RECENZE: Dračí doupě II – fantasy hra na hrdiny, kolektiv autorů

Článek od: Monika Slíva - 12.10.2011

Dračí doupěDržím v ruce brožovaný svazek s názvem Dračí doupě II a přemýšlím, co s ním vlastně budu dělat. Tuhle hru jsem nikdy nehrála, vplouvám do neznámých vod a nemám nejmenší tušení, jestli nenarazím na mělčinu a neuvíznu. Na obálce se někde vysoko v horách odehrává bitva mezi červeným drakem a třemi bojovníky. Kdo jsou? A jaká cesta je zavedla až na samý vrchol špičatých skal? Jsou dobří, nebo zlí? Jestlipak ten drak umí mluvit? A kdo zvítězí?

Příliš mnoho otázek a žádné odpovědi. Hodláte-li je hledat, bude to marné. V knize totiž žádné odpovědi nejsou, jen návod, jak k nim dojít. Způsob, který si zvolíte, je zcela na vás. Může být lehký jako pavučina, to pro nově příchozí holátka, jako jsem já. Může být komplikovaný a těžký jako osmium, to pro ostřílené a protřelé harcovníky alternativních světů.

Přece jen se ale pokusím na některé z mnoha otázek, vířících vám jistě hlavou, nalézt odpověď.

Co je vlastně Dračí doupě?

Vypůjčím si citaci přímo z knihy, neboť ta bude nejpovolanější: „ Dračí Doupě je nejznámější a nejrozšířenější česká hra na hrdiny. První vydání základní herní příručky vyšlo už v roce 1990, tedy před více než dvaceti lety. Od té doby se původní Dračí Doupě dále rozvíjelo a upravovalo. Jeho poslední verze z roku 2001 byla označena číslem 1.6. Protože ale systém pravidel za ty roky zastaral, přinášíme vám zbrusu novou podobu této oblíbené hry.“

A když říkají tvůrci "zbrusu novou", skutečně to tak myslí. DrD II není ani pokračováním, ani rozšířením kterékoli verze předchozí. Je to zcela nová RPG hra, která není zatížená nedostatky těch předešlých a nevláčí s sebou např. ani stará pravidla pro pokročilé a experty. Celý systém je vystavěn zgruntu od základů znovu a přinesl si s sebou z minula pouze to, co tvůrci považovali za hodno zachování. A podobně jako "jeden prsten vládne všem" i nyní bude "jedna kniha vládnout všem". V propadlišti dějin zmizely oddělené části pravidel pro PJ a hráče a všichni, kdo se vydají na cestu připravenou Průvodcem se budou muset spokojit s jedním svazkem dohromady.

Kam zmizel Pán jeskyně?

Nezmizel. Proměnil se v Průvodce hrou: „ Průvodce hrou – tedy toho z hráčů, který hru vede – nazývaly příručky původního Dračího Doupěte Pánem jeskyně – to proto, že většina dobrodružství se odehrávala v podzemních slujích a labyrintech, které musel takový PJ nakreslit a obsadit nestvůrami, pastmi a poklady… Průvodce je ale daleko spíše pomocníkem hráčů než jejich pánem a raději než do jeskyně je vede na výpravu do světa fantazie.“ Pokud ovšem touto posledně jmenovanou, tajuplnou, magickou a někdy i strašlivou vlastností nedisponujete, neměli byste knihu s červeným drakem snad ani otvírat. Nenajdete v ní totiž nic víc, než jen soupis návodů, receptů, odkazů a jiných podivností, které vám k stejně ničemu nebudou. Pro Průvodce je ovšem kniha životně důležitá a je potřeba, aby se v ní již po prvním přečtení dobře orientoval, k čemuž slouží právě ty všemožné odkazy - různé typy informací jsou různě graficky zpracovány pro větší přehlednost.

Máte-li tedy dostatek odvahy, trochu času a moře fantazie, nemusíte číst, co vymysleli jiní a můžete si svůj příběh sami prožít a s pomocí všemocné náhody i trochu režírovat.  Stanete-li se Průvodcem, bude pro vás obsah, skrývající se na starobyle podbarvených stránkách, studnicí vědění a pomocí při každé nesnázi, o kterou při svém dobrodružství zakopnete.

A ostatní hráči?kostky

Na cestu toho není potřeba mnoho, kromě hracích kostek (i ty se dají nějak nahradit) už jen deník postavy, papír na poznámky, tužka a ta zatrolená fantazie.  Bude záležet jen na vás, kým se pro příštích pár hodin (a možná i dnů) stanete.  Možností na výběr máte několik přehršlí a každá ze základních pěti ras (lidé, elfové, trpaslíci, hobiti a krollové) v sobě ukrývá další podskupiny. A stejné je to s vybavením, se zbraněmi a dovednostmi. Na startu stojíte s vámi vybranou výbavou a ta se může cestou dramaticky měnit. Některá povolání nejsou zpočátku dostupná a musíte si k nim cestičku pěkně propotit.

V družině mohou klidně být dva trpaslíci a přitom si nebudou ani trochu podobní. Pro ilustraci vám dám názorný příklad: Haldor je horský trpaslík, kterého připravila o domov horda skřetů a se svou zvláštní schopností nočního vidění, na cestách vaší družině mnohokrát pomůže. Stejně ale bude jeho jedinou touhou vrátit se co nejdříve zpět do hor, aby skřety vyhnal, až sjednotí rozprášené členy svého klanu.  Je to obávaný bojovník a vůdce klanu a vládne instinktivně téměř každou zbraní, kterou vezme do ruky. Naproti tomu trpaslice Idunn patří k osamoceným trpaslíkům a ač je žena, má zvláštní schopnost jater ze žuly a nikdy s ní nezkoušejte pít, neb neslavně dopadnete, pokud to vůbec přežijete. Na okolnosti, které ji přivedly na cestu vyhnanství, se jí radši moc nevyptávejte, protože byste se mohli se zlou potázat. Možná vám to poví sama ve slabé chvilce. Ve skrytu svého krunýře je to totiž citlivá duše a je vyhlášenou mastičkářkou, takže se budou její znalosti jistě náramně hodit.

Jste úplným nováčkem, nevíte o hře ani zbla a přesto byste to rádi zkusili?

postavyNezoufejte! Celý průvodce je velmi pečlivě a přehledně členěn na samostatné části a kapitoly. Např. v Pravidlech hry najdete vše potřebné vysvětleno od A až do Z (od základního vysvětlení, jak používat kostky, přes tvorbu postav, až po jejich činnosti a dovednosti, včetně názorných příkladů). Nechybí ani již zmiňovaný deník postavy pro nafocení kopií, nebo Bestiář, který vám pomůže zhmotňovat třeba příšery a běsy, nebo jiné domácí mazlíčky.

Celkovou atmosféru sugestivně dokreslují krásné ilustrace Kryštofa Ference a Jana Pospíšila a jen podtrhují můj celkový dobrý dojem. Troufám si tvrdit, že autoři si skutečně dali spoustu práce a s pečlivostí skřítka hospodáříčka vychytávali všechny nesrovnalosti a chybičky v postavách, dovednostech, úrovních a v tisíci dalších souvislostech. Zůstávám ovšem pouze u svého dojmu. Zdali je to opravdu tak, musíte posoudit sami, až se vydáte na dobrodružnou cestu, vedoucí do neznáma, neboť i s Dračím doupětem je to stejné jako se vším. Jen cvičení dělá mistry, a kdo nic nedělá, ten nic nemůže pokazit.

Tedy vzhůru za dobrodružstvím! Nechť vás na cestě provází všechna vaše božstva, vane vám příznivý vítr a nikdy vám nedojdou síly!

Dračí doupě II - fantasy hra na hrdiny
Autoři: Karel Černín, Jonáš Ferenc, Kryštof Ferenc, Petr Jonák, Peter Kopáč, Jakub Maroš, Martin Mýtny