RECENZE: Stephen King, Dallas 63 (11/22/63)

Článek od: Zireael - 19.12.2012

Stěžejní myšlenka tohoto díla se lidem honí hlavou asi už nějakou dobu. Kdybyste mohli cestovat v čase a zabránit atentátu na Johna F. Kennedyho, udělali byste to? Tak jako vždy, když je řeč o cestování v čase, i tady jsou ve hře příčiny a následky, tedy důsledky všech činů člověka. Dvaadvacátý listopad roku 1963 je jedno z nejznámějších dat moderní historie a mnoho lidí vzpomíná, co ten den dělali, a podobně uvažuje i Stephen King.

King v knize představuje dvě postavy, které jsou sice obyčejné, ale zato dokázaly neobyčejné věci. Harry Dunning je nepříliš chytrý chlápek, který dostane za svou povídku A+ a následně za ni dostane i titul, a Al Templeton je majitel Alova bistra, který zjistí, že může cestovat zpátky v čase jen tím, že sejde dolů do špižírny ve svém bistru. Oba dva to nejsou nijak zvláštní muži, kteří ovšem dosáhli skvělého pokroku, aniž by si to vlastně uvědomili.

Na podobném nápadu byl založen i britský televizní seriál jménem Goodnight Sweetheart (Dobrou noc, miláčku), který se vysílal v letech 1993 až 1999, v němž Gary Parrow (Nicholas Lyndhurst) prochází uličkou do válečného Londýna 40. let. Zde potkává Phoebe Bamfordovou (Dervla Kirwanová a později Elizabeth Carlingová), se kterou se stanou milenci, ačkoliv má Gary v současnosti manželku. Jacob „Jake“ Epping, Harryho učitel, vede na začátku knihy normální život, ale jako u spousty postav v Kingových příbězích, i tato normálnost skončí až příliš rychle, když se do směsi přidá cosi podivného. Když je Jake požádán o pomoc umírajícím mužem, musí odložit svůj starý život a vrátit se do doby před atentátem na Kennedyho. Jake není ten typ člověka, který by věřil podivnému blábolení o cestování časem, ale je spíše rozumným mužem, který nedělá nic bez rozmyslu. Přesto ho ale láká možnost prozkoumat minulost a myšlenka, že by mohl světu prokázat službu, v něm vzbuzuje pocit, že má pro co bojovat.

Al ví, že už tu dlouho nebude, jelikož mu byla diagnostikována rakovina. Chtěl cestovat v čase a zachránit Kennedyho sám, ale zabránila mu v tom nemoc, a v Jakeovi vidí svého spasitele, jediného člověka, kterému může věřit, že za něj udělá, co sám nedokázal. Jeho problém je, že nemůže jít a zachránit Kennedyho, aniž by udělal pár pokusných cest, a pokud to půjde, aby se vrátil v čase a pomohl těm, kteří neměli tak šťastný život.

Padesátá léta byla časem etnických nepokojů i skvělé módy, filmových hvězd a hudby. Kingovi se perfektně daří vytvořit dobovou atmosféru a čtenář má pocit, jako by byl zpět v Alově starém bistru, pil zázvorové pivo a nasával zvuky, pachy a atmosféru doby. Co se týče příběhu, King se rozpovídal na plných 740 stranách, přičemž čtenáře neustále udržuje na pochybách, což jim ani trochu nevadí, protože vědí, jak věrohodné jeho práce jsou.

/11/22/63/
King, Stephen

'Cesky vydalo nakl. Beta Dobrovský jako Dallas 63 v roce 2012.