RECENZE: Christie Golden, Soumrak (Starcraft – Sága temných templářů 3)

Článek od: Štěpán Jura - 16.02.2012

Herní universum Starcraftu se za léta rozrostlo kromě dalších her i o množství knih a komiksů. Do lepších knih patří třeba třídílná Sága Temných templářů. Ta byla i v Česku přijata vcelku pozitivně (na Legii má první díl hodnocení 86% a druhý 85%), není proto divu, že po krátké době tu máme i poslední díl trilogie.

Ten stejně jako v minulém díle pokračuje tam, kde skončil díl předchozí. Rosemary spolu s ostatními protossy utekla před pronásledovateli na Shakuras, ale Jack s duchem protosské opatrovatelky  Zamary byli přesměrováni neznámo kam, aby je nemohli jejich nepřátelé následovat do protosského útočiště. To nám hned od začátku nastaví problémy, které se budou řešit většinu knížky. Jack se Zamarou se musí dostat zpět ke „svým“ a Rosemary si musí získat důvěru protossů, jejichž jediný střet s lidskou ženou byl se Sarah Kerriganovou.

Prakticky celou dobu se nic víc neděje. Plus tu máme opět pohledy do historie protossů a rozšiřování pozadí Starcraft universa. Tempo vyprávění je podobné jako u minulých dílů, akorát se o něco více mluví a filozofuje namísto konání. Jedinou velikou akcí je pak finále, jež je sice pěkně epické, ovšem chybí mu šťáva. Jedná se totiž o naprosto okopírovanou situaci z konce druhého dílu, pouze dotaženou do konce (deus ex machina znovu vrací úder).

Některé z informací už sice dneska nemají takovou vypovídající hodnotu (respektive už nejsou tak aktuální jako v době vydání knihy), přesto fanoušci Starcraftu budou jistě spokojení jako s minulými díly. Ono o nic převratného se nejedná, takže pokud se vám líbily předchozí dvě části, bude i tenhle. Kdo je Starcraftem nepolíben, si může knížku užít také, protože míra znalostí universa není potřeba, byť pak neocení narážky na hry. Přesto je logičtější začít minulými díly. Soumrak je prakticky stejný jako Prvorození a Stínoví lovci. Stejné tempo, stejní hrdinové, stejný styl psaní.

V rámci trilogie poslední díl funguje. Příběh většiny postav se uzavře, hodně věcí se vyjasní a trilogie dohromady dává smysl. Teď už zbývá se jen těšit na román Nova ze Starcraft: Ghost, který by snad už brzy měl jít na pulty.

StarCraft: Soumrak /StarCraft: Twilight/ (ukázka)
Golden, Christie
Nakladatel: Fantom Print