RECENZE: Jonathan Strahan (ed.), Nejlepší science fiction a fantasy 2011

Článek od: Jan Žlebek - 27.01.2013

Posuzovat ročenku povídek není sranda. Tedy, nepochopte mne špatně, zábava to samozřejmě byla, neboť Jonathan Strahan rozhodně editorský talent má a vypadá to, že za mořem a za kanálem roku 2011 rozhodně neúrodou v oblasti F/SF povídek netrpěli. Jenže dívat se na knihu jako celek, když z principu vznikla každá část zcela samostatně, může být přinejmenším zavádějící podobně jako hledání budoucnosti v kávové sedlině. Proto nastává čas pro použití ultimátní recenzentské praktiky kombinující poznatky nejmodernější psychologie a nejčernějšího voodoo. Dámy a pánové, přichází co-mi-tak-uvízlo-v-paměti.

Neil Gaiman nabízí v Případu smrti a medu holmesovský příběh o hledání věčného mládí a ačkoliv nejspíše oceníte jazyk a poctu klasice, přece jen se vám možná zasteskne po autorově mnohem nápaditější Studii ve smaragdové (in Stíny nad Baker Street). Imaginace zato určitě nechybí Eugenii Lily Yu, jež v povídce Vosy kartografky a včely anarchistky předvede, jak by vypadaly příhody Ferdy Mravence sepsané Chinou Miévillem. Weird sci-fi přichází s C. R. Kiernanovou a Slapovými silami, které vytěží formu na 120% aniž by opomenuly příběh o lásce a fyzice. Mrazivě úsměvnou reflexi upírského šílenství mezi náctiletkami nabízí Karen J. Fowlerová, jež v Mladších ženách nepotřebuje velký rozsah na to, aby udělala velký dojem. Doporučeno všem osamělým matkám, jejichž dcery si domů přivedou sličného krvesaje.

Nejgaimanovštější povídku ročenky vysekla Catheryne M. Valentová. Bílé čáry na zeleném poli působí jako panák namíchaný z Amerických bohů a čehokoliv o (rovněž) amerických teenagerech. Každopádně tohle má šmrnc, emoce a určitě alespoň malý kousíček magie. Jeden z nejtalentovanějších současných science fiction spisovatelů, Hannu Rajaniemi, nabízí v technicky tvrdém obalu překvapivě poetický obsah pod jménem Server a dračice. Nevýrazné názvy dokáží pohřbít v konkurenčním prostředí antologií a ročenek ledacos – pro Volbu Paula J. McAuleyho je bohužel nevýraznost emblematická, protože krom prostředí Británie po vzedmutí mořské hladiny z ní toho v paměti nic moc neutkví. Naopak Malak Petera Wattse se do mozkové kůry doslova vypálí. Aby taky ne, když sledujeme vnitřní pochody a jejich „nepopsané featury“ v procesorech amerického válečného drona bojujícího kdesi v prašné Asii svou válku proti teroru.

Mezi nejlepší fantasy zastoupené v knize bezpochyby patří Malá cena za ptačí píseň K. J. Parkera. Chytlavý úvod z cely smrti, úvahy o morálce a genialitě či podrobná a nijak nepřikrášlená perokresba vypravěče a jeho motivů... To vše se dohromady skládá v čtivý a výborně funkční celek. Kelly Link představí V údolí dívek kyberpunkem čpící variaci na egyptské příběhy o faraonech a odvrácenou stranu bohatství a slávy ve světě médií. Příjemné odlehčení přináší vtipný Odvážný malý toaster Coryho Doctorowa, jenž se s negativy informační společnosti potýká už od románu Malý bratr. Miniatura Dalarnský koník Michaela Swanwicka zdatně bojuje s Mladšími ženami o prvenství v kategorii kterak-na-malém-prostoru-předvést-co-největší-divadlo. Tentokrát vyrážíme do postapokalyptického Švédska daleké budoucnosti a očima malé holčičky sledujeme tu nejpodivnější pohádku jejího života.

Na území magického realismu pozve čtenáře Ken Liu a protáhne jej Papírovým zvěřincem a dojemným příběhem čínské venkovanky marně se snažící zapadnout na americkém předměstí. Problém splynout s davem má i Paronika Dylana Horrockse. Vyprávění o první školní lásce autor příjemně prokládá steampunkovou scifárnou. Podjezd Petera S. Beagla v ledasčem bezútěšnou atmosférou připomene Lindqvistovo švédské sídliště z knihy Ať vejde ten pravý – i zde zasáhnou paranormální síly bez jediné špetky romantiky. Děj utáhne osamělý nepříliš úspěšný univerzitní učitel, jehož podrobně vykreslený charakter obyčejného záporáka odvedle vám možná načas nedá spát. Podobně jako Invaze na Venuši z pera Stephena Baxtera – klasická emzácká sci-fi s neklasickým (a velmi věrohodným) rozuzlením.

Pokud máte čas jen na jedinou povídku, pak Žena odchází z pokoje Roberta Reeda bude tou správnou volbou. Svižně napsaný stručný příběh v sobě skrývá pořádný kus myšlenky a ještě víc naděje. A nemusíte být soudem prohlášený romantik jako autor recenze, abyste to ocenili. Podobnou notu rozeznívá i Obnova Roberta Shearmana, popisující hledání lásky na pozadí života v dystopické galerii lidských dějin. Ať žije retušování historie! Bohužel ročenka přináší i zklamání. Pro mne jím byl Počátek paranormální známosti Bruce Sterlinga. Příjemně napsaná povídka editora musela oslovit něčím, co jde úplně mimo mne. Pokud na konci textu začnete přemýšlet, jestli ze sazby nevypadlo pár stránek, tak něco neklaplo. Náladu a chuť spraví Margo Lanagan a Katastrofický rozkol v hlavě, oživující andersenovské archetypy v jedné z nejdrsnějších pohádek. Převyprávění klasického Křesadla získá napětí navíc díky promyšlenému dávkování informací a vypravěčským přeskokům v čase. Podobně se k psaní staví i Libba Bray v kosmickém steampunku Poslední jízda Nádher, což je vynikající ukázka toho, že výborné zpracování pozvedne i v zásadě jednoduchý pistolnický příběh. Nnedi Okorafor a její Kniha fénixe popisuje útěk z vědeckého zařízení (vyslovujte jako vězení) pro jedince s nadpřirozenými schopnostmi. Autorka staví na uvěřitelné hrdince a nabízí ve finále jednu z nejakčnějších povídek ročenky...

...ne že by zrovna tohle znamenalo mnoho, protože milovníci svižné akce a tvrďáckých hlášek zde poněkud ostrouhají. Ani fandy klasické fantasy nečekají žádné hody - když už se v Strahanově knize nějaká ta fantazmagorie (já to myslím jen v dobrém a ona to ví) objeví, tak se jedná spíš o všemožné podivnosti krví spřízněné s new weirdem či magickým realismem. Že by elfové, trpaslíci a udatní rytíři byli mrtví? Nebo jen spí ve světě nekonečných ság?

Pokud pro Nejlepší science fiction a fantasy 2011 platí nějaké obecné závěry, pak je to zejména to, že někdy méně znamená více, neboť mezi absolutní špičky sborníku se zařadily zejména kratší texty. A pakliže autor touží, aby jeho práce nebyla zapomenuta, měl by ji opatřit názvem, jenž nezapadne v hordě ostatních. Do třetice obecně platných postřehů se sluší dodat, že překlad téměř dvacítky překladatelů obstojí bez zaváhání se ctí. Podtrženo a sečteno, Strahanova ročenka obsahuje jednatřicet povídek ověnčených různými cenami či alespoň nominacemi na ně. Očekávat tedy můžete spíše náročnější příběhy – což ovšem nijak neumenšuje potenciál jejich zábavnosti. Pevnou ruku editora oceníte ve chvíli, kdy zjistíte, že texty se nedají dělit na silné a slabé, ale jen na ty, které vám sednou a ty, které ne. Nezbývá tedy než doufat, že se s ročenkou Jonathana Strahana nevidíme naposled.

Povídky:
- Neil Gaiman: Případ smrti a medu
- Eugenia Lily Yu: Vosy kartografky a včely anarchistky
- Caitlín R. Kiernan: Slapové síly
- Karen Joy Fowler: Mladší ženy
- Catherynne M. Valente: Bílé čáry na zeleném poli
- An Owomoyela: Co se dotkne vzduchu
- Geoff Ryman: Co jsme zjistili
- Hannu Rajaniemi: Server a dračice
- Paul J. McAuley: Volba
- Peter Watts: Malak
- Nalo Hopkinson: Staré zvyky
- K. J. Parker: Malá cena za ptačí píseň
- Kelly Link: V údolí dívek
- Cory Doctorow: Odvážný malý toaster
- Michael Swanwick: Dalarnský koník
- Mary Rickert: Veledílo malíře mrtvol
- Ken Liu: Papírový zvěřinec
- Dylan Horrocks: Paronika
- Maureen F. McHugh: Po apokalypse
- Peter S. Beagle: Podjezd
- Jeffrey Ford: Relikvie
- Stephen Baxter: Invaze na Venuši
- Robert Reed: Žena odchází z pokoje
- Robert Shearman: Obnova
- Bruce Sterling: Počátek paranormální známosti
- Margo Lanagan: Katastrofický rozkol v hlavě
- Libba Bray: Poslední jízda Nádher
- Nnedi Okorafor: Kniha fénixe
- Ian McDonald: Hloubení
- Kij Johnson: Muž, který přemostil mlhu
- Ellen Klages: Dobrou noc, měsíce

Jonathan Strahan (ed.): Nejlepší science fiction a fantasy 2011
/The Best Science Fiction & Fantasy of the Year 6/

Nakladatel: Laser-books
Překlad: Pavel Bakič, Mikuláš Bryan, Jitka Cardová, Marek Drda, Jiří Engliš, Aleš Heinz, Viktor Janiš, Jitka Jeníková, Tomáš Jeník, Adéla Kalousková, Petr Kotrle, Filip Krajník, Lucie Lukačovičová, Olga Machačová, Daniela Orlando, Ľudovít Plata, Mirka Polová, Roman Tilcer, Milan Žáček.
Obálka: Maciej Garbacz
Redakce: Tomáš Jirkovský, Martin Šust, Helena Šebestová
Počet stran: 576