KOMIKS: W. Ellis a B. Templesmith, Fell - Kruté město

Článek od: Michal Pavlič - 05.01.2010

Fell: Kruté město Warren EllisTOPlistRichard Fell je úspešný detektív, ktorý každý deň vyrieši minimálne jeden prípad, čo sa zákonite odráža na jeho hodnosti a výplatnej páske. V práci ho majú radi a jeho parťák vo vyšetrovaní je dokonalým spolupracovníkom. V rodinnom živote mu panuje šťastie a spokojnosť - má nádhernú a oddanú manželku a talentovanú dcérku...

Neznie vám to akosi pridobre? Akosi ideálne a nereálne? Kde je skryté to povestné „ale“? Verím, že úvodnými riadkami som vás poriadne znechutil a možno aj odradil. Ale ako je to možné? Veď je to hotová idylka a človek by mal predsa chcieť vnímať len pekné veci... Lenže nechce.

Vynahraďte si čas na menšie pozorovanie a pri večerných správach si všímajte, čo vás a vašich blízkych viac zaujme. Pozitíva či negatíva? Radosť, úspech a nádej či problémy, nehody, vraždy a násilie? Ako ste mali možnosť zistiť, nielen vás viac priťahuje zlo a temnota, ktoré sú v nás zakorenené. Nie je v tom nič nové ani prevratné. Väčšina ľudí iba potrebuje zistiť, že ku spokojnosti stačí fakt, že sme nažive. A tá menšina? Nuž, tú tieto veci fascinujú. Nebojte sa, v tomto komikse je temnoty viac než dosť.

„Na posraného aj hajzel spadne.“ (moje rokmi overené zrnko múdrosti)

Fell: Kruté město Warren Ellis 5Takže reset a welcome in the real world, Neo. Tentoraz krutá realita. Richard Fell je detektív so záľubou vo fotografovaní, ktorého nenechá chladným žiaden prípad (Za každého, co si vezmeš, si jednoho vezmu zpátky). S vytrvalosťou buldoga a dennou dávkou kafe smrťáka sa snaží nájsť vinníka aj tam, kde to ostatní odpísali. A ak to nie je možné, využije neštandardný a nie práve najčestnejší postup. Je síce schopný detektív, no jeho profesijný život je aj tak v troskách. Raz spravil dve správne veci, čím získal moje sympatie ale aj „odmenu“ v podobe odpratania nabok do hnijúcej stoky Snowtown na periférii mesta. Nemôže sa vrátiť, prípadnej pomoci od kolegov z centra sa nedočká. Okrsok na Mesačnej ulici má podstav, tri a pol detektíva je málo. Ostáva mu len začleniť sa do kolektívu (ktorý tvoria kuriózne postavy, ako je poručík hľadajúci nádej v práškoch a Necronomicone či humusácky patológ), zmieriť sa s osudom a vykonávať svoju prácu tak ako doteraz. Pretože tej je tu habadej.

Cause we have had enough
All the violence has touched
Every part of our lives
Our innocence is gone tonight

Úryvok z piesne Had Enough (Papa Roach)

Fell: Kruté město Warren Ellis 2Autorom scenáru k prvému zošitu detektíva Fella s názvom Kruté mesto je Warren Ellis (Transmetropolitan, Planetary), komiksová legenda, ktorá v tomto prípade vytvorila dielo o dvoch hlavných postavách. Prvou je Richard Fell, ale tou druhou, ktorá ho hravo zatieni, je ako už tušíte, samotný Snowtown. Po vzore drsných noirových detektívok tu máme nielen cynického vyšetrujúceho, ale aj daždivú mestskú atmosféru. Navzdory názvu, padajúce biele svinstvo v Snowtowne nenájdete, ale o (ne)kvalitný kokaín tu iste nie je núdza („Koks?“ „Co když jsem fízl?“ „Tak co dybys byl? Bys jako chtěl slevu nebo co?“). V temnej uličke vás prepadnú a budete radi, ak vám nespravia druhý úsmev britvou na krku. Do roka tu narátate stopäťdesiat utopencov, streľbu pod oknami už obyvatelia ani nevnímajú. Miestni ľudia dúfajú v ochranu podivnej značky preškrtnutého S (či starodávneho rituálu, v ktorom figurujú novorodenci), pretože vďaka nej ich mesto spozná a nezožerie. Či už je to Londýn v časoch Jacka Rozparovača, Chicago pod vedením Al Caponeho, špinavé uličky súčasného New Yorku alebo rozpadávajúci sa Snowtown, všetky obsahujú to isté. Krv, strach a smrť.

„Můj nový domov. Muselo se tu zabít hodně lidí.“

Na moje (neveľké) rozčarovanie, Fell: Kruté město nie je jeden dlhý prípad, ale osem krátkych úderných príbehov plných britkých dialógov a sarkazmu farby dechtu. Je to vec názoru, ale nedá mi nenapísať to. Ech, škoda, mohol som si prečítať jeden dlhý, prepracovaný a zvratmi napchaný prípad. Na druhej strane, rozčarovanie ako som už napísal je malé, povedal by som až zanedbateľné, pretože tak ako aj poviedkové zbierky, Fell ponúka veľkú rozmanitosť. Čitateľ lačný po odhaľovaní temných stránok ľudskej duše sa dočká nielen vyšetrovania vrážd, ale aj usvedčenia vo vyšetrovačke či samovražedného atentátnika. Čerešničkou na tejto krvavej torte je posledný príbeh, ktorý je tvorený najmä snímkami Fellovho fotoaparátu a zobrazuje kaleidoskop bežnej nočnej služby.

Fell: Kruté město Warren Ellis 3Ak chce človek dieťa, musia byť na to dvaja. V tomto prípade tomu nie je inak, vedľa scenáristu potrebuje komiks zručného umelca, ktorým Ben Templesmith (30 dnů dlouhá noc, Silent Hill) bez debaty je. Všimnite si farbu hornej polovice obálky štylizovanej do podoby policajného fascikla. Biela. Tak na túto farbu pri čítaní tak ľahko nenarazíte. Snowtown je veru temné mesto nielen svojou zločinnosťou, ale aj stvárnením. Templesmithova kresba vás asi sprvu neuchváti a možno vám pripomenie výtvory zo základnej školy, ale po niekoľkých stránkach názor zmeníte. Nejedná sa síce o záležitosť, ktorú by ste týždne skúmali obrázok po obrázku a rozplývali sa nad jedinečnosťou a dokonalosťou každého okienka, no vo výsledku zistíte, že surový štýl ku Fellovi jednoducho patrí. Postavy sú načrtnuté ostrými ťahmi, pozadie je často len rýchlou a zúrivou zmeťou čiar na jednofarbenom podklade, no často objavíte umelcov zmysel pre detail a nutnú brutalitu. Akčné scény sú taktiež pôsobivé. Templesmith nešetrí s farbami tmavých odtieňov, čím spoľahlivo pomáha v dotváraní atmosféry mesta zločinu.

Po dočítaní mi v hlave skrsla myšlienka, že to autor s brutalitou prehnal. I ponoril som sa do vĺn internetu a našiel informáciu, že Ellis sa inšpiroval skutočnými prípadmi, ktoré sa naozaj stali. Toto zistenie bolo ako presný direkt do brady, a druhé čítanie komiksu bolo pre mňa novým zážitkom, pri ktorom ma striasalo pomyslenie, že patrím do toho istého živočíšneho druhu, ktorý je schopný takýchto zverstiev. Na obranu ľudstva však môžem povedať, že často je príčinou zločinu nezáujem žien či rodiny, strach... z čoho bohužiaľ pramení pre okolie nezdravá miera šialenstva.

Naposledy som čítal komiks ako fagan a bol to známy Káčer Donald. Mal som dojem, že som z obrázkových príbehov vyrástol, ale Fell mi ukázal pravdu. Z komiksov sa vyrásť nedá, len s pribúdaním rokov meníme preferencie. Ak vám už dávno nič nevravia obtiahnuté prevleky a slipy na elasťákoch, skúste prvý zošit detektíva Fella, ktorý je vhodný aj pre tých, ktorý ku komiksu už dlho (alebo ešte nikdy) nepričuchli. Mňa atmosféra Snowtownu prilákala ako nočného motýľa svetlo a u vás tomu inak nebude.

Fell 1: Kruté město (informace o komiksu, další ukázky)
/Fell 1: Feral City/
Ellis, Warren - Templesmith, Ben

Nakladatel: Crew
Překladatel: Darek Šmíd
Obálka: Ben Templesmith
Redakce: Jiří Pavlovský, Filip Gotfrid
Rok vydání: 2009
Počet stran: 148
Rozměr: 165 x 260
Provedení: paperback
Cena: 389 Kč

Přidat komentář