal iné vzdelanie, zázemie, životnú úroveň. Všetci sú spojení sexuálnou orientáciou a ešte jednou drobnosťou. Je ňou starý rozpadávajúci sa červený denník. Ten sa dostáva do rúk postupne všetkým obetiam zmiznutí aj viacerým ich priateľom. Na stránkach sú zápisy v rôznych jazykoch. Kto ho nájde, začne mať nočné mory a pocit, akoby ho niekto sledoval. Je to človek, duch, príšera z pekiel?

Autorovi sa podarilo skvele previazať osudy mužov, ktorí zmizli bez stopy s osudmi ľudí, ktorí im boli blízki. Postupne sa spolu stretávajú, zbližujú, osudy ostatných zmiznutých sa stávajú aj ich vlastnými. Nakoniec sa kruh uzatvorí, keď sa hrdinovia knihy spoja s autorom. Pretože aj sám autor sa stáva istým spôsobom postavou zo svojho románu. Spoločne sledujeme pátranie, ktoré nikam nevedie, hľadanie odpovedí na otázky, ktoré si preživší kladú. Aj queer ľudia majú city. Aj oni sa trápia. Aj oni potrebujú vedieť čo sa stalo a prečo.

Hororovým prvkom je tajomný zápisník. Ten neznáma bytosť, ktorá je s ním spojená, volá knihou tieňov. Je mnoho tých, ktorí ho nájdu a čítajú. Sú všetci čitatelia odsúdení na smrť? Bytosť žije v inom svete, vo večnom hvozde. V hvozde je s ním uväznených množstvo tieňov, akýchsi prízrakov. Autor necháva tento svet prenikať do nášho, povoľuje prízrakom aj bytosti vnášať hrôzu do životov postáv. Nočné mory, hlasy, živé sny, z ktorých sa túžia prebudiť. Aktéri často netušia, či je to, čo práve prežívajú, sen alebo skutočnosť. Dá sa prebudiť z reálneho sna?

Bez predsudkov
Krátke príbehy, ktorými Demchuk čitateľom približuje svoju verziu posledných dní nezvestných homosexuálov, sa pravidelne striedajú s jeho myšlienkami. Tými nám približuje svoj život, choroby, strach a obavy či postoje svoje aj vlastnej rodiny. Spomína na detstvo a udalosti, ktoré ho formovali a ovplyvňovali. Je to úprimná a veľmi otvorená výpoveď človeka, ktorý si uvedomuje, že je iný a zároveň túži byť prijímaný bez toho, aby svoju inakosť pociťoval.
Autorova spoveď nám pomáha vžiť sa do pocitov osamelosti jedincov odsunutých na okraj záujmu spoločnosti. Zároveň sa zamýšľa nad vzťahom medzi queer ľuďmi a hororom. Existuje vôbec, alebo je to len jeho predstava? Aké roly boli určené queer ľuďom v literatúre počas stáročí? Prežívanie tejto menšinovej skupiny bolo, a aj v dnešnej dobe zvyčajne je, samo o sebe hororom.

Demchuk sa nesnaží zjemňovať fungovanie svojej society. Bez príkras hovorí o promiskuite, AIDS, homofóbii a vyhadzovaní z práce či brutalite zo strany polície. Jeho román je realistický, surový a mnohých naserie. Prečo? Lebo aj v 21.storočí sú témy ako sex, homosexualita či neviazané striedanie partnerov tabu. Neexistujú. Prípadne treba každého, kto takto žije, ukameňovať. To je aj dôvod upozornenia na začiatku recenzie. Ak vám téma queer nevadí, X je skvelý a veľmi autentický príbeh. Je o strácaní, hľadaní a snahe prežiť vo svete, o ktorom viete, že vás nenávidí, s temnou zvrátenou bytosťou, ktorá vás túži pohltiť.

X
Autor: David Demchuk

Žáner: horor