RECENZE: Zapadákov, Shuky Medina, 2D

Článek od: Kamba - 24.06.2024

Když jsem se koukal po Klapíkovi, padl můj zrak i na komiksové gamebooky REXhrami vydané pro dospělejší čtenáře. Mezi nimi mě zaujal Zapadákov – ačkoliv trochu staršího data (vyšel v roce 2019), téma starostování malého městečka na Divokém západě rozhodně probudilo mou zvědavost. A tak jsem se do něj pustil.

Kniha je velmi dobře provedená, optimálního formátu v pevných deskách, tisk na kvalitním papíře. Radost listovat. Kresby se mi hodně líbily, celý komiks je laděný do odstínů žlutohnědé (jen občas narušené vodní modrou nebo krvavě rudou), čímž parádně evokuje atmosféru vyprahlé prérie.  

Čtenář se ujme role bezejmenného hrdiny, který při hledání práce docválá na svém koni do Zapadákova, městečka o pěti obyvatelích. A kupodivu získá rovnou zaměstnání nejzodpovědnější: stane se starostou. Od starousedlíků (šerif, zlatokop, stavitel, barman a hrobník) dostane přesně dvanáct měsíců na prokázání svých schopností ve správě a rozvoji tohoto bohem i lidmi zapomenutém koutu Divokého západu. Čerstvě zaměstnán se vydává na průzkum oblasti, která mu byla svěřena. Může vyrazit do hor nebo do pouště, přes řeku (pokud najde brod) nebo do okolních městeček. Na cestě potká různé dobrodruhy, farmáře, zlatokopy a nezřídka také bandity, kteří jsou životu nebezpeční. Pokud se s nimi pustí do křížku, musí čtenář dost originálně vyřešit střelecký souboj: pustí tužku z výšky patnácti centimetrů na stránku, a pokud se podaří jejím hrotem nepřítele zasáhnout, vítězí. Soubojový systém mi přišel velmi osvěžující a originální, často jsem musel řešit dilema, jestli mám hned na neznámého vystřelit, nebo si počkat, až projeví své úmysly (s tím rizikem, že pokud to bude bandita, stihne se schovat do krytu a bude těžší jej zasáhnout).

Hra má klasickou komiksovou podobu, čtenář nalistuje příslušný odkaz, a pokud je s průzkumem hotov, pokračuje na číslo odkazu, které objevil. Některé jsou dobře viditelné, jiné však šikovně schované. Často se mi tak stávalo, že jsem po příchodu na novou stránku minutu prohlížel každý lístek na keři, jestli v něm není vepsáno nějaké číslo. Kromě skrytých čísel může čtenář často narazit i na různé hádanky a šifry. Některé lze rozlousknout na místě, další pouze za pomoci předmětu (mapa, klíč) získaným jinde.

Po prozkoumání celé oblasti (které většinou trvá jeden měsíc herního času) se vrací šerif zpět do své kanceláře. Vybere daně od občanů a zjistí, co se za uplynulý měsíc v Zapadákově událo. A pak začíná druhá část knihy: za získané peníze může starosta nechat postavit další stavby do osady, aby zvedl její příjmy a přilákal nové občany. To se provede jednoduše, hráč zaplatí určený obnos peněz a novou budovu zakreslí do čtverečkového plánku vísky. Noví přistěhovalci pak potřebují zajistit jídlo a bezpečí. S rozrůstajícím městem pak zatouží i po takových vymoženostech, jako je nemocnice nebo škola, a časem věhlas nejlepší díry v okolí může přitáhnout i ctihodného občana (například soudce). Růst městečka je však limitován hranicemi původního pozemku, a pokud už není kde stavět, musí starosta další pozemek sehnat.

Kombinace dvou herních rovin (komiksového putování a počítacího zakreslovacího puzzlu) mi přišla skvělá. Chvilku si čtu, chvilku hraju takového solo předchůdce „roll and write“ her (komiks vyšel například o dva roky dříve než první Railroad Ink). Má to i nevýhody, komiks je epizodický a v podstatě nemá nosný příběh. První průchod se mi moc nedařil a finální zúčtování svého starostování jsem nepřežil. K dobrému výsledku je potřeba mít plán, kam jít nejdříve a kam spíše později (aniž by herní postava tuhle informaci mohla získat ve hře, tzn. je potřeba knihu zahrát vícekrát). Na podruhé se mi dařilo docela slušně. A protože si autor uvědomuje, že po takovém průchodu už asi hráče komiks lákat nebude (v podstatě další hraní by byla pouze optimalizační úlohou), má v rukávu připravené ještě nějaké překvapení (nebudu spoilerovat).

Dobrodružství má další nedostatky, nelíbí se mi pravidlová volnost. Pár příkladů: získám pušku, která má vlastnost rychlonabíjení. Ale nikde není vysvětleno, co to znamená a jaký to má vliv na hru. Je potřeba, aby obyvatelé měli dostatek jídla, ale není úplně přesně řečeno, co se stane, když ho mít nebudu? Na druhou stranu to je drobnost a někomu jinému to může spíše vyhovovat.

Přes zmíněné nedostatky mě Zapadákov hodně bavil, jak komiksová, tak zakreslovací část, a nebál bych se ji doporučit všem hráčům gamebooků.

Shuky Médina , 2D
Zapadákov

Vydáno: 2019 , REXhry
Překlad: Vladimír Smolík
Počet stran: 149
Jazyk vydání: český
Edice: Komiks, v němž jsi hrdinou
Vazba knihy: pevná / vázaná
ISBN: 978-80-270-6400-7
Cena: 311 Kč

Přidat komentář