RECENZE: Arthur C. Doyle, Pes Baskervillský

Článek od: Martin Stručovský - 23.08.2010

Román, který si pozornost zaslouží

Má vůbec cenu zaobírat se v současnosti Sherlockem Holmesem – nejslavnějším hrdinou spisovatele sira Arthura C. Doyla? Má vůbec cenu představovat detektivův asi nejslavnější případ, který byl několikrát převeden do filmového podoby, takže jej dozajista všichni znají? Upřímně: má. A opravdu jej všichni znají? Na Doylových příbězích vyrostly nejméně dvě generace, jenže… Ano, je tu slovíčko jenže, představující onen pomyslný háček. Jenže co generace současných čtenářů? Říká jim něco jméno Sherlock Holmes v době, kdy světu vládne Twilight mánie a kdoví jaké další literární ikony? Myslím, že ne. A právě proto je třeba to napravit a mladé louskače knih na tuhle perlu upozornit.

Nejslavnější detektiv přichází

Inu, slovo detektiv zase není přesné označení pro Sherlocka, protože to není klasický příklad detektiva, který by lítal po městě a hnal se za zločinci. Přesnější název profese zní konzultující detektiv. To znamená, že Sherlock nastupuje ve chvíli, kdy si policie neví rady a potřebuje pomoc. Což se stává velice často. Tentokrát ale místo inspektora Lestrada přichází za ním do domu na 221b Baker Street doktor Mortimer, který pečoval o zdraví sira Charlese Baskervilla, jenž zemřel na infarkt. Příhodu si ale doktor spojuje se starou rodovou legendou, v níž předek sira Charlese unesl a zneužil mladou dívku a za tento čin byl zabit obrovským psem. Lékař si myslí, že za smrt může ono zvíře - na místě nešťastné události nalezl psí stopy. Požádá proto detektiva o pomoc – obává se dalšího úmrtí, protože se do Anglie vrací poslední z rodu Baskervillů…

Mrazivá atmosféra blat

Zatímco Sherlock vyšetřuje z domova, vydává se jeho asistent a přítel doktor Watson společně s Henrym Baskervillem na staré panství v Devonshiru coby jeho doprovod a zároveň ochranka před případným nebezpečím. Během pobytu je atmosféra blat obklopující panství děsivější a děsivější. Smyčka se utahuje a osoba stojící za tím vším se chystá k poslednímu úderu.

Sherlock

Mnoho lidí má dnes Sherlocka zažitého (hlavně díky divadelním hrám a filmům) jako toho chlapíka, co nosí srandovní čepici, kouří dýmku, ve volné chvíli si zahraje na housle a nikdy neublíží ani mouše. Tento pohled na Doylova hrdinu je však zcela mylný. Jistě – Sherlock kouří dýmku, housle k němu taky patří, ale co se toho ostatního týče – čapku k němu přiřadili až později a mouše je schopný ublížit. Ano, je to tak. Je to postava sportovního typu – kdysi boxoval, takže když je třeba hází svojí metodu dedukce za hlavu a jednu protivníkovi střihne. Kromě toho má i jeden zlozvyk a to je užívání kokainu. Ale to už zase moc prozrazuji – jen nepředstavujte si pod jménem Sherlock Holmes dokonalého gentlemana. A to samé se týká i doktora Watsona – který rozhodně nevypadá jako všestranný milovník jídla. S vojenskou kariérou by si ani takovou figurou nemohl dovolit.

Vyprávěcí styl

Pes Basekrvillský je psán (stejně jako všechny Sherlockovy příběhy) v ich formě, což dělá ze čtení velice příjemný zážitek. Nečekejte ale, že se ocitnete v kůži samotného detektiva jako je tomu třeba v případě Chandlerova Marlowa. Vypravěčem románu je doktor Watson, který je vlastně takovým detektivovým kronikářem a zachytil všechny jeho případy, které mají dnes čtenáři možnost číst. Prakticky se jedná o takové Doylovo literární alter ego. Román pak vycházel (jako jediný autorův příběh) na pokračování v časopise Strand Magazine.

Závěr

Pes Basekrvillský je napínavým a hrůzostrašným čtením. Prostě tím pravým ořechovým pro ty, jenž chtějí mít pletky s hororem a nebo detektivkou. V obou žánrech se jedná o absolutní špičku a povinnou literaturu, která by neměla nikomu uniknout. Pro zintenzivnění zážitku doporučujeme číst v noci za bouřky při svitu svic a nebo baterky. Tohle je prostě kniha, která nikdy nevyjde z literární módy.

Pes Baskervillský /The Hound of Baskervilles/
Doyle, Arthur, Conan

Vydal: XYZ