RECENZE: Christopher Lincoln, Kostík Billy - Příběh z tajemné komnaty

Článek od: Monika Slíva - 14.12.2011

kostík billyBilly Kostík je malý kluk a bydlí se svými rodiči. Je celé dny zavřený v komoře, žije pořád ve tmě a nesmí vůbec ven. Nic nejí, ani nepije, tedy kromě kakaa, a spí ve starém lodním kufru. Nosí otrhané šortky a ponožky, ani boty nemá. Už jste dostatečně vyděšení? Jenže jak je dobře známo, není všechno tak, jak se na první pohled zdá.

„Tma všechny lži schová,
je černá a tmavá.
Stačí trocha světla,
aby se nám rozutekla.“
(str. 11)

Nemusíte se však bát, v žádném případě se nejedná o horor pro dospělé o týraném dítěti a jeho proradných vychovatelích. Kostíkovi jsou totiž hodni svého jména, neboť je to rodina kostlivců, žijících v tajné komoře panského sídla Hogo Fogo. Maminka Milunka a tatínek Lars jsou správci této komory a přechovávají, třídí a hlídají všechny lži a tajemství rodiny Biglumových, která v honosném a obrovském sídle žije. A že té práce mají nad hlavu, to jste si už určitě domysleli. Biglumovi jsou starobylý rod a ve skříních skrývají nejednoho kostlivce, totiž pardon, tajemství. Kostlivci zde bydlí opravdu jen ti tři, ale co se vlastních tajemství týče, i oni nějaká pěkná překvapivě mají. Poctivě pracují pro ministerstvo lží a výmyslů, sídlící v Záhrobí. Práce mají spoustu, starají se o svého syna, kterého nade vše milují, a snaží se nevyčnívat z řady obyčejných správců tajemství, jaké najdete v každém domě.  Když se v Hogo Fogo objeví čerstvě osiřelá Milicent, neteř zdejšího pána Kazisvěta Bigluma, začnou se dít věci, ze kterých jde hlava kolem jak živým zde na Zemi, tak i mrtvým v Záhrobí.

Velmi svěže napsaná prvotina z pera amerického spisovatele Christophera Lincolna je skutečně napínavá. Kniha je psána pro děti, a proto dospělý dokáže při čtení většinu zápletek předvídat, což v tomto případě ovšem vůbec nevadí. Děj je totiž zauzlován velmi nápaditě i vtipně a některé zvraty předem neodhadne ani sečtělý rodič. Je to klasický příběh o přátelství a důvěře, zradě a závisti, chrapounství a nezištnosti, zkrátka o mnohém, co do správného dětského dobrodružství patří. Dobro zvítězí nad zlem a zlo je po zásluze potrestáno… úplně potrestáno? Ne tak docela, protože Příběh z tajemné komnaty je prvním dílem chystané série, další cesty Billyho a jeho přátel povedou do Záhrobí a určitě se máme na co těšit.

Překladatelka Eva Brožová dokázala zachovat při převodu do češtiny lehký a humorný tón textu včetně spousty slovních a jmenných hříček, kterými se kniha jen hemží, stejně jako duchy, kostlivci nebo zjeveními. Za zmínku stojí také černobílé ilustrace původem izraelského výtvarníka Aviho Ofera, jehož obrázky nejsou zcela tradiční, ale přesto velmi trefně celý příběh doprovází.

Mají-li vaše děti tendenci přemýšlet o strašidelných věcech a rády se trochu bojí, bude Kostík Billy pro ně jistě tou správnou volbou.

P.S.:  A jste-li rodič, nebo starší sourozenec, rozhodně se nestyďte a knihu si přečtěte také. Stojí za to.

Christopher Lincoln: Kostík Billy