RECENZE: Veronika Válková, Karel IV. Příběh českého krále

Článek od: frankie - 29.01.2013

Zajímají vás výpravy do minulosti? Ptáte se, jak se do ní dostat? Jednoduchý vzor můžete najít v knížkách Veroniky Válkové z edice Dobrodružné výpravy do minulosti. Hlavní hrdinkou je Bára, která se přestěhovala s rodiči do staršího domu kousek za Prahou, na půdě náhodou našla historický atlas. Nikoli ovšem ledajaký, stačí v něm nalistovat jakoukoli mapu, zabodnout prst a nejrychlejší cestování v čase a prostoru je objeveno. Bára, užívající poslední týden prázdnin před nástupem do šesté třídy, se poprvé ocitne v době trojské války a uzří tam mužného Achillea. Ten ji, přiznejme si, že zcela pochopitelně, natolik zaujme, že se snaží po rychlém návratu do přítomnosti s ním opět setkat. Jelikož si není schopna vybavit, po které mapě to prstíkem jezdila a drobná chybička v paměti ji katapultuje do středověké Paříže Léta Páně 1330. Zde se právě chystá ve svých čtrnácti letech na svatbu náš budoucí nejslavnější panovník Karel IV. Není vše tak jednoduché, jak by mohlo být, dojde na romantiku i krev.

Celou četbu jsem čekal, jak se hlavní hrdince podaří návrat do současnosti a kolik času zmeškala, vše bylo jednodušší, než jsem očekával. Kniha určená na obalu od 11 let, v tiráži s doporučeným věkem čtenářů od 9 do 12 let má velice poutavý svižný děj a na svých 160 stránkách příběhu umí zaujmout všechny s trochou zájmu o historii. Svět středověku je vykreslen velmi výstižně a dětský čtenář se dozví mnohé informace, které se mu budou hodit i ve škole při výuce dějepisu. Zajímavé je i srovnání myšlení jedenáctileté dívenky 21. století a jejích vrstevníků žijících o sedm století dříve. Titul evidentně zaplnil mezeru na knižním trhu. V současné době vyšly již čtyři knihy s příběhy Báry a více se můžeme dočíst i na stránkách www.kouzelnyatlas.com. Dokonce zde můžeme i hlasovat o tom, kam bychom se s Bárou chtěli vydat příště.

O erudici autorky není sebemenších pochyb, vystudovala totiž latinu a historii na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Od roku 1994 působí jako gymnaziální profesorka a je autorkou také asi nejlepší řady učebnic dějepisu používaných na našich školách.

Ve světě fantasy je známa jako Adam Andres, pod tímto pseudonymem napsala několik fantasy knih z cyklu Wetemaa. Ve svých výpravách do minulosti úzce spolupracuje s Petrem Koplem, se kterým již vytvořila i komiks Wetemaa (recenzováno 1. 8. 2012).

Dobrodružné výpravy do minulosti - Karel IV. Příběh českého krále
Veronika Válková

Nakladatel: FRAGMENT