FILM: Střepy v hlavĕ (The Brøken)

Článek od: Martin Kochlica - 07.12.2010

Tak ako sme ďakovali Skale za Eda Harrisa či Narušeniu za Angelinu Jolie, tak sme radi aj nevydarenej Kliatbe bratov Grimmovcov, že nám ukázala Lenu Headey. Táto sympatická Angličanka sa ukázala aj v megahite 300 či rozporuplnom Terminátor: Príbeh Sáry Connorovej, ale nás teší predovšetkým jej záľuba v hororovom žánri. Nebála sa béčkovej Jaskyne a dokonca ani gore úchylnosti Laid to Rest. Tentoraz sa rozhodla vyskúšať niečo artovejšie.

Režisér kultového Cashback, Sean Ellis, to vôbec nemal ľahké. Jeho predošlý film bol totiž príliš výnimočný a zároveň okúzľujúco obyčajný, aby dokázal opäť natočiť niečo podobné. Preto sa rozhodol vsadiť na atmosféru, na pocity, na krásu obrazu a scenár ponechal len v náznakoch. Ak zaspávate pri filmoch typu Šiesty zmysel, Brøken sa zďaleka vyhnite. Ak filmy typu Šiesty zmysel pozeráte kvôli záverečnej pointe, prestante čítať a na Brøken zabudnite.

Črepy v hlave natočili v roku 2008 a o to viac pôsobia ako satisfakcia pre fanúšikov, ktorí nedokázali prehryznúť komerčnosť a zbytočnú akčnosť slušne našliapnutej Invázie s Nicole Kidman. Áno, opäť raz tu máme tému „osoby v mojom okolí nie sú tými, za ktorých sa vydávajú“. Ellis však túto zápletku nijako ďalej nerozpracováva a využíva len jej samotný paranoidný základ, ktorý veľmi šikovne vizuálne deformuje. Odveká otázka, čo sa skrýva za zrkadlom?, je dostatočne mysteriózna, aby dokázala fungovať aj bez logického zdôvodnenia.

Réžia je pekelne sústredená, zábery sú diabolsky pomalé a napínavé scény nervydrásajúce. Až na jeden príliš krvavý moment dokázal Sean Ellis vrátiť hororu jeho poctivú a serióznu tvár. Filmu možno pár vecí vytknúť, na jeho pôsobivosti to však nijako neuberá a pokiaľ ho nebudete pozerať na párty plnej ľudí, určite budete mať chvíľu problém dívať sa do zrkadla bez podozrenia.

Hodnotenie: 80 %.

Střepy v hlavĕ
The Brøken

Francúzsko / Veľká Británia, 2008, 88 min
Réžia: Sean Ellis
Hrajú: Lena Headey, Richard Jenkins, Ulrich Thomsen, Melvil Poupaud, Asier Newman

Na DVD od 23. 11. 2010.

Komentáře

Příliš spoilerové recenze, které popisují děj minutu po minutě, nejsou dobré, ale tohle je opačný extrém, kdy se o filmu nedozvíte vůbec nic, a to je ještě mnohem horší.

Me se na recenzi zase libilo, ze z deje nerika prilis (ostatne trailer dava tusit, o co pujde). Recenzent jasne vyjadril, co od filmu cekat a s cim srovnavat, takze proc ne. Osobne mi film unikl a nebyt recenze, tak si ho podle hodnoceni na csfd vubec nevsimnu. Takze minimalne kritika splnila smysl a upozornila me na pekny horor (otazkou zustava, jak budu spilat, az film uvidim).

Přidat komentář