RECENZE: Dan Abnett: Primeval - Velké vymírání

Článek od: Redakce - 10.07.2012

Představme si na malou chvíli, že časoprostorové kontinuum vypadá trochu jinak, než patrně vypadá doopravdy. Že čas je skutečně jen čtvrtý rozměr, který se alespoň za některých okolností může chovat jako ostatní tři prostorové rozměry. Jinými slovy, že někde vedle nás existují všechny minulosti a budoucnosti seřazené za sebou, třeba jako chodby v obrovském hradě, do kterých se jen nedokážeme dostat, protože je oddělují tlusté zdi. A představme si, že v časoprostorovém kontinuu – v tom našem, vymyšleném časoprostorovém kontinuu – existují singularity, něco jako hypotetické červí díry, kterými se můžeme dostat do chodeb minulosti a budoucnosti stejně, jako kdybychom vzali bourací kladivo a prorazili tu  zeď, která je odděluje. Cestování v čase by rázem bylo možné.

Ale pojďme ještě dál. Představme si, že zdivo je v některých místech chatrné nebo oslabené, takže otvory, singularity v prostoročase, vznikají samy. Že se třeba na okraji nějakého města, řekněme ve Velké Británii, objeví taková díra – nazývejme ji třeba anomálie – která spojí dvě geologické doby a umožní tvorům žijícím v jedné z nich dostat se do té druhé. Takže najednou po lesíku za Londýnem pobíhá obrovský dravý gorgonopsid. Nebo se v plaveckém bazénu objeví mososaurus. Pteranodont děsí hráče na golfovém hřišti. Karnosauři řádí v obchoďáku. Na něco takového naše civilizace rozhodně nemůže být připravena, takže se musí najít někdo, kdo to bude řešit. Jenomže nám vládnou politici a ti zrovna nejsou na řešení nezvyklých situací nejlépe vybaveni. Z duše nenávidí všechno, co by mohlo snížit jejich šance před volbami (vždycky je před nějakými volbami) a moc rádi si přehazují nepopulární záležitosti jako horký brambor. Tak se stane, že se problému s anomáliemi ujme jakási meziresortní komise řízená činovníkem, z nějž přímo vyzařuje, že to dostal za trest, a podléhající ministerstvu připravenému kdykoliv všechno popřít. Neskládá se ze špičkových vědců (s vlastními ambicemi a přístupem do médií), ale z narychlo sehnaných exotů. Je v ní podivínský profesor, profesionální lovec, mladá ošetřovatelka plazů a trhlý student s mizivými šancemi získat zápočty za proflákaný semestr. Tohle všechno si představme… ale proč vlastně? Už to za nás přece udělali tvůrci seriálu s poněkud nešťastným českým názvem Pravěk útočí (v originálu Primeval).

Kromě nešťastného názvu měl tento seriál v naší zemi i nešťastný nástup: poprvé se totiž objevil na tzv. levných DVD a to ještě tím pro seriál nejméně vhodným způsobem, tj. jeden díl = jedna placka. Pozdější uvedení v TV v odpoledním čase už jenom dokončilo napáchané škody.

Přesto si seriál (a jeho protagonisté) získal celou řadu fanoušků, a to nejen mezi diváky, ale také mezi spisovateli, v důsledku čehož spatřila světlo světa zhruba desítka tematických knih. Některé z nich se zabývají přepisy jednotlivých dílů pro mládež, ale jiné vyprávějí zcela nové příběhy, zasazené mezi jednotlivé seriálové epizody.

Pročež se konečně dostávám ke knize Velké vymírání vydavatelství POLARIS. Je jednou z těch, které popisují to, co se dělo mezi seriálovými epizodami, v tomto případě v době mezi druhou a třetí řadou. Anomálie se stále objevují jako na běžícím pásu a oslabený Lesterův tým musí řešit jeden případ za druhým. Jejich práce se pomalu stává rutinou: zatímco profesor Cutter s Connorem a Abby se s podporou ozbrojených složek ARChy vypořádávají s nebezpečnými vetřelci, Lester a jeho odbornice pro styk s veřejností Jenny se starají, aby bylo všechno řádně zakamuflováno a ututláno. Přes některé nehody jsou čím dál efektivnější a postupně se stávají specialisty na anomálie a všechno s nimi spojené. Jenomže anomálie se objevují i na jiných místech světa, například v Rusku, a představitelé této země velice omezených možností se rozhodnou vyřešit nedostatek vlastních odborníků tím, že si je vypůjčí ze zahraničí. A jelikož i v Rusku vládnou politici, kteří se na svobodu jednotlivců příliš neohlížejí, provedou to po svém: tajně, rázně a naprosto nelegálně s tím, že diplomatické důsledky jejich akce se budou řešit ex post, až jestli se někdo ozve. Tak se stane, že Cutter, Connor a Abby jsou uneseni na místo, kde se jim ani trochu nelíbí: na Sibiř, poblíž Podkamennoj Tunguzky. Jejich možnost volby je silně omezena nejenom vzdáleností od rodné Anglie a pološíleným činovníkem KGB ohánějícím se automatickou pistolí, ale i faktem, že okolní tajga je doslova zamořená nejrůznějšími zubatými a hladovými vetřelci z pozdní křídy. Vlastně té nejpozdnější. Jen několik dní před tím, než dojde k jedné z nejkatastrofičtějších událostí v dějinách naší planety, známé jako velké vymírání na rozhraní K-T. Vzato kolem a kolem, zdá se, že nuda hrdinům příběhu nehrozí – a ani čtenářům.

Knihu Velké vymírání napsal Dan Abnett, kterého znám zejména jako horlivého přispěvatele do světa  Warhammeru, nebo autora pseudoalžbětínského humoristického románu Triumff (obé rovněž z provenience vydavatelství POLARIS).  Zpracování seriálového tématu se ujal se schopností zručného řemeslníka a rozvedl ho způsobem hodným jeho invence – díky jeho příběhu jsem měl nejenom příležitost dozvědět se něco nového o hrdinech světa Primevalu, ale i o tom, jak si Britové představují tajnou vojenskou základnu v srdci ruské divočiny, nebo poodhrnout roušku tzv. tunguzské záhady. Na knize je trochu vidět, že veškeré znalosti o pozdní křídě načerpal autor z jednoho dílu seriálu BBC Putování s dinosaury (což není nutně na škodu; koneckonců, byl to dobrý seriál, Abnett si mohl vybrat i horší zdroj informací), ale kniha sama je psaná svižným, akčním způsobem bez hluchých míst, postavy jsou vykreslené plasticky a věrně předloze, a děj dokáže strhnout natolik, že mne skutečně zajímalo, co bude dál a jak to všechno dopadne. Překlad je dostatečně citlivý, aby nepřekážel v četbě, a pokud jste náhodou seriál Pravěk útočí neviděli, taky nevadí – i tak je Velké vymírání zajímavý román, který stojí za to si přečíst. A těm, co seriál nejenom viděli, ale přímo si ho oblíbili, může četba ukrátit chvíle čekání na čtvrtou a pátou řadu, případně na pokračování Primeval: New World, které se na nás chystá.

M. Kamin

Abnett, Dan: Primeval - Velké vymírání (Primeval: Extinction Event)
nakladatel: Polaris