RECENZE: Jiří W. Procházka & Miroslav Žamboch, Agent JFK 2 - Není krve bez ohně

Článek od: pagi - 29.11.2005

John Francis Kovář právě nastoupil do své nové práce u E.F., z časoprostorového pašeráka se stal strážce časoprostorové rovnováhy. Narušení modulovaného hyperpole u Slavkova druhého prosince 1805 a podivná smrt jednoho z agentů E.F.ho vrhají do středu dění, které původně mělo připomínat procházku vojenským historickým muzeem. Tedy - ono to vojenské historické muzeum připomínalo, jen se trochu pomíchaly doby.

Hlavní padouch lord X-Hawk potřebuje trochu pozměnit a promixovat paralelní světy a tak se rozhodl poněkud upravit výsledek slavné bitvy tří císařů. JFK, komtesa Andrea de Villefort a Vincent Vega si tak druhého prosince 1805 po Napoleonově boku připadají úplně stejně, jako polští husaři prvního září 1939. Neboť s koňmi a šavlemi se proti pancéřovaným obludám s velkorážními kulomety a s kanóny nabíjenými tříštivými granáty se toho ani u Slavkova, ani v Polsku moc dokázat nedalo. U Slavkova by se moc dokázat nedalo... kdyby ovšem John neměl drzost makaka násobenou vlezlostí multilevelového prodejce a to vše umocněné chytrostí kočky sečtené se zručností krysy v labyrintu.

Než dosti pochlebování kvalitám tohoto časoprostorového vyděděnce, vraťme se zpět k příběhu. Ten se hrne a valí, skáče mezi časy a místy s obratností zajíce spěchajícího za svou vyvolenou minovým polem. Zajíc ovšem, na rozdíl od hrdinů tohoto příběhu, za sebou ale nenechává nepřátelská těla a jejich zbytky, vše opatřeno zraněními v rozsahu neslučitelném se životem.

Jazyk drsný a přitom podivně poetický, humor kanadský (podle definice „někdo si zlomí nohu nebo shoří dům“, zde obojí přes nespočetně kopíráků) i obratně využívající konotací do české kotliny (co se ho týče, i já bych si, s dovolením, také kousek vzal), scény jako vystřižené z dobrodružného filmu 5 hl krve, a navíc i pozoruhodné interpersonální jiskření, které svojí ozónovou vůní občerstvuje vzduch mezi Johnem a Andreou.

Po poněkud rozpačitém prvním dílu tady už autoři vrhli čtenáře a hlavně své hrdiny do víru událostí a naznačili směr, kterým se bude série ubírat dále. Koncept cestování mezi časovými obdobími a paralelními světy je velmi vděčný svojí možností osvobodit fantazii tvůrců od poměrně pevného rámce jednoho světa a jednoho času (což například velmi roztomile naznačuje série Časoválky), a téměř bezbřehá představivost JWP a MŽ tu získala ohromné nivy, do nichž se může rozlévat prakticky bez omezení, či spíše bez regulativů logiky jedné časoprostorové linie.

Příběh je plný akce a zvratů a cestu hrdinů můžete sledovat podle roztroušených červených krvinek, rozšlápnutých často i s jejich ještě nedávnými nositeli, putuje oblouky - ale přesto vždy neochvějně dál zcela koniášovským způsobem. Zároveň tu vznikl prostor pro spoustu humoru - a ten bych považoval za hlavní devizu této řady. Najdete ho tu v řadě jeho podob: situační, slovní, odvolávky na filmy, literaturu i historii. A to vše okořeněno ironickým pohledem či spíše nadhledem, který tak dobře známe například z Hvězdných honáků. Zároveň ale už první plán příběhu - akce a zápletka, prostupování různých realit a boj s generálním padouchem X-Hawkem - poskytuje sám o sobě dostatek zábavy i pro ty, kterým z různých důvodů stačí poloha vlakového čtiva.

Agent JFK se tak stává víc než důstojným soupeřem českých příběhů Marka Stonea, jehož příběhy ostatně psali i oba autoři této řady. JFK je i přes univerzálně znějící zkratku jeho jména ovšem typicky český, jeho rozšíření mimo tuto jazykovou a kulturní oblast - především pro mnoho konotací do naší kultury - je ale málo pravděpodobné. Inu, je to takový překladatelský oříšek, a ten rozlousknout a předložit jeho chutné a lákavé jádro jinojazyčným čtenářům znamená nadprůměrný výkon, k jehož realizaci budou asi jinde chybět síly - jak překladatelské, tak hlavně nakladatelské.

JFK se tak stává specifickou literární kategorií, zároveň spadá do oblasti odpočinkového čtiva i do čtiva pro intelektuálně zaměřené čtenáře, výborné zábavné čtení, nad kterým můžete - pokud chcete - i přemýšlet.

Jiří W. Procházka & Miroslav Žamboch: Není krve bez ohně - Agent JFK 2
obálka: Jan Patrik Krásný
Triton ve spolupráci s EF, 2005