RECENZE: Kathy Reichs, Virus

Článek od: Renata Heitelová - 21.12.2011

Čtrnáctiletá Tory se po smrti matky stěhuje k otci do Charlestonu. Brzy zapadne mezi partu tří kluků, kteří mají podobně nevšední zájmy jako ona. Společně podnikají výpravy na nedaleký ostrov Loggerhead, kde žijí volně opice i smečka vlčáků. Tory jednak řeší běžné problémy náctiletých ve škole, jednak se musí vyrovnat se ztrátou matky a naučit se žít s otcem a jeho přítelkyní, k tomu se přidává podivná vlčí viróza, s jejímiž následky se bude potýkat celý život. Navrch toho všeho řeší čtyřicet let starou vraždu, jejíž pachatel si rozhodně nechce nechat zničit kariéru od zvědavé holky. Kdo se však dopustí jedné vraždy, nemá k další daleko.

Všechny tři zdařile vygradované linie běží až závratným tempem, není tedy problém zhltnout knihu na jeden zátah. Kathy Reichs přidává nezbytný humor, v podání věčně si stěžujícího Hirama i pěkně černý. Tyhle děti nejsou zvyklé, že jim někdo usiluje o život, a tak potřebují určitý nadhled, ať se úplně nezblázní. Romantickou linku autorka až na pár náznaků nechává stranou, netěží ze vztahových peripetií náctiletých, ale naplno využívá téma dobrodružství.

Příběh ze současnosti je vyprávěn jednak v ich formě z pohledu Tory, a to se budete dobře bavit, protože dívka hýří vtipnými průpovídkami pro sebe, jednak v er formě pár dalších postav. Čtenář tak lépe chápe souvislosti a dozvídá se o věcech, o které by byl jinak ochuzen, například o tajných výzkumech ředitele ústavu.

Kniha nemá ani 300 stran, přesto se Kathy Reichs podařilo charaktery postav vykreslit natolik přesvědčivě, že jim fandíte a bojíte se o ně. O to víc jste nalepeni na stránkách. Jsem ráda, že se s touto čtyřkou nesetkáváme naposledy, protože takhle rychle k srdci mi přirostl málokdo. Zápletka pokulhává jen v momentech, kdy lze těžko uvěřit, jak snadno se děti dostaly do budov, kde se dá předpokládat vyšší zabezpečení. Také závěrečná scéna je trochu přehnaná, když navzdory svým schopnostem nejsou viráti (jak si partička říká) schopni odzbrojit necvičenou holku.

Román Virus mě velmi příjemně překvapil. Kathy Reichs zdatně propletla všechny linky, zavázala všechny volné konce a starší čtenáře vrátila do dětských let, kdy jim zvídavost mohla popálit prsty. Doporučuju nejen pro mládež.

Kathy Reichs: Virus
Vydal: BBart; 2011
ISBN: 978-80-7461-034-9