FILM: Thor

Článek od: Anonym - 28.04.2011

Recenze: Thor - 80%

Adaptace comicsu od Marvela o synovi boha Odina, který se dostane na Zemi.

Této adaptace Kennetha Branagha jsem se dost obával, protože první trailery vypadaly vyloženě strašně. Naštěstí to dopadlo velmi příjemně, ale ani tento trailer neodpovídá tomu, o čem film je.

Většina filmu se (naštěstí) odehrává v Valhalle Asgardu a přilehlých magických končinách, kde probíhají pletichy mezi Thorem (Chris Hemsworth), jeho bratrem Lokim (Tom Hiddleston), otcem a vševládcem Odinem (Anthony Hopkins), armádou ledových skřetů a dalšími. Zde se odehraje většina důležitého a vysvětluje se tím, proč asi byla režie svěřena Kennethu Branaghovi.

Zdejší scény totiž vypadají jako megalomanské divadelní představení, což myslím v tom nejlepším smyslu slova. Hrdinové si většinu času dramatickými hlasy říkají věci jako "Svým činem jsi přinesl zkázu celému našemu svět, za to budiž proklet celý tvůj rod do sedmého kolena" a zavile na sebe koukají, mezi tím občas bojují, procházejí se nádherně šílenými stavbami jako z filmu Fritze Langa a jezdí na superkoních po duhových kosmických teleportech za doprovodu hřímavé hudby.

Tohle funguje výborně a je to osvěžující, protože jsme to v takovéto kvalitě a s takovýmto rozpočtem pravděpodobně ještě neviděli. Je to částečně pohádka a částečně legrace, a je úplně jedno, že v Valhalle Asgardu vegetují černoch a Asiat a že kostýmy vypadají jako něco z československé televizní inscenace z roku 1985. Je to hra (divadelní hra i hra s divákem) a je to fajn.

Veškeré události na Zemi jsou jen jakási odbočka, protože je sem Thor zapuzen, když ze zprotiví otci a je mu odňata magická síla (a kladivo). Zde proběhne epizoda "ryba mimo svůj rybník", když se dezorientovaného Thora ujmou vědci (Natalie Portmanová, Stellan Skarsgård). Hemsworth (kterého jsme krátce viděli v novém Star Treku jako Kirkova otce) roztomile hraje zmateného burana, který je zcela mimo, ale celkově je pozemská část filmu méně zajímavá a do značné míry zbytečná (což je smutné, protože právě ona by vlastně měla být pro děj to nejdůležitější).

Branagh režíruje velmi zručně, aniž by se nějak příliš exhiboval (kamera nakřivo a zpomalené záběry se v comicsovém filmu nedají brát za exhibici, to je dnes standard). Celkově působí jeho film zábavněji a o něco méně onanističtěji než když se Ang Lee kdysi pokusil o něco podobného s Hulkem.

Nevím přesně, jak se to Branaghovi povedlo, ale nenudil jsem se, ani jednou jsem se nezasmál na nepatřičném místě, a mnohokrát jsem se smál na místech, na kterých jsem se smát měl - což bylo podstatně víc, než jsem očekával. Jenom si nejsem jistý, jak to celé přijmou hardcore fanoušci comicsového Thora, pokud u nás nějací takoví jsou - vždyť hrdina nemá přilbu s křidélky!

P.S: Dabing tomu pochopitelně nepomáhá (v originále má Thor roztomilý pseudobritský přízvuk), ale není nesnesitelný.

P.P.S: Trojrozměrnost je úplně k ničemu, mnohokrát v průběhu filmu mi připadalo, že je obraz úplně plochý.

Převzato z filmového blogu Františka Fuky FFFILM.fuxoft.cz. FFFilm, jehož autorem je František Fuka, podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Nezasahujte do díla 3.0 Česko.