RECENZE: Philip K. Dick, Tři stigmata Palmera Eldritche

Článek od: Jan Žlebek - 14.10.2011

Některé knížky by měly mít na obálce varování. Něco ve smyslu „Ministerstvo zdravotnictví varuje: Čtení této knihy může vážně ohrozit vaše duševní zdraví!“ Některé ho tam i mají... To varování se píše jako „Philip Kindred Dick“. A nepodceňujte ho, spisy mistra halucinační prózy by měly být k mání toliko na lékařský předpis.

Tři stigmata Palmera Eldritche vás zavedou do nedaleké budoucnosti, kdy Zemi sužují klimatické změny a OSN organizuje nedobrovolnou kolonizaci Sluneční soustavy. Mezi osadníky na Marsu a v jiných koloniích vládne vpravdě východoevropská skepse, jen místo alkoholu ji léčí nelegální halucinogeny, které umožňují únik od šedivé reality rudé planety do futuristické verze Beverly Hills 90210. Křehký status quo mezi výrobci drog a OSN naruší až návrat Palmera Eldritche ze soustavy Proximy. Eldritch se snáší z chladných hvězd a nic nebude jako dřív....

Témata jako jsou předvídání budoucnosti, lidský upgrade či vyrovnávání se s osídlováním vesmíru čtenáře seznámeného s Philipem K. Dickem nepřekvapí, neboť se jako vedlejší sci-fi motivy objevují napříč jeho širou bibliografií (Ubik, Marsovský skluz v čase a další). Hlavní housle ve Třech stigmatech Palmera Eldritche ovšem hrají halucinace a dickovské pochybnosti o povaze reality. A když říkám hlavní roli, myslím tím i to, že téma knihy je důležitější než její postavy, a spisovatel tomuto záměru podřizuje vše. Protagonisté Dickových knih zůstávají načrtnuti jen lehce, takřka anonymně – jména znamenají jen stěží něco víc než iniciála u Kafkova K. A jejich povahy jsou zaměnitelné mezi Dickovými romány jako herecké obsazení laciné telenovely – jen pro zajímavost si porovnejte charaktery bossů ve všech třech zmíněných knihách. Najdi sedm rozdílů pro pokročilé, viďte? Jenže... tady nejde o lidi, ale o vize a přesah. A v této kategorii Philip K. Dick jako vždy boduje, za což si tentokrát po právu vysloužil nominaci na Nebulu.

Kouzlo Dickovy tvorby spočívá v tom, s jakou nedbalou elegancí dokáže uchopit tři tisíce let staré filosofické téma a pomocí scifistických triků z něj uvařit svižný a napínavý příběh, aniž by zahodil cokoliv z idejí, které trápily už antické myslitele a probleskují i v Matrixu. Společně s hlavními hrdiny se tentokrát poženeme z jedné halucinace do druhé, kolotočem snů a přání napříč platónskou jeskyní v marné snaze najít ve světle Dickovy pochodně ten jediný a pravý stín. Bude nás provázet Palmer Eldritch a jeho zlověstná znamení, temný cizopasnický bůh z odvrácené strany nevědomí. A ačkoliv autor nabízí místo jednoduchých odpovědí na složité otázky spíš další a další dotazy v duchu sokratovského dialogu, nemusí nás to mrzet.

Někdy je totiž důležitější pochybovat než vědět.

Tři stigmata Palmera Eldritche /The Three Stigmata of Palmer Eldritch/
Philip K. Dick