RECENZE: Cory Doctorow, Maly bratr

Článek od: Martin Kochlica - 06.02.2012

Kolegovia sa zhodli, že Malý bratr je najlepšia kniha minulého roka. Mňa príbeh zaujal už dávnejšie z recenzií i ukážky, ale trochu ma miatlo, že nebolo jasné, či ide o knihu pre mládež alebo pre dospelých. Keď som zistil, že Doctorow bol za ňu nominovaný na Nebulu aj Huga, nevydržal som.

Rokmi poučený, som sa vyhol textu na zadnej strane obálky. Malý bratr na tom síce s anotáciou nie je až tak zle, ale už z princípu ma nebaví, keď mi na obálke niekto prezradí, čo sa udeje na prvých sto stranách (ale to je problém aj mnohých recenzentov).

Podľa mňa stačí povedať, že je to o mladíkovi, ktorí sa dostane do konfliktu s vládnou mocou. Konkrétne ide o udalosti okolo teroristického útoku a z toho vyplývajúcej paranoje, ktorá zviera USA. Paralela k Orwellovmu 1984 a pádu WTC je zrejmá.

Marcus má sedemnásť a chodí do školy. Okrem toho je tak trochu aj hacker. A nemá žiadny problém porozprávať nám podrobnosti ako napríklad hacknúť X-box alebo ako sfalšovať čipovú kartu do metra. Vzhľadom na jeho vek ho zaujíma aj všeličo iné. Napríklad éra hippies alebo LARP-ovanie. A to všetko je šikovne zakomponované do celého príbehu vzbury proti systému.

Kniha v podstate nie je sci-fi, ale práve o to je zaujímavejšia, pretože ak by bola napísaná pred nejakými desiatimi rokmi, málokto by veril, že sa tohto naozaj dožijeme. Doctorow píše sviežim, čítavým jazykom, zápletku príliš nekomplikuje a celú dobu je v centre diania Marcus. Čitateľ sa síce musí zmieriť s tým, že hlavný hrdina je na svoj vek nadpriemerne inteligentný, ale aj vďaka tomu je román vhodný pre všetky vekové kategórie (rozhodne by som ju nedegradoval na literatúru pre mládež, aj keď tento výraz používa sám autor).

O teroristoch v Amerike písali už viacerí, ale kým napríklad Don DeLillo zobrazoval hrôzu danej chvíle, Doctorow sa rozoberá následky a vplyv takejto udalosti na demokraciu. Navyše poukazuje na dôležitosť mladej generácie, ktorej má byť, aj vzhľadom na jej nezaťaženosť minulosťou, umožnené povedať svoj názor na svet. Lebo aj oni majú právo búriť sa...

Ale áno, Malý bratr má posolstvo. Týka sa predovšetkým slobody. Aj kvôli tomu by ste mali po knihe siahnuť.

Hodnotenie: 90 %.

Malý bratr
Cory Doctorow

Nakladateľstvo: Triton
Prekladateľ: Aleš Heinz
Redakcia: Robert Tschorn
Obálka: Yuko Shimizu
Grafická úprava obálky: Lukáš Tuma
Rok vydania: 2011
Rozmery: 125x200
Počet strán: 360
Prevedenie: paperback
Cena: 279 Kč

Přidat komentář