FILM: Temný rytíř povstal (Dark Knight Rises)

Článek od: Anonym - 23.07.2012

Recenze: Temný rytíř povstal [Dark Knight Rises] - 100%

Uplynulo osm let od chvíle, kdy na sebe Batman vzal vinu za smrt Harveyho Denta, aby mohl být (Dent) označen za hrdinu a aby mohli být jeho jménem vymeteni zločinci z Gothamu. Od té doby se Batman neobjevil a Bruce Wayne, fyzická i psychická troska, se straní lidí.

Pak se ale na scéně objeví Bane (Tom Hardy, nicméně mu 99,99 % filmu nevidíme do obličeje). Brutální polomutant, který se narodil v nejstrašnějším vězení světa a byl vycvičen Ra's Al Ghulem (který vycvičil i Batmana). No a ještě je do toho všeho zapletena mrštná zlodějka Selina Kyleová (Anne Hathawayová), bohatá filantropka Miranda Tateová (Marion Cotillardová) a mladý, ambiciózní, férový policajt John Blake (Joseph Gordon-Levitt).

Plus samozřejmě všichni živí z předchozích dílů, včetně některých, které byste nečekali. Ukočíruje to všechno Christopher Nolan? Budou mu na to stačit dvě a tři čtvrtě hodiny stopáže?

Temný rytíř leze stoupá šplhá povstal pro mě představuje vrchol toho, čeho lze dosáhnout v comicsovém filmu - čímž myslím "klasické superhrdinské" příběhy, jako Superman nebo X-Men, nikoliv sofistikovanější dramata jako Dějiny násilí nebo Road to Perdition, která vznikla podle comicsů a tudíž by se jim také dalo říkat "comicsové filmy".

Pro třetího Batmana platí skoro všechno to, co jsem napsal o druhém. Opět se odehrává v originálním comicsovém universu, ve kterém platí trochu jiné fyzikální, logické a jiné zákony (neodjistitelná vodíková bomba, únos letadla za letu atd., atd...), ale jeho obyvatelé řeší velmi reálná morální dilemata. Protože ale tato dilemata pramení z oněch mírně nereálných zákonitostí tohoto světa, i jejich řešení jsou mírně nereálná. To ale nijak nesnižuje intenzitu oněch dilemat, která dokáží veskrze kvalitní herci patřičně "prodat". A dilemata mají tentokrát úplně všichni, včetně Alfréda (Michael Caine) a Lucia Foxe (Morgan Freeman).

Scénář (Nolan plus jeho bratr plus David S. Goyer) není nijak úžasně sofistikovaný, ale kdyby byl sofistikovanější, nehodil by se do tohoto comicsového světa, kde je dobro a zlo definované mnohem černobíleji, než ve "vážných filmech" a symbolika je poněkud prvoplánovitější. Je velmi jasné, jakým současným ožehavým tématům tvůrci "nastavují zrcadlo" (Gotham je tentokrát zcela jasně identifikovatelný jako New York), a obávám se, že nějací kokůtci začnou na demonstrace "LEGALIZE TRÁVA, OCCUPY VŠECHNO" místo masek Guye Fawkese nosit Baneův respirátor s darthvaderovským měničem hlasu...

(Což mi připomíná, že tento film má svým příběhem a strukturou hodně společného s V jako Vendeta, ale je podstatně vydařenější.)

Hlavně si ale říkám: Proč sakra nemohou mít ostatní comicsové filmy aspoň takto sofistikovaný scénář, ve kterém většina postav má svůj patřičný dějový oblouk a jejich osud se nějakým rozumných způsobem naplní? Proč nemohou ostatní comicsové filmy obsahovat šokující překvapení, které je překvapivé, ale přitom nepůsobí jako naprostá debilita? Proč je tenhle film, který není úplně dokonalý, o tolik lepší, než 99 % ostatních "zábavných, komerčních, comicsových" filmů?

Ve filmu pochopitelně jsou akční scény a není jim co vytknout. Úvodní únos letadla je lepší než cokoliv, co jsem za poslední rok viděl a každý režisér bondovky musí snít o tom, že se mu možná jednou podaří něco podobného natočit. A je to působivé a napínavé, přestože nemusíte být pilot a fyzik, aby vám došlo, že by to ve skutečnosti takhle provést nešlo.

Většina filmu ale není akční - Batman se v něm poprvé objeví až po 45 minutách a akční scény se konají celkem tak 3-4 (ale zato pořádné). Více než akční scény mě zajímaly dialogy a herecké výkony. Vzpomínáte na původní X-Men? Jak skvěle v nich fungovaly scény mezi Magnetem a profesorem Xavierem, ať už se McKellen a Stewart bavili o čemkoliv? Představte si, že podobnou hereckou kadenci mají vpodstatě všechny scény ve třetím Batmanovi, a navíc jsou lépe napsané. Několikrát jsem si při filmu řekl "Jó, to byla fakt libová replika".

Pokud bych třetímu Batmanovi měl něco vytknout, tak snad jedině to, že mnohé věci v něm fungují velmi podobným způsobem, jako fungovaly v předchozím Batmanovi, tudíž je to o něco méně originální. I z tohoto důvodu je ideální, že tímto filmem je trilogie završena (což není spoiler, máte to i na plakátech). Ale, samozřejmě, je spolehlivě zařízeno, aby dojná kráva Warner Bros. v příštích letech nepřestala dojit. A je to zařízeno velmi elegantně...

Po skončení filmu jsem měl skoro na krajíčku (hlavně oka, ale i penisu - přeci jen to byly skoro 3 hodiny). Jednak jsem byl dojat tím, jak důstojně byl završen osud této reinkarnace Batmana. Ale také jsem byl dost smutný z toho, že skoro nikdo další v Hollywoodu neumí dělat filmy, které by se takto strefily do mého gusta. Filmy, ve kterých jsou skvělí herci s chytrými dialogy, neutuchající hudba Hanse Zimmera, trocha toho filosofování, a celé dohromady je to inteligentní komerční zábava za spoustu prachů. Je jistě těžké něco takového natočit, ale je to opravdu tak těžké, že se to stává tak výjimečně?

P.S: Zajímavé je, že ve filmu ani jednou nezazní jméno "Catwoman", jen různé kočičí narážky a špílce.

P.P.S: Pro plné pochopení děje je dobré připomenout si prvního Nolanova Batmana (Ligu stínů a Scarecrowa), ale není to nezbytně nutné.

P.P.P.S: Bonusové body za to, že ve filmu žádným způsobem nefiguruje Nokia Lumia.