LIDÉ: Daniel Dos Santos

Článek od: Renata Heitelová - 17.02.2012

Daniel Dos Santos je znám díky svým barevným kresbám znázorňujícím většinou silné ženy, ale Santosova práce sahá do různých žánrů přes romány a komiksy až po filmy. Všem ukázal, jak má vypadat obálka urban fantasy, když namaloval Mercedes Thompsonovou na obálku Měsíční písně Patricie Briggs.

Jak to vlastně začalo...
Už v brzkém věku bylo zřejmé, že v kreslení je dobrý. Měl všechny nezbytné dovednosti: ruce, oči a neskutečnou trpělivost, která zajišťovala, že stráví dny nad jednou kresbou, dokud si neusmyslí, že je perfektní. Jak rostl, trávil většinu volného času se svou sestrou kreslením oblíbených pohádkových postav. Kreslili je na role balícího papíru, někdy přes metr vysoké, soutěžili mezi sebou ve vybarvování celého obrázku. O tři roky starší sestra v něm posílila někdy až chorobný smysl pro soutěživost. Chtěl vybarvovat lépe, rychleji a přesněji, než by dítě mělo.

V teenagerském věku začal kreslit komiksy a tahle vášeň je mu stále drahá. Utratil každý cent z kapesného za komiksy umělců, které nejvíc obdivoval. Překresloval své oblíbené kresby, často tvořil vlastní komiksy. V té době už si byl jistý, že až vyroste, bude z něj umělec. Přesvědčit o tom rodiče mu ale dalo mnohem víc práce. Střední škola, kam chodil, sponzorovala program "Kariéra v umění". V rámci něj byli studenti na týden umísťováni do designérských společností nebo k pracujícím profesionálům. Díky tomuto programu poznal Daniel Dos Santos svého mentora. Od něj se naučil zaklady ilustrace, a rozhodl se vybrat si to jako hlavní obor na univerzitě.

Poté co přesvědčil rodiče, aby mu pomohli s financováním studia umění, navštěvoval v letech 1996-2000 Školu vizuálního umění. Přestože do té doby namaloval jen jeden obraz, na škole vybrousil své dovednosti a zamiloval si tradiční umění olejové malby. Znovu se vyžíval v soutěžení, zúčastňoval se těch nejlepších soutěží, co země nabízela. Absolvoval jako nejlepší ze třídy s BFA titulem v ilustraci a obdržel cenu za "Speciální úspěch" ve svém oboru.

Po ukončení studia, s ušetřenými penězmi ze stipendia, se pustil do něčeho, co mu rychle obrátilo kariéru. Ve sklepě svých rodičů začal malovat portréty. Nakonec vydělával dost, aby si mohl pronajmout studio. Našel galerii, kde vystavoval svá díla, a začal usilovat o naplnění svého snu stát se ilustrátorem.

Mercy Thompsonová - opravářka aut či barmanka?
Jako většina umělců Daniel Dos Santos pro své malby využívá modelky. Na šesti knihách Santos a modelka Jaime stvořili sérii obrázků definujících jednu z nejoblíbenějších hrdinek urban fantasy - Mercy Thompsonovou.

Když dostal nabídku na obálku Měsíční písně Patricie Briggs, věděl, že pro tuhle roli bude perfektní Jaime, barmanka z hospůdky, kam pravidelně chodil hrát kulečník. Do té doby dostával hlavně zakázky na YA (Young Adult - literatura pro mládež), ale teď potřeboval drsnou ženu s atletickou postavou. Naštěstí Jaime nabídku přijala.

Dlouhá série podle Santose poskytuje příležitost rozvinout postavu mnohem víc než jednorázové obálky. Každá osobnost má mnoho stránek a víc obálek dovoluje ty nuance prozkoumat. Mercy může být drsná a pyšná na jedné obálce, na druhé zranitelná a sexy. Což vede k tomu, že Mercy vnímáme jako skutečnou osobu.

U této konkrétní série se rozhodli zachovat soudržnost díky použití metalického pozadí a vlastní kompozice. Všimněte si, že každá obálka ukazuje Mercy ve stejné velikosti, od hlavy po kolena, umístěnou do středu obrázku. To není náhoda. Byl to požadavek uměleckého ředitele, aby si obálky zachovaly pevnou podobu. S tímhle požadavkem musel zaměřit pozornost na pozici figury, na barevné schéma, aby zaručil, že každá obálka bude trochu jiná. Santos dle vlastních slov tíhne k tomu, že jeho kompozicím dominuje jedna barva, takže po šesti obálkách vyčerpal barvy duhy.

Než přišla série Mercy Thompson, John Jude Palencar udělal pár skvělých obálek pro sérii Kushiel, na níž byla žena s tetováním. Ale vzpomenete si na jinou obálku, na které by byla žena s tolika tetováním udělaném v moderním rockovém stylu? Zřejmě to zahrálo lidem na správnou strunu, protože Santos je úplně zahlcen nabídkami vyžadujícími tetování. Doslova by celý rok nemusel malovat nic než lidi s tetováním. Pár sladkých nabídek přijal, ale opravdu se musí hodně snažit jich nevzít moc, aby se nezaškatulkoval.

Popularita série ovlivnila i kvalitu zakázek, které dostává. Nejenže mít obálku jako Nr. 1 na seznamu bestsellerů NY Times opravdu pomůže umělcově obchodu k dosažení proslulosti, ale také to pomůže vytvářet kvalitnější obálky.

Vytvoření okouzlující obálky však také záleží na tom, co vydavatel udělá, když je obálka namalovaná. Může to být někdy důležitější než malba samotná. Když vydavatel očekává, že kniha se dostane na vrchol žebříčku bestsellerů, je víc nakloněn do ní investovat peníze. To znamená, že má umělec na malování víc času a že se obálce bude věnovat pečlivá práce, co se týce designu, tiskové kvality, reklamy atd.

Santosova práce zahrnuje mnoho žánrů, včetně románů, komiksů a filmu. Pracuje pro takové klienty, jako je Disney, Universal Studios, Boeing Aircraft, Penguin Books, Random House, Tor Books, DC Comics a další.

Daniel Dos Santos je držitelem mnoha cen. V roce 2007 obdržel cenu Jacka Gaughana za Nejlepšího nového umělce a ve stejném roce vyhrál cenu Chesley Award za Nejlepší obálku na paperbacku (Měsíční píseň Patricie Briggs). Jeho ilustrace se objevily mnohokrát na seznamu bestsellerů NY Times.

Trailer k pětihodinovému videu, ve kterém Daniel Dos Santos vysvětluje proces tvorby obálky:



Galerie obrazů na webu autora.

Rozhovor s Daniel Dos Santosem a Jaime naleznete přeložený na Dětech noci.

Přidat komentář