RECENZE: Jan Dobiáš, Až na kraj světa

Článek od: Štěpán Jura - 28.10.2012

Je to už rok,  co vyšla Janu Dobiášovi Modrá luna čarodějů, rudý měsíc války, ve které zkusil do jednoho zkřížit humornou a high fantasy okořeněnou Remarquem. Tentokrát napsal něco úplně jiného. Tedy tak trochu. Pořád to je fantasy se spoustou humoru, ale místo Remarqua tu je spíš Hans Christian Andersen.

Jan Dobiáš vyměnil epickou fantasy za komorní pohádkový příběh. Bez svého zapříčinění se musí malá holčička Alenka vydat až na kraj světa, aby zlomila prokletí zlé víly. Aby to zvládla, má na pomoc hodného obra i roztomilého poníka.

Jejich pomoc opravdu potřebuje, protože po cestě prožije spoustu dobrodružství – ať již humorných, poučných či hororových. Dobiáš Alenku nechá přenocovat ve všem možném od chaloupky Baby Jagy, přes dům Usherů, dračí sluj až po hrad samotného Draculy. U toho také potká spoustu zajímavých postav a zažije spoustu příhod. Jednotlivé epizodky na sebe nenavazují a spíše než o román se jedná o na sebe navazující sled příběhů či povídek – leckterý má i nějaké své mravní ponaučení.

Hlavní hrdince je přizpůsoben i styl psaní, je lehký a čtivý, že by se mohl hezky předčítat i dětem, byť ty asi nedocení (jako dospělí) narážky na H. P. Lovecrafta či E. A. Poea a spoustu dalších drobností, které Dobiáš drobí. Příběh tak hezky odsýpá po krátkých kapitolkách, dlouhých tak akorát na čtení před spaním, až ke konci, jenž je bohužel takový mdlý a nijaký a po dobré knížce zamrzí, že vyšumí jen tak do ztracena.

Z Jana Dobiáše se začíná pomalu, ale jistě, formovat osobnost české fantastiky. Ve svých úvodních knížkách dokázal, že umí psát jak vážně, tak humorně, ovšem vždy s řádnou kvalitou. Jeho druhá samostatná kniha proto stojí za přečtení, je jiná než ta předchozí, pořád je spojuje žánr a na začínajícího autora i pěkné řemeslo. Pokud máte navíc ratolest, můžete mu i zkusit Až na kraj světa předčítat. Více takových Dobiášů…

Až na kraj světa
Dobiáš, Jan

Nakladatel: Straky na vrbě