RECENZE: Rob Thurman, Běsnění

Článek od: elho_cid - 08.02.2011

Představuji vám v pořadí už třetí urban fantasy román z volného cyklu o Kal Leandrovi, který v současném New Yorku dělá se svým starším bratrem jakéhosi „paranormálního vyšetřovatele“. Ano, námět není na hony vzdálený třeba Constantinovi, nebo Hellboyovi.

Jedná se skutečně o volný cyklus, podobně jako v případě například Zeměplochy znalost předchozích dílů není podmínkou. Občas se na ně vyskytne narážka, nebo postavy vzpomínají, co bylo, ale působí to spíše jako reklama na starší svazky série než návazný děj. Prodejnosti série má asi pomoci i otvírák na konci poslední kapitoly, naznačující o čem asi bude další díl.

Styl knihy čerpá inspiraci z detektivek drsné školy, celé vyprávění je v „ich“ formě a vypravěč, detektiv Kal (od Kaliban) často komentuje dění okolo sebe vnitřními monology. Ty bohužel nemají jiskru ironických hlášek Phila Marlowa a občas sklouzávají téměř k sebelítosti.

Běsnění je ale především o ději. Je to dobrodružná fantasy, stavící na napětí a rychlém spádu událostí, určená ke čtení skoro jedním dechem. V tomhle ohledu určitě nezklame, už dlouho jsem nečetl tak napínavou knížku oddechového žánru a Robyn Thurmanová tenhle aspekt řemesla zvládá znamenitě. Přestože žena, její mužský hlavní hrdina je drsňák jak se patří a její vypravěčský styl není nijak genderově zabarvený. Rozhodně umí překvapit, nedrží se zavedených stereotypů fantastických bytostí a její zombíci, mumie, vlkodlaci a další, často velmi exotické bestie a nestvůry, jsou tak zajímavější než jejich klasické podání. Třeba elfové (nebo Ólfi) jsou zde daleko divočejší a krutější než upíři, se kterými se dá celkem dobře vyjít. V reáliích románu jako by se místy odrážela inspirace stylem new weird.

Trochu méně nadšený jsem byl z postav. Nejsou nesympatické, charaktery mají vyhraněné a chovají se konzistentně, měl jsem ale problém s jejich vzájemnými vztahy. Například mi připadalo nemyslitelné, aby si postava stará 2000let nechala dávat rady do života od postavy dvacetileté. Jakkoli je ten stařík nezodpovědný a mlíčňák předčasně zmoudřelý. Jinak například motivace fungují dobře, samozřejmě s výjimkou krvelačných maniaků, kteří mají svoje puzení a další logické zdůvodnění nepotřebují.

Překlad je pečlivý a některé výrazy, které by čtenář nejspíš musel hledat v encyklopedii jsou opatřeny vysvětlujícími poznámkami. Občas jsem ale měl dojem, že překladatelka ponechala ve větách tak trochu anglický slovosled. Nic závažného, ale jako by jí už angličtina byla bližší než čeština.

Častým problémem americké komerční knižní produkce je slovní vata, která nepřispívá k ději, nedokresluje atmosféru a není ani vtipná, ale navyšuje počet slov, za která autor dostane honorář. Robyn se tomuhle pokušení zcela nevyhnula, ale aspoň se jí podařilo udržet tento nešvar na míře, která hororově laděnou atmosféru nekazí a nepřekáží ději ve spádu – takže bez obav.

Pevná vazba by mohla leckoho zmýlit, ale opravdový connaisseur haute literatury Běsnění určitě neocení. Není to intelektuální záležitost, je to knížka pro chvíle odpočinku, čtení na dovolené, ve vlaku, nebo před usnutím. Ale takový nervák, že leckdo při jejím čtení asi zapomene vystoupit ve své stanici nebo neusne až do rána.

Běsnění /Madhouse/
Thurman, Rob

Nakladatel: Fantom Print