RECENZE: Karolina Francová, Soumrak Camelotu (Agent JFK 25)

Článek od: Michal Pavlič - 16.03.2011

Ak by ste sa ma spýtali na najcharakteristickejší rys Agenta JFK, odpovedal by som bez pochybností. Rozmanitosť.

Počas šiestich rokov sa v projekte Miroslava Žambocha a Jiřího Walkera Procházky vystriedalo viac ako desať autorov, ktorí s chuťou využili možnosť zasadiť príbeh do akéhokoľvek obdobia či prostredia, samozrejme, pozmeneného podľa ľubovôle. A tak sme ochutnali alternatívne verzie napoleonských vojen, návštevy Vikingov v Amerike, divokého západu či ukrižovania Ježiša Krista a biblickej apokalypsy. Lietali sme na dvojplošníkoch, plávali s mlokmi v mori a pozreli sa aj do neďalekej budúcnosti na Mesiaci či obežnej dráhe Zeme.

Avšak jedným z nedostatkových tovarov v sérii sú príspevky od ženských autoriek. Je to pochopiteľné, akčný žáner je najmä doménou mužov. Po dvoch rokoch existencie série sa jej prvou dámou stala Karolína Francová, ktorá sa Válkami s mloky značne odlíšila od svojich kolegov. V pätnástom diele odstavila agenta JFK na druhú koľaj, príbeh rozprávala očami Nikity Bernstein a zvýraznila romantickú zložku. Možno aj preto bola kniha prijatá rozporuplne.

Autorka si za základ svojho druhého príspevku do série vybrala legendu o kráľovi Artušovi, ktorá inšpirovala mnohých spisovateľov. Vo fantasy žánri tak prispela k vzniku Holdstockovej trilógie Merlinov kódex či menej známej série Kouzelník Merlin od Mary Stewartovej. Ako aj v spomenutých príkladoch, ani Soumrak Camelotu nie je bezduchou parafrázou a parazitovaním na svetoznámom príbehu. Česká autorka sa nesnaží vmestiť významnú súčasť britskej mytológie do dvoch stoviek strán, ale zachytáva obdobie (pozmenené reáliami série) posledných dní Camelotu, na ktorom očakávajú príchod Mordreda, Artušovho synovca. Po dvoch týždňoch od doručenia správy mu vyrazil sir Gawain oproti, len aby našiel Mordredov sprievod zmasakrovaný a synovca s životom na vlásku. Po návrate na Camelot sebavedomý mladík naznačuje, že záujem o trón je len jedným z jeho cieľov. Medzitým sa po nešťastnom incidente s Lancelotom dostáva John Francis Kovář na hrad, aby Artušovi odovzdal varovanie a sám prešetril situáciu v tomto svete – agentúra má podozrenie, že do prebiehajúcich zmien v realite sa vložil jej úhlavný nepriateľ X-Hawk.

Karolina Francová v tomto diele pridelila hrdinovi rovnomennej série okrajovú úlohu a prvé kapitoly rozpráva očami rôznych postáv, čím nepoteší skalných fanúšikov. Zvolený postup chudobnejší na akciu jej ale umožňuje dostatočne charakterizovať viaceré z nich. Spomedzi mužov ma najsilnejšie zaujal protiklad Artuš – Lancelot, ktorý ukazuje, aké ťažké je odolávať vnútornému drakovi, temnej stránke svojej povahy. V neveľkom príbehu dominujú ženy, nešťastná Lady Guinevere sa trápi nemožnosťou priviesť na svet následníka trónu a prepojenie s JFK 15 zabezpečí X-Hawkova družka. Psychológiu hlavných postáv zvládla autorka bezchybne, nie sú to len narýchlo načrtnutí nositelia jednej charakterovej vlastnosti, práve naopak, vystupujúci sú uveriteľní, rozhodní aj váhajúci a chytia vás za srdce. Aj keď sa udalosti postupne dávajú do pohybu a ďalšie kapitoly prinesú aj akciu, napätie tkvie hlavne vo vzťahoch postáv. Nečakajte žiadne bombastické bondovské finále, ale pomerne triezve ukončenie príbehu, ktorý môžeme smelo označiť za alternatívnu historickú drámu. Jediným podstatnejším mínusom je úloha X-Hawkových maznáčikov. Chápem, že šlo o sekundárny plán, no myslím, že nielen mňa by potešilo ich ďalšie využitie.

Spokojnosť čitateľov bude závisieť najmä od očakávaní a postoja, ktorý ku sérii zastávajú. Ak berú Agenta JFK len ako zdroj nenáročnej a lacnej akčnej zábavy, knihou sa prenudia a diel založia do poličky, odkiaľ ho už nevyberú. Ak ste však spolu so mnou postrehli v sérii pár nadpriemerných príbehov a nebojíte sa zmien, je vysoko pravdepodobné, že Soumrak Camelotu s nenápadnou, ale atmosférickou obálkou Tomáša Jedna si získa vaše srdce.

Agent JFK 25: Soumrak Camelotu
Autor: Karolina Francová
Obálka: Tomáš Jedno