REPORTÁŽ: Jeden deň na Istrocone 2011

Článek od: Martin Kochlica - 26.09.2011

Pred rokom som povedal, že pôjdem aj nabudúce. Že nabudúce bude teraz, som sa rozhodol až na poslednú chvíľu, ale napokon som na Istrocon išiel.

Nahota a temnota boli opäť všade. A samozrejme sloboda. Sloboda vierovyznania či sexuálnej orientácie (videl som pár fakt veľkých chlapov vo fakt malých dievčenských uniformách). Aj rovnosť rás a pohlaví (Darth Maul, Lobo, Červená čiapočka v objatí vlka...). Steampunk, kyberpunk, splatter, fantasy... všetko svorne spolu, bez konfliktov.
 
Nie som Trekkie, ale uznávam, že Star Trek má občas svetlé chvíľky. Prednáška Star Trek Top Ten (TNG a DS9) bola fajn hlavne vďaka nadšeniu a dievčenskej bezprostrednosti prednášajúcej (Linda „LiLa“ Šimeková). Ukážky zo seriálov ma však moc nepresvedčili, že ST má psychologický či romantický rozmer, ale bol to fajn prierez.
 
Neviem prečo, ale Štefan Konkol mal vždy niečo ako dar vyvolať konflikt s „mladšími generáciami“. Mňa jeho profesorská prednáška zaujala a pripomienky poslucháčov k téme o Lýbii či Iraku v súvislosti s anjelmi a démonmi zaujímavo rozšírili. 
 
Buffy je pre mňa rovnaká záležitosť ako Star Trek. Mám trochu prehľad, ale stále som nenatrafil na časť, ktorá by ma fakt dostala. Nina „Deschain“ Strenková robila všetko preto, aby poslucháčov presvedčila, že Buffy je emotívny a dramatický seriál, ale ja som sa utvrdil len v tom, že by som mal dopozerať Angela.

Aby som to s prednáškami nepreháňal, obehol som aj ostatné „atrakcie“ vrátane šialencov skáčucich pred hernými konzolami, maníkov naháňajúcich sa s laserovými puškami, obzrel som si aj dark-sado-maso-fetiš doplnky od Maxona a kúpil som si zborník zo súťaže Poviedka Istroconu a v Brlohu som využil zľavu na komiks Jonah Hex: Tvář plná násilí.
 
Ondreja Trepáča som poznal len ako autora pár conanoviek a Krvavých psov. Jeho prednáška Laserové zbrane nie sú (len) sci-fi bola výrazne nefantasy razenia. A bola podrobná a obsiahla.
 
Marcel Klimo sa zaujímavým spôsobom zamyslel, či z nás budú Borgovia alebo Jediovia. Nadhodených bolo možno viac filozofických otázok, ako sa plánovalo, ale občas nezaškodí len tak popremýšľať, kam smerujeme.
 
Ondrej Herec je rozprávač. Dokáže prednášať bez papiera a pokojne aj bez publika. Poslucháčov mal samozrejme veľa, ale rozprávať tak plynulo, premyslene a pútavo hodinu vie len málokto. Navyše to celé bolo na pokraji sociologicko-filozofickej štúdie. Ak neviete, o  čom hovorím, malý citát: „My techniku nemáme. Technika má nás. My sme technika.“
 
Najväčším prekvapením pre mňa bola Mágia severného mora (mytológia Kašubov a Pomorancov) od Miloša Ferka. Pútavý názov prezentácie (o Poliakoch!). Chlapčenské nadšenie prednášajúceho, odsýpajúci a ľahko zrozumiteľný prednes. Super.
 
Martin Králik a spol. predstavili časopis Jupiter. Elektronický, platený, v štýle starej Fantázie. Nulté číslo už je na svete (cena: 0 eur), autori čakajú na spätnú väzbu. Znelo to nádejne, tak som si povedal, že treba skončiť v dobrej nálade, a tak som to odpískal.
 
Príjemne strávený deň, plný zaujímavých informácii a dobrej nálady. Na záver ešte jeden citát Ondreja Herca: „Keby raz skončila fantastika, skončil by aj svet.“


Komentáře

Přidat komentář