RECENZE: Michael A. Stackpole, Nový svět (Věk objevů 3)

Článek od: Monika Slíva - 15.11.2012

Karty byly rozdány a nikdo ze zúčastněných netuší, jaké trumfy drží protivníci. Kdo zvítězí v největší bitvě armád znovuzrozeného císaře Nelesquina a navrátivší se císařovny Cyrsy. Kdo z těch dvou má skutečný nárok na trůn znovusjednocených devíti knížectví? Kdo z nich je samozvanec, který si usurpuje tento nárok neprávem? A dá se vůbec po několika stech letech hovořit o jakémkoliv nároku? Je byrokracie důležitější (jako systém držící v chodu císařství) důležitější než samotný vůdce? Kdo koho zradí? A z jakých důvodů?

Existují bozi, protože je stvořili sami lidé tím, že potřebovali věřit v dávných dobách v nějakou vyšší moc, nebo bozi stvořili pozemské hemžení k obrazu svému?  A mohou tedy bohové přestat existovat, protože lidé už v ně nevěří? Co se potom stane? Přestanou-li existovat nejvyšší bytosti, znamená to snad, že zanikne celý známý svět?

A naši hrdinové? Je jich dost a jen o některých z nich se dá zcela určitě říct, že jsou skrz naskrz špatní a vedou je pouze ty nejhorší pohnutky. Většina z nich má totiž (viděno vlastní optikou) ty nejušlechtilejší a nejpádnější důvody pro svoje jednání a činy. Jak nakonec dopadnou příběhy Jorima, Kelese a vůbec celé rodiny Anturasiů a mnoha dalších postav mihnuvších se v příběhu M. A. Stackopola pouze letmo, přesto však majících důležitou roli v konečném zúčtování?

Mohla bych pokračovat takřka donekonečna a stejně bych pouze nastínila, co všechno se na stránkách třetího a posledního dílu trilogie Věk objevů odehraje, co všechno bude odhaleno, vysvětleno, pochopeno a završeno. Nový svět je plný magie, strachu, zrady i hrdinství. Občas probleskne láska, nebo milosrdenství, ale i zoufalství a velikášství. Je to epos v tom nejlepším slova smyslu, a pokud jsem při čtení druhého dílu Kartomancie žehrala na politické čachry a intrikování, bohatou měrou se mi vyplatilo vytrvat. Trvalo déle, než člověk pronikl do spletitostí zcela neznámého světa, ale na začátku třetího dílu díky tomu vstupujete do důvěrně známého prostředí. Najednou jako byste přijeli na návštěvu do známých končin. Vše do sebe zapadá a vy začínáte postupně chápat co, nebo kdo je za čím. M. A. Stackpolovi se podařilo završit celou trilogii vskutku excelentně. Neuvěřitelní tvorové vznikající pro potřeby jednotlivých armád přímo před očima; dějové zvraty, vyrážející dech; nové skutečnosti, nebo schopnosti protagonistů, dosud netušené, to všechno dohromady stále dokáže tvořit jednolitý, precizní a skvěle fungující organismus, nebo soukolí, chcete-li. Soukolí, otáčející se a tvořící nové dějiny. Mnohokrát vás autor na cestách svých hrdinů donutí k zamyšlení nad různými věcmi. Ať už protože vás nikdy nenapadlo se na věc podívat právě z daného úhlu, nebo protože vás nikdy nenapadlo nad podobnou věcí vůbec přemýšlet.

Máte-li rády výpravné eposy, rozhodně neváhejte a ponořte se do Věku objevů. Odměnou vám bude výpravná a nevídaná cesta, na kterou dlouho nezapomenete. Významnou měrou k vašemu zážitku jistě přispěje i brilantní překlad Marka Čtrnáct, protože mistr Stackpole nevymyslel jen celý svět, ale také vlastní názvosloví a vyvážit zachování mnoha původních (vlastně neexistujících) slov či jejich překladu do naší mateřštiny je rozhodně překladatelský oříšek.  On se ho zhostil na výbornou a přispěl velmi viditelně k pohodlí čtenářovy cesty zeměmi celého císařství.

Odhoďte bázeň a vykročte, čeká na vás Nový svět!

Michael A. Stackpole: Nový svět (Věk objevů 3) (ukázka)
Překlad: Marek Čtrnáct