RECENZE: Christopher Golden & Mike Mignola, Baltimore aneb Statečný cínový vojáček a vampýr

Článek od: Michal Pavlič - 19.04.2011

Pamätáte si na vaše prvé stretnutia s fantastikou? Ach, aké to bolo objaviť úplne vzadu v dedovej knižnici Draculu, za pár korún kúpiť z antikvariátu netušene citlivý príbeh o neľudskom výtvore doktora Frankensteina, alebo zažiť hon pomstychtivého kapitána na legendárnu bielu veľrybu! Možno sa nájdu aj takí, čo nečítali ani jednu z týchto kníh, ale dozaista poznáte smutné rozprávky Hansa Christiana Andersena. Slávne príbehy okúzlili mnohých ľudí naprieč niekoľkými generáciami, aj naša Lament sa vám nedávno zdôverila o tom, ktorá kniha ju najviac ovplyvnila a nebude jedinou. Dvaja z okúzlených a ovplyvnených autorov, Christopher Golden a Mike Mignola (komiksovým fanúšikom by ich mená mali byť známe, oboch spája rohatý milovník mačiek Hellboy), venovali stvoriteľom legiend príbeh o strete lorda Henryho Baltimorea so zlom. Príbeh statočného cínového vojačika a vampíra.

Na bitevním poli první světové války lord Henry Baltimore rozhněvá mocného vampýra a svět se rázem změní. Evropou se rychle začne šířit vysoce nakažlivý mor, který nezastaví ani smrt. Baltimore, osamělý bojovník proti temnotě, se vrací z války domů a pozve své tři staré přátele do poloprázdného hostince. Jsou to zkušení muži, kteří mu v minulosti velmi pomohli. Zatímco na něj čekají, vyprávějí si hrůzostrašné historky a uvažují, jakou sehrají roli v nadcházející bitvě. Než noc skončí, dozvědí se, čeho je zapotřebí k zažehnání moru – jednou provždy… (anotácia)

Pred necelým storočím vznikal zárodok našej civilizovanej súčasnosti (cynici si dosadia úvodzovky). Od letu bratov Wrightovcov už ubehlo zopár rokov, v uliciach začali koňom zavadzať autá pána Forda a elektrina sa postupne čoraz viac stávala súčasťou bežného života. Zdalo sa, že v dvadsiatom storočí niet miesta pre mýty, povery a kliatby, niekoľko rokov zúriaci vojnový konflikt navyše roztrieštil svet a ľudí na ňom. Podobne roztrieštené je aj rozprávanie príbehu, nie je to však dôvod na sťažovanie, práve naopak. Prvá kapitola vám ukáže stretnutie lorda Baltimorea s vampírom na fronte v Ardenách a druhá je úvodom ku zaujímavej forme rozprávania, ktorú možno poznáte z Dekameronu a Canterburských poviedok, ale určite z Kantosu Hyperionu.

Traja pozvaní si krátia čas skladaním kúskov Baltimoreovho života a okrem toho potvrdia, že aj v dvadsiatom storočí je na svete mnoho nepochopiteľného. Každý z nich spomenie osobné stretnutie s neznámom, vďaka ktorému uveril stretnutiu cínového vojačika a vampíra. Nejedná sa o príbehy závratne originálne, ale disponujú tým, čo hlavný príbeh stratil vďaka jasnému podtitulu - neistotu a tajomnosť. Aj preto, že tajomno dominuje nad vojnovou témou, je podľa mňa (paradoxne) hlavný príbeh mierne zatienený tými vedľajšími. Nebude vám to však brániť vo vychutnaní si štvrtej, denníkovej kapitoly, po ktorej hra s formou končí a príde na rad súčasný boj zakončený pointou v duchu jednej zo štyroch Mignolom milovaných kníh.

Fragmentárne sú aj čiernobiele ilustrácie Mikea Mignolu, je ich viac než 140 a nie, nie je to preklep. Väčšina z nich je však malej veľkosti a zachytáva len kúsok z aktuálneho deja, ale nechýba aj niekoľko veľmi vydarených a atmosférických celostránkových obrázkov a hlavne veľmi zaujímavá obálka. Štýl Mignolovej kresby by som prirovnal k ohlodanej kosti - svojou jednoduchosťou až hrubosťou je pre vojnový horor výbornou voľbou. Za primeranú cenu tak dostanete bohato ilustrovaný román, ktorý vzdáva hold tým najznámejším z prvých priekopníkov hororu a poteší široké spektrum čitateľov – či už sú to nostalgici spomínajúci na hororové klasiky alebo fanúšikovia komiksov (aj keď sa o komiks nejedná). A ktovie, možno práve Baltimore bude ľahším sústom pre začínajúcich v horore a vďaka venovaniu sa neskôr vrátia ku zakladateľom.

Baltimore aneb Statečný cínový vojáček a vampýr
Autor: Christopher Golden, Mike Mignola
Nakladateľstvo: Triton