RECENZE: Jim Shooter a Mike Zeck, Tajné války superhrdinů Marvelu

Článek od: Martin Stručovský - 08.11.2010

Spider-Man. Iron Man. Captain America. Fantastická čtyřka. X-Meni. Thor. Hulk a další klaďasové na jedné straně. A na straně druhé Doctor Doom. Doctor Octopus. Ultron. Lizard a řada dalších zloduchů světového formátu. Ti všichni se setkávají v jednom jediném komiksu – Tajných válkách superhrdinů Marvelu. Na počátku vyprávění je záhadná bytost Galactus přenese na cizí planetu a donutí je proti sobě bojovat s tím, že vítěz se vrátí domů a dostane to, po čem jeho srdce nejvíc touží. Záporáci se snaží ochránce světového pořádku zlikvidovat – nejdřív sólově, ale pak se spojí pod vedením Doctora Dooma. I superhrdinové si uvědomí, že pokud chtějí vyváznout se zdravou kůží, musí hodit za hlavu staré spory a táhnout za jeden provaz. Ale jak se nakonec ukáže, jejich největším problém nebude emzák, ale Doctor Doom a především jeho nehynoucí touha po moci.

Na první pohled zní zápletka komiksu poněkud béčkově. Ono se ostatně není čemu divit, protože Tajné války vyšly v USA poprvé v roce 1984 a tehdy se prostě na nějakou komplikovanost děje nehrálo. Ostatně – je to především superhdinské dílo s cílem čtenáře pobavit. Takže kdo hledá nesofistikovanou zábavu s hlubším poselstvím, ten se musí obrátit na jinou adresu. Nejvíc si bude pomlaskávat vášnivý čtenář komiksů, který dostane přesně to, co od grafického románu očekává. Především spoustu chrabrých borců s nejrůznějšími super schopnostmi, dobré typizace postav, díky které si nikdy nespletete třeba takového Wolverina a Captaina Americu. Samozřejmě nesmí chybět kupa hlášek a především skvělá akce, bez níž by to nešlo ani v nejmenším.

Menší rozpaky pravděpodobně u čtenářstva vyvolá kresba Mika Zecka. Ta je sice dobrá, ale v okamžiku, kdy se v jednom políčku vyskytuje více postav, jsou ty v pozadí rozplizlé, takže vyniká jen ta vepředu. Jenže tyhle titěrné prohřešky komiksu rádi odpustíte, když se díky němu opět stanete desetiletým dítětem a vzpomenete si na doby, kdy jste superhrdinské komiksy louskali s obrovským nadšením. Při četbě je také nutné si uvědomit, že se jedná o starší komiks, vlastně klasiku, která se k nám dostala teprve teď. Sice se zpožděním, ale máme ji tady, a to je nejdůležitější.

Vedení nakladatelství BB art a Crew si tenhle důležitý okamžik na našem knižním trhu dobře uvědomilo, takže vypuštění mezi české milovníky bublin proběhlo se vší parádou. Dobře – ohňostroj na Václavském náměstí se sice nekonal a Karel Gott taky nezazpíval žádný ze svých slavných songů. Ale to jsou věci, bez nichž se každý fanoušek obejde. Co je ale nejdůležitější – tentokrát na vás nečeká žádný paperback, ale poctivý hardback s přebalem, na němž je nadupaný akční motiv, lákající k okamžitému čtení. Ostatně se není čemu divit – téměř pětisetstránkový špalek by se v každé měkké vazbě rozsypal jako domeček z karet. O převedení do jazyka českého se pak postarali dvorní překladatelé týmovek značky Marvel – Marek Švanda a Marek Baranyi, kteří odvedli opět dobrou práci. Jedná se o opus, v němž se setkávají ti nejslavnější gerojové a amazonky ze stáje Marvel, aby ukázali zoubky. Pardon, své úchvatné schopnosti. Pokud se celým tím válečným infernem pročtete, dočkáte se ještě několika bonusů. Z nich musím rozhodně zmínit Tajnou lásku, což není nic jiného než Thorovo historicky první dobrodružství vydané u nás. Snad se v příštím roce dočkáme nějakého dalšího komiksu u příležitosti příchodu filmu do kin.

Tajné války superhrdinů Marvelu lze s klidným svědomím doporučit všem, kteří milují klasické superhrdiny a potrpí si na špalky. Tenhle komiks je ozdobou každé knihovny a ještě víc nažhaví na filmovou týmovku Avengers, která vpadne do kin za dva roky.

Tajné války superhrdinů Marvelu /Marvel Super Heroes Secrets Wars 1 - 12/ Thor 383/ She - Hulk 10/ What If? 4, 114/
Shooter, Jim; Zeck, Mike

Nakladatel:  BB art; Crew